کنترل بازار اجاره در دستور کار دولت

دولت در حال تلاش برای کاهش نوسانات بازار مسکن و بهبود شرایط اجاره و خرید خانه برای شهروندان

0 نظر
با توجه به رشد قیمت مسکن، تورم عمومی و نرخ سود بانکی، بازار اجاره و رهن خانه در تهران تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرد. افزایش قیمت مسکن می‌تواند باعث شود که صاحب خانه‌ها به دنبال افزایش درآمد خود از طریق افزایش نرخ اجاره آپارتمان ها باشند.
با توجه به پایین بودن توان اقشار اجاره‌نشین، افزایش قیمت اجاره می‌تواند برای آنها مشکلاتی ایجاد کند. این مشکلات می‌تواند شامل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های اجاره، جستجوی مسکن با قیمت مناسب‌تر و حتی بروز مشکلات اجتماعی بین مستاجر و صاحب‌خانه باشد.
با توجه به صعود قیمت اجاره در هفته‌های اخیر دولت در خصوص تنظیم بازار مسکن قبل از شروع فصل اجاره و کنترل افزایش بی رویه اجاره آپارتمان در تهران ، اقدام به نظارت و افزایش شفافیت در تنظیم قیمت های اجاره و ساماندهی بنگاه‌های املاک و بررسی موضوع پرداخت وام اجاره و همچنین با شناسایی خانه‌های خالی و تشویق مالکان به عرضه آنها به بازار مسکن در تلاش برای تعادل در این بازار میباشد.
درسومین جلسه کارگروه تنظیم بازار مسکن که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، از جمله مواردی که در دستور کار دولت قرار گرفت میتوان به ساماندهی آژانس های املاک و برخورد با بنگاه‌های غیرمجاز و تخلفات پرتکرار در بنگاه‌های مجاز و  نظارت بر پیگیری دریافت کدهای رهگیری و الزام به دریافت نرخ حق الزحمه مصوب طبق مقررات و میزان تعیین شده اعلام گردید.
از دیگر اقدامات دولت سرعت‌بخشی به کشف خانه‌های خالی، اجرای قوانین مالیات بر خانه‌های خالی است. با تنظیم مالیات برای خانه‌های خالی، می‌توان مالکان خانه‌ها را تحریک کرد تا خانه‌های خود را به کار بگیرند. همچنین، برگزاری گشت‌های مشترک شهرداری و سازمان امور مالیاتی جهت شناسایی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری نیز می‌تواند به سرعت کشف خانه‌های خالی کمک کند.
اسدی مشاورمسکن وزیر راه و شهرسازی در زمینه افزایش نرخ اجاره بها گفت: سقف قیمتی اجاره‌ها حداکثر ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت و این محدودیت تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت. 
وی همچنین از بررسی و تصمیم گیری در باب پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با رقم های جدید نیز خبرداد.
امید است با کنترل بازار اجاره مسکن توسط دولت و با ایجاد سیاست‌های قانونی و مالی باعث کاهش بار بیش از حد اجاره و افزایش دسترسی به مسکن برای افراد با درآمد کمتررا امکان پذیر کند.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.