افزایش خرید آپارتمان در تهران

رشد 48 درصدی تعداد معاملات مسکن شهر تهران در آبان ماه سال 1401

0 نظر
گزارش بانک مرکزی از تعداد معاملات خرید آپارتمان در تهران و اجاره آپارتمان در تهران حاکی از آن است که با توجه به افزایش 6/8 درصدی میانگین قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته تعداد معاملات انجام شده نیز با افزایش 47/8درصدی روبرو بوده است .
براساس این گزارش تعداد آپارتمان های معامله شده در شهر تهران به 8 هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل (مهرماه ) 47/8 درصد و ماه مشابه سال قبل (آبان ماه 1400) 9/6 درصد افزایش نشان میدهد. 



تحولات قيمت واحدهاي مسکوني معامله شده 

در آبان ماه سال 1401 متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاههای معاملات ملکي 46/7 ميليون تومان بود که نسبت مهرماه و آبان سال 1400 به ترتيب افزايش 6/8 و 45/9 درصدي را نشان ميدهد. 
در بین مناطق تهران بالاترین میانگین قیمت متعلق به منطقه یک با قیمت 95 میلیون تومان و کمترین میانگین قیمت برای منطقه هجده شهرداری با مبلغ 23 میلیون تومان میباشد.



حجم معاملات مسکن

بررسی حجم معاملات انجام شده به تفکیک عمربنا حاکی از آن است که از مجموع 8005 واحد مسکونی معامله شده واحد های مسکونی تا 5 سال ساخت بیشترین سهم از معاملات را به خود اختصاص داده اند و بعداز آن واحد های گروه سنی 11 تا 15 سال و گروه بیش از 20 سال سن بیشترین متقاضیان را داشتند . البته با بررسی این گزارش نشان میدهد نسبت به ماه مشابه سال گذشته تقاضا از آپارتمان های کم سن کاهش یافته است.

توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق ، منطقه 5 با سهم 14/2 درصدي از کل معاملات، بيشترين تعداد قراردادها و همچنين مناطق 10 و 2 به ترتيب با سهم های 9/2 و 9 درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه های بعدي قرار گرفته اند.



با بررسی تعداد واحدهای معامله شده از لحاظ متراژ مساحت، واحدهای مسکوني با زيربنا کمتر از 80 متر، سهمي معادل 56/5 درصد بیشترین سهم از معملات را به خود اختصاص داده اند. 

از لحاظ ارزش قیمتی بیشترین سهم از معاملات به آپارتمان های زیر قیمت 3 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است ، که 48/9 درصد سهمش از کل معاملات میباشد.

تحولات اجاره بهای مسکن

بررسي شاخص کرايه مسکن اجاری در تهران و کل مناطق شهري در آبان ماه نشان دهنده رشد به ترتيب معادل 39/8 و 45 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل ميباشد. لازم به توضيح است رشد ماهانه شاخص مزبور به ترتيب معادل 4/1  و 5 درصد ميباشد.




در جدول پایین میانگین قیمت هر منطقه و تعداد معاملات انجام شده در آن منطقه به تفکیک ذکر شده است .


منبع خبر : پایگاه خبری بانک مرکزی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.