مهلت دو هفته‌ای به آژانس‌های املاک غیر مجاز برای دریافت مجوز

دبیر کارگروه کنترل بازار املاک: بنگاه‌های املاک غیرمجاز در کمتر از ۲ هفته مجوز فعالیت دریافت می‌کنند؛ توصیه به مردم برای ثبت قراردادهای خرید و اجاره در بنگاه‌های مجوزدار

0 نظر
با تشکیل کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات برای ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک، دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات، تاکید کرد که دولت سیزدهم با هدف کنترل بازار مسکن و جلوگیری از سوداگری، اقدام به وضع و اجرای قوانین جدیدی برای ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در سطح کشور کرده است. بر اساس مصوبه‌ای که در هفتمین جلسه شورای‌عالی مسکن به تصویب رسید، وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت دادگستری و تعزیرات حکومتی، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، اتاق اصناف و فرماندهی نیروی انتظامی موظف شدند تا بنگاه‌های مشاور املاک را در تمامی استان‌ها، با اولویت مراکز استان و شهرهای جدید، ساماندهی کنند.


دستمالچیان با اشاره به مصوبه جلسه ۸۸ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اعلام کرد که کارگروه ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته تشکیل شده است. وی توضیح داد که در اردیبهشت سال گذشته و با شروع فصل اجاره‌بها، گشت‌های نظارت بر عملکرد بنگاه‌های مشاور املاک تشکیل شد و اولین اقدام این گشت از شهر پردیس آغاز و در سایر شهرها، به ویژه مراکز استان‌ها، ادامه یافت.

ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک؛ بیش از ۱۶ هزار بنگاه غیرمجاز شناسایی شدند

دستمالچیان اظهار داشت که نتایج بررسی‌های این کارگروه و اقدامات انجام شده برای ساماندهی بنگاه‌های املاک شامل ۱۰۴ هزار بازرسی از بنگاه‌های معاملات املاک کشور، حدود ۸ هزار پلمب و جریمه تعزیراتی بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.
وی توضیح داد که از کل ۱۸۵ هزار بنگاه معاملات املاک در سطح کشور، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد غیرمجاز هستند. این تعداد اگرچه کمتر از ۱۰ درصد است، اما تاثیرات زیادی بر روی ۹۰ درصد بنگاه‌هایی که دارای مجوز و مشمول پرداخت مالیات هستند، داشته و موجب اعتراض آنها شده است.
در ادامه ایشان تاکید کردند بنگاه‌های معاملات املاک می‌توانند با مراجعه به سامانه درگاه ملی مجوزها و با داشتن پروانه تخصصی، مدرک تحصیلی دیپلم و گواهی عدم سوء پیشینه، در حداکثر دو هفته مجوز کسب دریافت کنند. او افزود که با تلاش‌های دولت سیزدهم، فرایند اخذ مجوز بنگاه‌های معاملات املاک از حدود ۲ سال به حدود ۲ هفته کاهش یافته است.
وی همچنین به نقش پلیس اماکن اشاره کرد و گفت که طبق قانون، پلیس می‌تواند با صدور اخطار و مهلت ۱۵ روزه به بنگاه‌های مشاور املاک غیرمجاز نسبت به پلمب و تعطیلی آنها اقدام کند. علاوه بر این، سازمان تعزیرات حکومتی نیز مکلف به ایجاد شعب رسیدگی خارج از نوبت است.



اهمیت ساماندهی ۱۳ هزار بنگاه املاک غیرمجاز در5 استان کشور
استان‌هایی که در حال حاضر بیشترین تعداد بنگاه‌های املاک غیرمجاز را دارند، شامل استان تهران است که حدود ۸ هزار بنگاه معاملات املاک غیرمجاز در آن وجود دارد و بعد از آن استان های خراسان رضوی، مازندران، خوزستان و قم در رده های بعدی قرار دارند. با ساماندهی بنگاه‌های غیرمجاز در این پنج استان، تعداد بنگاه‌های غیرمجاز در سطح کشور به زیر ۳ هزار واحد کاهش خواهد یافت. بنابراین، انتظار می‌رود که پلیس اماکن برای پلمب واحدهای غیرمجاز وارد عمل شود.
دستمالچیان توضیح داد که در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد، که به عنوان فصل نقل و انتقالات شناخته می‌شوند، برنامه‌ای برای تشدید نظارت بر بنگاه‌های مشاور املاک در حال اجراست. او از مردم خواست تا قراردادهای اجاره خود را به طور معتبر در بنگاه‌های معاملات املاک مجوزدار ثبت کنند.

ضرورت ثبت قراردادهای ملکی در بنگاه‌های مجوزدار

دبیر کارگروه بازار املاک و مستغلات بیان کرد که اگر متقاضیان به بنگاه‌های مشاوره املاک مجوزدار مراجعه کنند، ضروری است قراردادهای خود را در این بنگاه‌ها ثبت کنند. وی تأکید کرد که در صورت عدم انجام این اقدام، اگر همین قرارداد در بنگاه دیگری به صورت رسمی ثبت شود، این ثبت ملاک عمل خواهد شد.


منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.