بازار مسکن در آرامش یا رکود؟

کاهش قیمت مسکن در تهران با شیب ملایم ادامه دارد. معاملات مسکن با آرامش ولی پیوسته انجام می شود.

0 نظر
بازار مسکن در حال آرامش و استراحت، قیمت مسکن با شیب ملایم رو به کاهش است. کارشناسان معتقدند رکود بازار مسکن می تواند تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت خرید و فروش مسکن در تهران و سایر شهرهای کشور داشته باشد. 



براساس گزارش بانک مرکزی از میانگین قیمت معاملات مسکن انجام شده در شهر تهران در ماه آذر ماه شاهد کاهش 2/2 درصدی قیمت نسبت به ماه آبان بوده ایم. میانگین قیمت املاک برای خرید و فروش در تهران در آذر ماه به مبلغ 74 میلیون تومان برای هر متر مربع رسیده است.
در گزارش اعلامی تعداد حجم معاملات انجام شده در سطح شهر تهران به حدود 3550 فقره معامله رسیده است که نسبت به ماه آبان ماه 40 فقره معامله کاهش یافته است که معادل حدودا 1/2 درصد است.
در مناطق 22 گانه شهرداری بیشترین حجم معاملات مربوط به منطقه 5 با تعداد 500 فقره معامله و بعداز آن مربوط به منطقه 10 شهرداری با تعداد 343 فقره معامله بوده است. کمترین تعداد معاملات مربوط به منطقه 19 شهرداری با تعداد 37 فقره معامله است.
حجم معاملات در آذر ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته با 65 درصد کاهش معاملات مواجه شده است. 
آمارها نشان از افزایش 54 درصدی میانگین قیمت املاک در این ماه نسبت به آذر ماه سال 1401 داشته است البته این میانگین قیمت نسبت به ماه های گذشته از تیر ماه تا آذرماه با کاهش قیمت روند نزولی داشته است.



طبق گزارش اعلام شده بالاترین میانگین قیمت اعلام شده در بین مناطق شهرداری تهران مربوط به منطقه 3 شهرداری با مبلغی حدود 134 میلیون تومان برای هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده است و  کمترین میانگین قیمت با مبلغی حدود 35 میلیون تومان مربوط به منطقه 18 شهرداری بوده است.
در این میان مناطق 1 و 2 و 6 شهرداری با میانگین قیمت های بالاتر از متری 100 میلیون تومان جزو گرانترین مناطق شهرداری تهران و مناطق 20 و 19 و 15 و 17 و 16 به ترتیب جزو ارزانترین مناطق شهرداری تهران با میانگین قیمت کمتر از متری 45 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفته اند.
بیشترین کاهش قیمت در بین مناطق شهرداری تهران منطقه 22 شهرداری با بیشترین کاهش قیمت منطقه روبرو بوده است. 

منبع خبر : پایگاه خبری بانک مرکزی ایران

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.