کمیسیون تمدید اجاره نامه

حق کمیسیون تمدید اجاره نامه باید طبق قوانین تصویب شده هر سال باشد و لازم است که مستاجر و موجر یا صاحب ملک از این نرخ کمیسیون آگاه باشد تا برای تمدید اجاره نامه مشکلی نداشته باشند.

0 نظر
با پایان موعد قرارداد اجاره اگر مستاجر نیاز به ادامه اقامت در محل اجاره را داشته باشد و موجر هم تمایل به اینکارداشته باشد ، قرارداد برای سال جدید تمدید خواهد شد. اما اگر شرایط تغییر کرده و مستاجر نیاز به تغییر محل اقامت دارد یا هزینه های اجاره برای او بیش از حد معقول شده است، ممکن است تصمیم به پایان دادن به قرارداد گرفته شود. به هر حال، این تصمیم با توجه به شرایط و نیازهای طرفین اتخاذ میشود
در صورتی که تصمیم بر تمدید قرارداد اجاره باشد اینکار به روش های مختلفی انجام می شود:
  • - تمدید قرارداد اجاره نامه به صورت دستی
  • - تمدید قرارداد اجاره نامه با مراجعه به بنگاه
  • - تمدید قرارداد اجاره نامه به صورت پشت نویسی
  • - تمدید قرارداد اجاره به صورت شفاهی
  • - تمدید قرارداد به صورت خودکار

گاهی مستاجر و موجر بنا بر توافق برای تمدید اجاره نامه ملک مورد نظر به بنگاه یا آژانس های معاملات ملکی مراجعه می کنند. آژانس املاک در ازای خدماتی مانند مذاکره با موجر و مستاجر، بررسی مستندات و موارد جدید قرارداد، حق تحریر قرارداد جدید و...حق الزحمه ای با عنوان کمسیون تمدید قرارداد از طرفین معامله دریافت میکند. این مبلغ طبق قانون درصدی از مبلغ اجاره بها قرارداد میباشد.
کمیسیون تمدید اجاره نامه



قوانین کلی تمدید اجاره نامه


در کشورما قوانین مربوط به تنظیم قرارداد اجاره شامل تمدید آن نیز میشود.

براساس قوانین مدنی اجاره نامه حداکثرتا یک سال معتبر است ولی با این حال امکان تمدید قرارداد براساس توافق بین طرفین امکانپذیر است.
در برخی شرایط طبق قانون تمدید قراردادها به صورت خودکار و اجباری صورت میگیرد ، به طور مثال در شرایط کرونا طبق دستور دولت قرارداد های اجاره به صورت خودکار تمدید شده و مالک بدون رضایت مستاجر حق فسخ قرارداد را نداشت . در این حالت تنظیماتی که در قرارداد برای تمدید خودکار و اجباری اعمال میشود ممکن است متفاوت باشد و باید قبل از امضای آن بررسی شود.
گاهی در بعضی از قراردادها بندی به نام تمدید خودکار قید می شود که طرفین قرارداد بعد از پایان آن ملزم به ادامه تمدید قرارداد به صورت خودکار بوده ، لازم به ذکر است در این موارد حتما شرایط و قوانین تمدید به صراحت و روشن مشخص شده باشد تا در آینده هر یک از طرفین از حقوق قانونی خود مطلع بوده و ابهامی از ادامه اجاره ملک مورد نظر موجود نباشد.
در صورتی که در قرارداد برای تمدید اجاره نامه توافقی قید نشده باشد ، طرفین میتوانند قبل از پایان قرارداد بر تمدید آن به توافق برسند.
از آنجا که قرارداد اجاره برای مالک و مستأجر تعهدات مهمی را به همراه دارد و جزء قراردادهای حقوقی و بااهمیت در قوانین کشور میباشد لازم است که با دقت و شناخت کامل اصول قانونی و عرفی تنظیم شود. به عنوان مثال، قرارداد باید شامل شرایطی باشد که حقوق و تعهدات هر دو طرف را به صورت محدود و قابل فهم تعریف کند. این موارد شامل تمدید قرارداد اجاره نامه نیز میباشد.
تنظیم قرارداد اجاره باید با دقت و به صورت حرفه ای صورت گیرد تا از وقوع مشکلات حقوقی و مالی در آینده جلوگیری شود. همچنین، توصیه میشود که قبل از امضای قرارداد، طرفین به دقت شرایط و ضوابط قرارداد را مطالعه کرده و در صورت وجود نقاطی که به نظرشان مبهم میآیند، با مشاوران حقوقی مشورت نمایند.
از جمله مواردی که برای تنظیم قرارداد لازم است میتوان به مشخصات طرفین، شرایط قرارداد اجاره، مدت اجاره، روش پرداخت و میزان ودیعه و اجاره و ... اشاره کرد.
درتنظیم قرارداد در مورد شرایطی که به طور غیرمستقیم براجاره تاثیر دارد نیز باید اشاره شود. از جمله شرایط و قوانین نگهداری و حفاظت از ملک ، مشکلات احتمالی که در آینده ممکن است در حین استفاده از ملک پیش بیاید باید در قرارداد قید شود تا حقوق و منافع طرفین معامله حفظ شده و در صورت بروز مشکلات و اختلافات احتمالی این قرارداد به عنوان شاهد در دادگاه ها قابل استناد است.
در تمدید قرارداد همه موارد در تنظیم قرارداد اجاره نامه در نظر گرفته میشود و سپس تغییرات مختلفی که نیاز به اعمال در قرارداد تمدید اجاره نامه دارند، مانند افزایش و یا کاهش اجاره، اضافه شدن شرایط جدید به قرارداد، تغییرات در تعمیرات و نگهداری ملک و غیره، میتوانند با توافق صاحب خانه و مستأجر در قرارداد تمدید اجاره نامه ذکر شوند. با این حال، هرگونه تغییر در قرارداد باید با رعایت قوانین مربوطه و با توافق کامل طرفین صورت گیرد.
اشتباه رایجی که طرفین در تمدید قراردادها انجام میدهند ، امضا نکردن تمام صفحات قرارداد میباشد. بیشتر اوقات طرفین فقط صفحه آخر قرارداد را امضا میکنند که بعدا در ایجاد مشکلات احتمالی قابل استناد نمی باشد. برای اینکه تمام نکات و بندهای قرارداد قابل استناد باشد باید تمامی صفحات در تمدید قرارداد مجددا امضا گردد.

