محرومیت زمین‌های درخت بریده از پروانه ساخت

شورای شهر تهران یک فوریتی طرحی را به تصویب رساند که براساس آن اگر مالکی در جهت منافع شخصی خود اقدام به قطع غیرقانونی درختان در سطح گسترده کند، شهرداری وی را از دریافت پروانه ساختمانی در آن زمین محروم کند

0 نظر
سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری ارائه‌دهنده این طرح، با اشاره به جدی بودن معضل فضای سبز شهر تهران اظهار کرد: در کمیسیون باغات برای برخورد با متخلفان ابزار دیگری جز جریمه نداریم این در حالی است که متخلفانی که اقدام به قطع چند صد اصله درخت می‌کنند را نمی‌توان با دریافت جریمه مجازات کرد و این‌گونه پاسخگوی مردم باشیم.
محمدمهدی تندگویان، سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران گفت: از این رو با ارائه طرح «الزام شهرداری به عدم‌اعطای پروانه ساخت‌وساز و پیگیری ضبط املاکی که در آن به‌صورت غیر‌قانونی اقدام به قطع درختان» کرده‌اند بنا داریم از روند تخریب باغات جلوگیری کنیم. او ادامه داد: با تصویب این طرح شهرداری ملزم می‌شود به املاکی که قطع غیرقانونی درخت در آن صورت گرفته به هیچ‌وجه پروانه ساخت‌وساز ارائه ندهد. تندگویان تصریح کرد: طبق قانون تشخیص مصلحت نظام، اشخاصی که در جهت حفظ منافعشان درختان را قطع می‌کنند؛ املاکشان می‌تواند مصادره شود؛ بنابراین عدم اعطای پروانه ساخت‌و‌ساز در املاکی که درختان به‌صورت غیرقانونی در آن قطع شده‌اند و نیز مصادره این املاک از جمله راهکارهایی است که قانون در قبال این افراد تعیین کرده است. او افزود: البته مصادره املاک در حوزه وظایف شهرداری تهران نیست، اما پیگیری این امور می‌تواند از طریق این نهاد انجام می‌شود. با ارائه این طرح برخی از اعضای شورای شهر تهران با تصویب این طرح مخالفت کردند. عباس جدیدی، عضو کمیسیون نظارتی شورا تاکید کرد: زمانی که قطع درخت از سوی مالک به گونه‌ای باشد که باغی از بین برود همه زمین می‌تواند به نفع شهرداری ضبط شود، اما شما یک زمین را به من نشان بدهید که تاکنون ضبط شده باشد.همچنین محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه زمینی که در آن درخت قطع شده مصادره نشده است، اظهار کرد: حتی در برج باغ‌ها تنها باید 30 درصد سطح اشغال شود، اما شما برج باغی را به من نشان بدهید که این موضوع 30 درصدی سطح اشغال در آن رعایت شده باشد. ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با طرح این پرسش که چرا مردم و باغداران باید وظیفه بهبود شرایط کیفی هوای تهران را بر عهده داشته باشند، گفت: چه سیاست تشویقی برای باغداران در تهران گذاشته شده که به آنها این‌گونه برخورد می‌شود؟ در نهایت اگرچه یک فوریت طرح با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید، اما بنا شد این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی بازگردد. بخشی از جلسه روز گذشته شورای شهر به بحث و بررسی در مورد تکمیل ظرفیت بهشت‌زهرا تا سال 97 اختصاص داشت. معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره توضیح داد: برای آنکه فرصت کافی برای دفن در بهشت‌زهرا را داشته باشیم با برخی از تغییر کاربری ها ظرفیت بهشت‌زهرا را تا سال 97 افزایش داده‌ایم. مجتبی عبداللهی، معاون شهردار تهران با بیان اینکه مطالعاتی برای دفن مجدد در گورستان‌های داخل پایتخت انجام شده، گفت: این ظرفیت در برخی از امامزاده‌ها و گورستان‌های قدیمی وجود دارد. او درخصوص مکان‌یابی آرامستان‌های جدید شهر تهران گفت: چند گزینه شناسایی شده، اما همچنان در حال بررسی است؛ بنابراین مکان آن را به‌طور مشخص اعلام نمی‌کنیم.

   پیشنهاد دفن اموات در مکان‌های تفریحی!
در ادامه جلسه، معصومه آباد با بیان اینکه نباید آرامستان‌های تهران در نقطه‌ای بسیار دور به نام بهشت‌زهرا متمرکز شود، گفت: چه اشکال دارد که در زمین‌های فرهنگی و فضاهای سبز کارکردهای دو گانه‌ای تعریف شود به‌طور مثال در بوستان نهج البلاغه که یک تفرجگاه زیبا است ما دفن نیز انجام داده‌ایم و مشکلی نیز پیش نیامده است. مهدی چمران، عضو دیگر شورای شهر نیز خواستار استفاده از ظرفیت گورستان‌های متروک فعلی پایتخت شد و گفت: باید امکان دفن در داخل امامزاده‌هایی مانند امامزاده عبدالله یا امامزاده ابن بابویه فراهم شود. این پیشنهاد با مخالفت برخی از اعضای شورا مواجه شد.

  قبر 700 میلیونی در امامزاده صالح 
مجتبی شاکری با اشاره به موضوع دفن اموات در امامزاده‌های درون شهری گفت: نرخ خرید قبر در این گورستان‌ها بسیار بالاست. به‌طور مثال در امامزاده صالح قبر به قیمت 700 میلیون خرید و فروش می‌شود و بهتر است ما به‌دنبال مکان‌یابی برای گورستان‌های جدید پایتخت باشیم.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.