افزایش۱۰درصدی قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه نیمه دوم امسال شاهد رونق بیشتر معاملات مسکن خواهیم بود، گفت: رشد قیمت مسکن در حد تورم حاکم بر کشور را شاهد هستیم و کاهش نرخ سود بانکی به هدایت سرمایه‌‌ها به تولید مسکن کمک خواهد کرد

1 نظر
حسام عقبایی در خصوص آخرین وضعیت بازار مسکن گفت: وضعیت معاملات مسکن رو به بهبود است و این اتفاق جدید در اصلاح سیاست‌های بانکی اگر در سال 95 رخ می‌داد پارسال شاهد رونق بازار مسکن بودیم.

وی افزود: بنابراین تأخیر در اصلاح سیاست‌های بانکی باعث شد عبور از رکود نیز به تأخیر بیافتد، اگر اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی با سرعت بیشتر و در سال 95 رخ می‌داد مطمئناً در سال گذشته شاهد رونق بازار مسکن بودیم. 

عقبایی با تاکید بر اینکه هنوز هم اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی به طور کامل رخ نداده، اما تغییرات خوبی در حال رخ دادن است ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی به هدایت برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تولید و تولید مسکن کمک خواهد کرد. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند به بالا رفتن قدرت خرید، رونق ساخت و ساز و فروش واحدهای خالی از سکنه کمک کند و از آنجا که شاهد فرارسیدن سررسید تسهیلات بانکی برای خرید مسکن در سال جاری هستیم بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان می تواند موجب رونق خرید و فروش شود. 

*در نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش تدریجی معاملات خواهیم بود

وی گفت: معمولاً وقتی سرمایه‌ها به حوزه‌ای ورود می‌کند و افراد در این حوزه ورود می‌کنند، موجب تورم هم می‌شود که البته این تورم به نظر بنده هنوز بیش از تورم حاکم بر کشور نیست، ولی در نیمه دوم سال جاری که شاهد افزایش معاملات به صورت آرام خواهیم بود ممکن است که روند معاملات به عدد بیش از تورم 10 درصد هم برسد.

عقبایی خاطرنشان کرد: شاید به صورت موردی یک واحد مسکونی رشد بیشتری از تورم حاکم بر کشور داشته باشد، اما به هر حال رشد قیمت مسکن به طور متوسط تا سقف 10 درصد بوده است. 

وی افزود: در نیمه دوم سال جاری روند معاملات مسکن رشد بیشتری خواهد داشت، البته لازمه آن این است که علاوه بر کاهش نرخ سود بانکی باید تمهیدات دیگری مثل بالا رفتن سقف تسهیلات بانکی و مدت بازپرداخت و کاهش اقساط را شاهد باشیم. 

*روند تولید مسکن واحدهای کوچک در شش ماهه اول امسال رشد مناسبی داشته

عقبایی گفت: روند تولید مسکن واحدهای کوچک در شش ماهه اول امسال رشد مناسبی داشته است و مفهوم آن این است که بازار مسکن می‌تواند رونق بهتری بگیرد اما در مجموع باید اذعان داشت که وضعیت بانک‌های کشور به دلیل سیاست‌های اشتباه و اجرای سیاست‌های بنگاه‌داری وضعیت خوبی نیست.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بانک ها می خواهند خود را از این وضعیت بحران بنگاه‌‌داری نجات دهند، لازمه آن این است که وضعیت تولید مسکن و بازار مسکن رونق پیدا کند تا پول‌هایی که در حوزه مسکن ذخیره‌سازی و سرمایه‌گذاری کرده‌اند به چرخه بانکی برگشته و به تعهداتی که در قبال مردم داده اند، عمل کنند. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اواخر امسال را می‌توان به طور مشخص از تعبیر رونق مسکن استفاده و آنرا لمس کنیم. 

عقبایی گفت: پیش‌بینی من این است که در سال 96 سونامی قیمت و جهش قیمت نخواهیم داشت، اما رشد نسبی تورم وجود دارد. 

وی افزود: در شهر تهران در 10 روز نخست شهریورماه 5 هزار و 481 قرارداد خرید و فروش و 5 هزار و 588 قرارداد اجاره داشتیم که نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته است اما نسبت به مرداد ماه رشد خوبی داشته است.

به گفته عقبایی در مرداد 19 هزار و 846 قرارداد خرید و فروش و 20 هزار و 43 قرارداد اجاره داشتیم که نسبت به تیرماه شاهد رشد بودیم.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظرات

  1. فرید -  2381 روز پیش

    سلام رشد قیمت کمترین درصد خوشبینانه 10درصد بوده ودرمورد واحدهای نوسازبیش از اینها بوده علت آن هم افزایش به یکباره مصالح ساختمانی است کاهش ناگهانی سود بانکی برای خریداران به ضرر هم میباشد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.