بیشتر بخوانید : اگر قصد خرید آپارتمان در تهران دارید، نیاز است که نکات خاصی را مدنظر داشته باشید.


نحوه محاسبه کمیسیون تمدید اجاره نامه 1402


طبق ابلاغیه ای که اتحادیه صنف مشاورین املاک اعلام کرده است ، کمسیون تمدید قرارداد اجاره نامه ، یک دهم حق کمسیون اجاره نامه میباشد که هر یک از طرفین معامله با در نظرگرفتن 9% مالیات بر ارزش افزوده باید به آژانس املاکی که تمدید قرارداد اجاره را برایشان تنظیم کرده است پرداخت کنند.
طبق ابلاغیه ای که اتحادیه صنف مشاورین املاک اعلام کرده است ، کمسیون تمدید قرارداد اجاره نامه ، یک دهم حق کمسیون اجاره نامه میباشد که هر یک از طرفین معامله با در نظرگرفتن 9% مالیات بر ارزش افزوده باید به آژانس املاکی که تمدید قرارداد اجاره را برایشان تنظیم کرده است پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید : آیا از نکاتی که مستاجر باید بداند مطلع هستید؟

نرخ کمیسیون تمدید اجاره نامه


کمیسیون بنگاه برای تمدید اجاره خانه


باتوجه به محاسباتی که در پارگراف قبل مطالعه کردید برای تمدید قرارداد اجاره ملک باتوجه به ابلاغیه ای که اتحادیه املاک اعلام کردند آژانس های املاک موظف به دریافت یک دهم مبلغ کمسیون اجاره آن ملک همراه با 9%درصد مالیات برارزش افزوده آن می باشند.
باتوجه به محاسباتی که در پارگراف قبل مطالعه کردید برای تمدید قرارداد اجاره ملک باتوجه به ابلاغیه ای که اتحادیه املاک اعلام کردند آژانس های املاک موظف به دریافت یک دهم مبلغ کمیسیون اجاره آن ملک همراه با 9%درصد مالیات برارزش افزوده آن میباشند.
نیم درصد مبلغ رهن = 1,500000 تومان
یک چهارم اجاره بهای ماهیانه = 2,500000 تومان
جمع کمیسیون = 4,000,000 تومان
یک دهم کمیسیون = 400,000 تومان
مبلغ نهایی (با اضافه کردن 9% مالیات بر ارزش افزوده) = 436,000 تومان
بنابراین، مبلغ کمیسیون برای تمدید قرارداد اجاره در این مثال، 436,000 تومان است

بیشتر بخوانید : قانون اجاره خانه در سال 1402به چه صورت است؟

سوالات متداول

• آیا برای تمدید قرارداد اجاره کدرهگیری داده میشود؟

برای تمامی معاملات ملکی میتوان کدرهگیری دریافت کرد . برای تمدید قرارداد اجاره نامه میتوان از متمم کدرهگیری استفاده کرد.

• نحوه تمدید قرارداد اجاره به چه صورت می باشد؟

تمدید دستی:
در این روش دو طرفه معامله موجر و مستاجر بعداز توافق برای تمدید قرارداد ، به صورت کتبی در یک سند جدید یا در پشت قرارداد اجاره نامه به صورت پشت نویسی ، شرایط جدید تمدید قرارداد و هزینه های جدید را در آن قید کرده و سپس به امضای دو طرف معامله رسیده و بهتر است در این حالت دو نفر شاهد پایین قرارداد را امضا کرده تا از نظر قانونی قابل استناد باشد.
تمدید در آژانس های املاک :
در این روش موجر و مستاجر با مراجعه به آژانس املاک و درخواست تمدید قرارداد اجاره نامه خود با پرداخت حق کمسیون آژانس ، سند معتبری مبنی بر تمدید قرارداد اجاره نامه دریافت میکنند که در آن شرایط و هزینه های جدید تمدید قرارداد قید شده است.

• نکات مهم و کلیدی که در تمدید قرارداد اجاره نامه نباید فراموش کرد چیست؟

- نوشتن تغییرات کلی و جزئی به صورت دقیق و واضح در قرارداد
- حضور شاهدین هنگام تمدید قرارداد و امضای آن ها در متن تمدید الزامی است
- دریافت کدرهگیری برای تمدید قرارداد همانند کلیه معاملات ملکی الزامی است.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.