کد رهگیری رایگان برای معاملات اجاره خانه

سامانه آنلاین معاملات املاک و مستغلات کشور برای گرفتن کد رهگیری رایگان بدون نیاز به مراجعه به آژانس املاک

0 نظر
​وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور را برای ثبت قراردادها و دریافت شناسه (کد) رهگیری بدون دریافت هزینه به عموم مردم ارائه داده است. 

این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده 18 قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است:
در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.

در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است .

برای ثبت قرارداد به آدرس سامانه https://srem.ir مراجعه کرده ، ابتدا باید مؤجر (صاحب ملک) اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد کند.
برای ایجاد و ثبت قرارداد، نیاز به مدارکی از جمله سند ملک، شناسنامه طرفین قرارداد و قبوض ملک مورد اجاره (در صورت بدهی) است.
در این سامانه با انتخاب گزینه ' قرارداد اجاره ' ، وارد بخش ثبت قراردادهای اجاره می‌شوید. در این بخش، می‌توان با تکمیل اطلاعات قرارداد لازم، در ۶ مرحله یک قرارداد جدید ایجاد کرد؛ همچنین پیشرفت قراردادهای قبلی که در این سامانه ثبت شده را مشاهده کرده و در صورت نیاز، نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کرد.
همچنین با انتخاب گزینه 'استعلام کد رهگیری' به بخشی از سامانه منتقل خواهید شد که با وارد کردن کد ملی یکی از طرفین قرارداد و همچنین کد رهگیری قرارداد، می‌توانید وجود یا عدم وجود قرارداد را استعلام کرده و درصورت لزوم، با کسب تأیید از طرف مورد استعلام، متن کامل قرارداد را نیز مشاهده کرد.

همچنین، در مورد مزایای استفاده از این سیستم اجاره، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سهولت در ایجاد قرارداد اجاره با سیستم آنلاین -

- قابلیت ارسال و دریافت مدارک به‌صورت آنلاین

- اطمینان از اعتبار قرارداد با ثبت در سامانه رسمی

- دسترسی به جزئیات دقیق قرارداد برای هر دو طرف

- امکان خودکار شدن فرآیند پرداخت اجاره در تاریخ مشخص شده

در آبنده ای نزدیک هموطنان گرامی این امکان را خواهند داشت که تمامی قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات که شامل خرید ، فروش ، پیش فروش و ... را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند. 

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.