خرید آپارتمان درتهران با وام مسکونی

استفاده از وام های مسکن برای خرید آپارتمان در تهران و سایر شهرها

0 نظر
یکی از عواملی که خریداران واقعی را برای خرید آپارتمان در تهران ترغیب می‌کند، وضعیت تورم بازار مسکن است که در یک کاهش تدریجی قرار گرفته و نرخ رشد آن از تورم عمومی کمتر می باشد. در حال حاضر طبق گزارشات از آمار بدست آمده تورم نقطه به نقطه ۴۸ درصد و رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد است. باتوجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور استفاده از وام های مسکن بهترین گزینه برای خرید آپارتمان میباشد. 
افزایش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن و دریافت وام خرید خانه می‌تواند یکی از نشانه‌های تقویت توان متقاضیان واقعی باشد. در این مقاله قصد داریم نکات مهم برای استفاده از وام های مسکن برای خرید آپارتمان یا خرید خانه های وام دار را بیان کنیم.
انواع تسهیلات بانکی که در خرید خانه میتوان از آن کمک گرفت وام خرید مسکن خانه اولی ها به همراه وام جعاله یا اوراق تسهیلات بانکی میباشد. 
خانه اولی ها به افرادی گفته میشود که صاحب هیچ ملکی نباشند و با سپردن مبلغ مشخصی سپرده در بانک دوبرابر همان مبلغ پس از گذشت یکسال، وام خرید خانه اول خود را دریافت میکنند. هر کدام می‌توانند از یک وام ۲۰۰ میلیون تومانی استفاده کنند که در مجموع سهم بانک را در خانه‌دار شدن افراد به ۴۰۰ میلیون تومان می‌رساند. همچنین این زوج می‌توانند از یک وام ۸۰ میلیونی جعاله هم برای تعمیر خانه استفاده کنند که در مجموع مبلغ وام آنها را به ۴۸۰ میلیون تومان می‌رساند. 
در حال حاضر، بانک‌های دولتی و خصوصی مختلفی وجود دارند که اقدام به ارائه وام مسکن می‌کنند که هر کدام از این بانک‌ها، شرایط خاصی را برای دریافت این وام، در نظر گرفته‌اند.
استفاده از اوراق تسهیلات بانکی :
یکی دیگر از روش های خرید خانه برای افرادی که نمی خواهند از سیستم وام مسکن استفاده کنند، خرید اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن است که هم از طریق شعب بانک مسکن و هم از طریق فرابورس قابل خریداری هستند.  




خرید خانه های وام دار :
همان طور که می‌دانید بانک مسکن علاوه بر وام خرید مسکن تسهیلات و وام‌هایی هم برای ساخت مسکن به متقاضیان ارائه می‌دهد. بسیاری از سازندگان املاک مسکونی به علت کمبود بودجه در ساخت خانه، از وام ساخت بانک مسکن استفاده می‌کنند. ضمانت این وام سند خانه‌ایست که ساخته می‌شود. پس از ساخت کامل خانه و با فروش واحدها، بدهی سازنده به بانک پرداخت شده و سند ملک از رهن بانک خارج می‌شود.اما سوال اینجاست که آیا معامله و خرید خانه وام دار در حالی که سند آن در رهن بانک است امکان‌پذیر است؟ و در صورت مثبت بودن جواب این سوال خرید و فروش چنین املاکی به چه صورت انجام می‌شود؟
این معاملات به دو صورت انجام می شود : 
 وکالت‌نامه‌ای
برای معامله وکالت‌نامه‌ای ابتدا باید قولنامه‌ای برای خرید خانه تنظیم شود. سپس صاحب‌ ملک باید به خریدار وکالت‌نامه بلاعزلی بدهد که مبنی بر آن خریدار بتواند پس از تسویه بدهی باقی‌مانده به بانک، خانه را فک رهن کرده و به نام خود بزند.دردسرهای این شیوه معامله زیاد است. به طور مثال ممکن است صاحب‌خانه در طول مدتی که به شما وکالت داده فوت کند که در این صورت وکالت‌نامه شما باطل خواهد شد. یا ممکن است خانه را به صورت قولنامه‌ای به چندین نفر بفروشد. یا این که خانه در مدت وکالت شما به علت بدهی و مشکلات مالی سازنده توقیف شود. نکته مهم‌تر از همه این‌ها، این که شما امکان فروش این ملک را به فرد دیگری ندارید.در هر کدام از این موارد از آن جا که سندی در دست شما نیست به مشکلات زیادی برخواهید خورد و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بتوانید مالکیت خودتان را اثبات کنید. برای جلوگیری از این موارد باید از پیشینه سازنده مطلع شوید و از تعدادی شاهد درخواست کنید که در زمان تنظیم قولنامه و وکالت‌نامه حضور یافته و قولنامه را امضا کنند. حتماً در تنظیم وکالت نامه به بندها و مواردی که قید شده دقت کنید. با تمام این تفاسیر امکان کلاه‌برداری در مورد چنین معامله‌هایی همیشه وجود دارد.
 انتقال وام از سازنده به خریدار
بهترین راه برای خرید خانه وام دار، انتقال وام از سازنده به خریدار است. برای انجام این کار سازنده و خریدار باید به بانک مسکن مراجعه کرده و فرم‌های مربوط به درخواست انتقال وام را پر کنند. در صورتی که وام گرفته شده از محل سپرده بوده باشد در حین انتقال وام باید ده درصد بدهی باقی‌مانده یکجا پرداخت شود و در صورتی که وام از محل اوراق دریافت شده باشد مبلغی معادل یک درصد بدهی باقی‌مانده به عنوان کارمزد به بانک پرداخت می‌شود. پس از آن وام از سازنده به نام خریدار منتقل می‌شود و درنتیجه سازنده می‌تواند سند را با نامه بانک به نام خریدار بزند. البته سند تا زمان تسویه کامل بدهی همچنان در رهن بانک خواهد ماند.


منبع خبر : ایران فابل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.