افزایش تعداد معاملات مسکن در مقابل کاهش رشد قیمت مسکن

با کاهش قیمت مسکن، حجم معاملات ملکی انجام شده در آبان ماه افزایش یافته است.

0 نظر
افزایش و کاهش تعداد معاملات مسکن و رشد قیمت مسکن به دلایل مختلفی از جمله عرضه و تقاضای ملک، شرایط اقتصادی و تورم و سیاست های دولت صورت می گیرد. تغییرات حجم معاملات و رشد قیمت مسکن به یکدیگر وابسته نیستند و هریک براساس تغییرات بازار و سیاست های دولت متغیر هستند.
تحلیل‌گران بازار مسکن علت افزایش تعداد معاملات خرید آپارتمان در تهران در آبان ماه را به افزایش تقاضا و بهبود شرایط بازار برمی‌گردانند. همچنین، تاثیر ثبات تقریبی نرخ ارز و شرایط اقتصادی نیز بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است.


طبق گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان ماه حجم معاملات انجام شده از جمله خرید مسکن در تهران به 3600 فقره معامله رسیده است، که این تعداد نسبت به ماه گذشته 14/7 درصد افزایش پیدا کرده است البته لازم به ذکر است این تعداد نسبت به ماه مشابه سال قبل 55درصد کاهش داشته است.
میانگین قیمت ملک های مورد معامله در آبان ماه حدود 76 میلیون تومان بوده است که حاکی از کاهش 0/4 درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است.
با بررسي توزيعی تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک سن بنا در این ماه نشان میدهد بیشترین حجم معاملات انجام شده مربوط به واحد های مسکونی تا 5 سال ساخت می باشد، که سهمی حدود 28 درصد از کل حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.
بررسی توزیع حجم معاملات انجام شده براساس مناطق 22 گانه شهرداری بیشترین حجم معاملات مربوط به منطقه 5 شهرداری با 14/7 درصد از کل حجم معاملات و بعداز آن به ترتیب مناطق 10، 2 و 4 بیشترین تعداد خرید و فروش مسکن را به خود اختصاص داده اند.
در ميان مناطق 22گانه شهرداري تهران، بيشترين میانگین قيمت مربوط به منطقه 3 شهرداری با رقم حدودا متری 136 میلیون تومان و کمترین قیمت آپارتمان معامله شده مربوط به منطقه 18 شهرداری با رقم حدودا متری 35 میلیون تومان انجام شده است.
از دیگر شاخصه هاي آماري بازار معاملات مسکن  میتوان به متراژ واحد های مسکونی معامله شده اشاره کرد که بیشتری معاملات انجام شده مربوط به واحد های کمتر از 80 متر مربع اختصاص یافته است.
بررسی تحولات اجاره مسکن در شهر تهران نشان از رشد 2 درصدی شاخص اجاره بهای مسکن نسبت به ماه گذشته در آبان ماه داشته است.



منبع خبر : پایگاه خبری بانک مرکزی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.