تغيير ميزان بازپرداخت تسهيلات ۸۰ ميليونی متناسب با نرخ تورم

مديرعامل بانك مسكن با بيان اينكه طی ۱۸ روز گذشته از راه‌اندازی صندوق پس‌انداز يكم تاكنون حدود چهار هزار نفر افتتاح حساب كرده‌اند، گفت: از ۶ ماه آينده استفاده از صندوق پس انداز يكم برای دارندگان حساب پس انداز جوانان فراهم می‌شود

0 نظر
محمدهاشم بت شکن در حاشیه نشست علمی بررسی چالش‌ها، عملکرد و چشم‌انداز نظام تامین مالی کشور که صبح امروز سه‌شنبه ۹ تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: صندوق پس انداز یکم با هدف تقویت رژیم پس انداز به ویژه برای خانه اولی‌ها و متاهلین راه‌اندازی شد و تاکنون استقبال نسبتا خوبی از آن توسط مردم صورت گرفته است به طوریکه روزانه حدود ۳۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات صندوق پس انداز یکم به بانک‌ها مراجعه کرده اند.

وی افزود: متقاضیانی که تاکنون نسبت به افتتاح حساب اقدام کردند به این امید هستند که طی یک سال آینده سه برابر سپرده خود را از بانک دریافت کنند به طوریکه علاوه بر ۸۰ میلیون تومان تسهیلات، سپرده ۴۰ میلیونی خود را نیز می‌توانند دریافت کنند.

بت شکن افزود: بر اساس برآورده انجام شده از زمان راه اندازی صندوق پس انداز یکم تا امروز حدود چهار هزار نفر برای دریافت تسهیلات از صندوق پس اندازی یکم افتتاح حساب کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن درباره پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی خرید و ساخت مسکن که بدون سپرده‌گذاری توسط بانک‌های تجاری کشور پرداخت می‌شود گفت: بانک مسکن مسئول حساب‌های تعهدی و پس‌انداز است و مجاز به پرداخت تسهیلات بدون سپرده نیست.

وی درباره امتناع برخی شعب بانک مسکن از پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی مسکن برای کلان‌شهر تهران گفت: این بانک آمادگی کامل برای پرداخت این تسهیلات را دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. متقاضیان تنها مشروط به سپرده‌گذاری یکساله می‌توانند اصل سپرده و مبلغ تسهیلات را دریافت کنند.

مدیرعامل بانک مسکن تبدیل این بانک به بانک توسعه‌ای را مستلزم همکاری دولت، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها دانست و گفت: به دلیل اینکه بانک مسکن باید ابزار اعمال سیاست‌های دولت باشد و به توسعه سیاست‌های دولت در بخش مسکن کمک کند نیازمند حمایت است.

بت شکن افزایش سرمایه بانک مسکن و پرداخت مطالبات این بانک از سوی دولت را به عنوان درخواست‌های این بانک در جهت کمک به توسعه‌ای شدن این بانک عنوان کرد و گفت: همچنین به دلیل اینکه بانک مسکن یک بانک توسعه‌ای است سپرده‌های آن عموما تعهدی خواهد بود و سپرده‌های قانونی این بانک نمی‌تواند مانند سایر بانک‌های تجاری باشد که باید از امکان سپرده‌های قانونی مانند صندوق پس انداز یکم استفاده کند.

وی به درخواست خود از بانک مرکزی در راستای حمایت از توسعه‌ای شدن بانک مسکن اشاره کرد و گفت: از بانک مرکزی تقاضا داریم تا شیوه‌های نظارت و کنترل در بانک‌های توسعه‌ای متفاوت از بانک‌های تجاری باشد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: از دکتر آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی نیز درخواست داریم تا سیاست‌های واگذاری زمین برای تامین مالی اقشار متوسط و میان درآمد جامعه هم جهت و هم راستا باشد تا سیاست واگذاری زمین از سیاست تامین مسکن اقشار میان درآمد پشتیبانی کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیر عامل بانک مسکن درباره تاثیر صندوق پس انداز یکم در تحرک بازار مسکن گفت: یکی از ویژگی‌های صندوق پس انداز یکم این است که انبوه‌سازان و سازندگانی که در گذشته پروژه‌های خود را متوقف کرده‌ بودند به امید افزایش تقاضا برای دریافت این تسهیلات از سوی متقاضیان نسبت به فعالیت پروژه‌های خود اقدام می‌کنند. بنابراین علاوه بر تقویت سمت تقاضا، بخش عرضه مسکن نیز با راه اندازی صندوق پس اندازی یکم تقویت می‌شود.

بت شکن گفت: امکان استفاده دارندگان حساب صندوق جوانان از امتیاز صندوق پس انداز یکم تا ۶ ماه آینده فراهم می‌شود و شاهد اعطای تسهیلات به این متقاضیان از محل صندوق پس انداز یکم در سال جاری خواهیم بود.

وی درباره پرداخت تسهیلات بافت فرسوده توسط بانک مسکن گفت: در سال گذشته بانک مرکزی، فقط بانک های تجاری را مسئول پرداخت تسهیلات بافت فرسوده کرد. اما در سال جاری از طرف بانک مرکزی حدود ۶ هزار سهمیه برای بانک مسکن به منظور پرداخت تسهیلات بافت فرسوده اختصاص داد و آمادگی پرداخت این تسهیلات را به میزان سهمیه داریم.

مدیرعامل بانک مسکن درباره میزان بازپرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه نرخ تورم حدود ۱۴ درصد است بازپرداخت این تسهیلات متناسب با نرخ تورم ماهانه حدود ۹۳۵ هزارتومان است که در صورت کاهش تورم در سال‌های آینده این میزان نیز قابل تعدیل است.

منبع خبر : وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.