جریمه یک تا 10 میلیون تومانی برای قطع درختان

افزایش آلودگی هوا و کمبود سرانه فضای سبز شهری به دلیل دست‌اندازی برخی از متخلفان به عرصه سبز پایتخت با هدف کسب سود حداکثری از ساخت‌وساز در این فضاها، اعضای پارلمان محلی پایتخت را بر آن داشت تا از طریق افزایش سه تا پنج برابری جریمه قطع درختان، هزینه تجاوز به فضای سبز و خاصیت بازدارندگی این جریمه را بالا ببرند

0 نظر
مطابق با مصوبه پیشین شورای شهر تهران از سال 86 تاکنون جریمه قطع درختان بین 300 تا یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده بود که با مصوبه روز گذشته شورا، جریمه‌ها بین یک میلیون تا 10 میلیون تومان افزایش یافت. 
این در حالی است که برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند: این میزان جریمه باز هم نمی‌تواند خاصیت بازدارندگی داشته باشد و فقط منابع مالی برای شهر تهران را تقویت خواهد کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»   مطابق با مصوبه عوارض قطع درختان که از ابتدای سال 86 شهرداری تهران موظف به اجرای آن در سطح شهر تهران بوده است (و تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته بود) جریمه قطع درخت متناسب با محیط بن درختان به‌طور میانگین بین 300 تا یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین می‌شد. اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند با توجه به سود بالای ساخت‌وساز هم اکنون این رقم جریمه خاصیت بازدارندگی خود را برای مالکان در تغییر کاربری فضای سبز ملک خود به مسکونی یا تجاری از دست داده است از این رو اصلاحیه اخذ عوارض از فضای سبز در دستور کار شورا قرار گرفت تا با افزایش رقم جریمه ناشی از قطع درختان مالکان را از تخریب فضای سبز و قطع درختان بازدارند. براساس مصوبه سال 85 شورای شهر تهران شهرداری تهران موظف است برای قطع هر اصله درخت با محیط بن (قطر تنه درخت) تا 50 سانتی‌متر 300 هزار تومان از متخلف دریافت کند. در صورتی که محیط بن درخت بین 50 تا 100 سانتی‌متر باشد علاوه بر 300 هزار تومان باید بابت هر سانتی‌متر مازاد 30 هزار تومان دریافت کند. طوری که برای درختی با قطر یک متر باید رقمی معادل یک‌میلیون و 800 هزار تومان جریمه پرداخت شود.  طبق بند سه این مصوبه برای هر اصله درخت با محیط بن بیش از یک متر علاوه بر یک میلیون و 800 هزار تومان جریمه به ازای هر یک سانتی‌متر اضافه مبلغ 60 هزار تومان جریمه دریافت می‌شود. اما با مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران جریمه قطع هر اصله درخت با محیط بُن 15 تا 30 سانتی‌متر، یک میلیون تومان خواهد بود به این معنی که هر درخت با محیط بن حداکثر تا 30 سانتی‌متر یک میلیون تومان محاسبه می‌شود.  در صورتی که محیط بن درخت بین 30 تا 60 سانتی متر باشد، علاوه بر مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر 30 سانتی‌متر، 100 هزار تومان دریافت می‌شود به این معنی که برای درختی با محیط بن حداکثر 60 سانتی متر مبلغ 4 میلیون تومان جریمه مشخص شده است. این جریمه برای هر اصله درخت با محیط بُن 60تا 100 سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ دو میلیون تومان به ازای هر سانتی متر مازاد بر 60 سانتی‌متر، 200 هزار تومان جریمه مازاد تعیین شده است به این معنی که برای درخت با محیط بن حداکثر یک متر حداکثر 10میلیون تومان جریمه تعیین شده است.
همچنین هر اصله درخت با محیط بُن بیش از 100 سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ 6 میلیون تومان  به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر 60 سانتی‌متر، 500 هزار تومان باید به عنوان جریمه قطع درخت پرداخت شود که حداقل 6 میلیون تومان خواهد بود.
روز گذشته شورای شهر تهران مصوب کرد که مبالغ جریمه قطع درختان سالانه به میزان تورم عمومی کشور افزایش پیدا کند.
همچنین مطابق با تبصره یک این مصوبه در صورت خشک شدن درختان، چنانچه در همان محل به میزان مجموع دو برابر محیط بُن درختان قطع شده درخت کاشته شود پس از تایید کمیسیون تشخیص باغات، اخذ جریمه منتفی است. مگر اینکه تعداد و بُن درختان جدید از تعداد و بُن درختان قطع شده کمتر باشد که در این صورت مابه‌التفاوت آن طبق بندهای فوق‌الذکر اخذ می‌شود و مابه‌التفاوت درختان موضوع بند یک بر مبنای هر سانتی‌متر 50 هزار تومان محاسبه می‌شود.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.