5000 معامله ملک در یک ماه اخیر در تهران

گزارشات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مهرماه 1401

0 نظر
طبق آخرین گزارشات بانک مرکزی از خرید خانه در تهران تعداد معاملات انجام شده به 5/4 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به شهریورماه 1/0 درصد و مهرماه 1400 (ماه مشابه سال قبل) 10/2 درصد کاهش نشان داد. 
همچنین برای اجاره خانه در تهران طبق این گزارشات شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران نسبت به ماه گذشته برابر 7 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 40/9 درصد میباشد.

حجم معاملات مسکن

براساس این گزارشات از تعداد 5،416 معامله انجام شده به تفکیک سن بنا واحدهای تا 5 سال ساخت با بیشترین سهم از مجموع معاملات در صدر جدول تفکیک براساس سن بنا قرار دارد و بعداز آن ملک های با سن بیشتر از 20 سال در رتبه دوم قرار گرفتند.
توزیع تعداد معاملات براساس مناطق شهرداری بیشترین معاملات به منطقه 5 شهرداری اختصاص یافته است .






نمودار پایین توزيع مناطق شهر تهران برحسب سهم از تعداد معاملات انجام شده در مهرماه سال 1401


تحولات قيمت واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران

میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده از طریق آژانس های املاک در این ماه به 43/72 میلیون تومان رسیده که این میانگین نسبت به ماه گذشته افزایش 1/2 درصدی را نشان میدهد.
درمیان مناطق شهرداری بیشترین میانگین قیمت مربوط به منطقه 1 با قیمت 88/33 میلیون تومان و کمترین قیمت مربوط به منطقه 18 با مبلغ 21/30 میلیون تومان میباشد.



متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده مناطق شهر تهران


ساير شاخصهاي آماري بازار معاملات مسکن

توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در تهران در مهرماه نشان ميدهد که از لحاظ مساحت بیشترین معاملات مربوط به واحدهای کمتر از 80 متر بوده است.

نمودار توزيع فراواني تعداد واحدهاي - مسکوني معامله شده برحسب سطح زيربنا در مهرماه

تحولات اجاره بهای مسکن

بررسي شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و کل مناطق شهري در مهرماه نشان دهنده رشد به ترتيب معادل 40/9 و 46/8 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل ميباشد. لازم به توضيح است رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهري يکسان و معادل 7/0 درصد ميباشد.




منبع خبر : پایگاه خبری بانک مرکزی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.