اجاره نشینی خوش نشینی

آیا هنوز اجاره خانه در تهران منتهی به خوش نشینی می شود ؟

0 نظر
این ضرب المثل در توصیف کسانی به کار می رود که خانه اجاره ای دارند و بیشتر اوقات مشغول تغییر خانه هستند. آیا افرادی که به دنبال اجاره خانه در تهران هستند نیز از همین ضرب المثل پیروی میکنند؟ این افراد به دلیل تغییر دائم خانه هایشان دلبستگی به خانه ندارند و اگر هم عیب و ایرادی داشته باشد، به بهانه اینکه موقتا در آنجا هستند، آنها را نادیده می گیرند و سعی می کنند خوش باشند تا اینکه بخواهند برای کمبودها غصه بخورند. 
عدم تعلق و وابستگی به چیزی، آرامش انسان را در سختی ها بیشتر می کند.
امروزه در کشور با توجه به آمار و ارقام  شاهد رشد اجاره نشین ها می باشیم . هرچند اجاره نشینی دردسرهای خودش را دارد اما اجاره نشینی و خوش نشینی از قدیم سر زبانها بوده است و مزایای زیادی نصیب مستاجران می کند!
از مزایای اجاره نشینی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تعهدات زمانی اندک
وقتی خانه ای را خریداری می کنید معمولا آن را برای سالها استفاده می کنید و بعید است هر ساله آن را تعویض کنید.  یکی از مزایای اجاره نشینی این است که تعهدات زمانی کمتری دارد. به طور معمول قرارداد اجاره به صورت سالیانه تنظیم می شود و یا بیشترین زمان اجاره را دو ساله تنظیم می کنند.
به همین جهت اجاره آپارتمان به مستاجران انعطاف بیشتری در انتخاب محل زندگی می دهد. ممکن است برای کار یا تحصیل و یا ازدواج مجبور به نقل مکان  شوید؛ اگر اجاره نشین باشید بسیار راحت تر می توانید محل زندگی خود را تغییر دهید.
- تجربه زندگی در فضاهای متنوع
کسانی که از یک جا نشینی زود دلزده و خسته می شوند و روحیه تنوع طلبی دارند،  اجاره نشینی را به خرید خانه ترجیح می دهند.  برای این دسته از افراد ضرب المثل اجاره نشینی و خوش نشینی بسیار مصداق دارد. از طرفی با فراغ بال بیشتری می توانند مسکن مورد علاقه خود را تهیه کنند. برای کسانی که در زندگی ثبات کاری ندارند و ناچارند دائم از شهری به شهر دیگر نقل مکان کنند نیز اجاره کردن خانه گزینه منطقی تری می باشد.
-  معافیت از هزینه‌های تعمیرات و  نگهداری
هر اقلامی که خریداری و استفاده می شود بعد از گذشت زمان نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد. صد البته ساختمان مسکونی نیز از این قاعده مستثنی نیست و صاحبخانه ها بعد از مدتی ناگزیرند برای رفع عیوب ساختمان، نوسازی و یا تعمیرات جزیی هزینه پرداخت کنند.
اگر چند سالی از عمر ساختمان گذشته باشد مقدار مبلغ بیشتری را باید صرف تعمیرات ساختمان کرد. اما اجاره نشینی چنین هزینه هایی را بر عهده مستاجر نمی گذارد و معمولا صاحب خانه مسئول تعمیر ساختمان است البته به شرطی که مستاجر به ساختمان خسارت و یا زیانی وارد نکرده باشد. در اینجا اجاره نشینی و خوش نشینی کاملا مشهود است!
- پرداخت صورتحساب کمتر
صاحبخانه‌ها اغلب هزینه‌های زیادی را برای داشتن خانه پرداخت می کنند که مستاجران از آن معاف می باشند. هزینه هایی مانند مالیات ساختمان، بیمه مسکن، عوارض شهرداری و هزینه هایی از این قبیل که هر ساله باید پرداخت شود. برخی از این هزینه ها مانند هزینه بیمه حوادث در مناطق حادثه خیز می تواند سرسام آور باشد و یا هزینه های مالیات با توجه به تورم سالانه افزوده می شود.  بنابراین با توجه به  هزینه صاحبخانه بودن،  اجاره نشینی و خوش نشینی چندان هم بد نیست! 
- آزادی انتخاب محل زندگی
یکی از بهترین مزایای اجاره‌نشینی این است که به راحتی می توان خانه را تخلیه و به مکان جدید منتقل شد.  با بالا رفتن قیمت مسکن فروش آن امری زمانبر است بنابراین به راحتی و در مدت زمان کوتاه نمی توان خانه را با قیمت مناسب به فروش رساند. از همین رو با اجاره کردن خانه این دردسر و مشکل منتفی می شود و امکان نقل و انتقال سریع به راحتی وجود دارد.
حتی اگر بخواهید زودتر از موعد خانه را تخلیه کنید فقط باید به اندازه یک ماه اجاره به صاحبخانه خسارت پرداخت کنید. بنابراین چندان کار سختی نیست و به راستی اجاره نشینی و خوش نشینی است!

اجاره نشینی خوش نشینی در کشورهای پیشرفته مصداق بیشتری دارد.
مسکن یکی از اصلی ترین نیاز مردم در دنیاست. حتی در کشورهای توسعه یافته نیز اجاره نشینی وجود دارد و همه مردم صاحب خانه نیستند. اما در این کشورها نوع اجاره نشینی با کشور ما متفاوت است.  به طور مثال مشکل اصلی اجاره نشین ها هزینه های اجاره خانه نیست بلکه پیدا کردن یک خانه مناسب اصلی ترین مشکل آنهاست. شاید فکر کنید خانه مناسب وجود ندارد. منظور از این حرف این است که برای اجاره خانه باید مستاجر تمامی مدارک شناسایی خود را توسط مشاوراملاک معتبر برای صاحب خانه ارسال کند. یکی از مدارک مهم استعلام وضعیت بانکی مستاجر می باشد. حتی مهم تر این که باید نظر صاحب خانه قبلی نیز پرسیده شود و فیش حقوق سه ماه اخیر مستاجر استعلام گردد! این یک پروسه طولانی است. چرا که افراد زیادی در صف انتظار تایید صاحبخانه هستند. او مدارک تمام درخواست کنندگان را می گیرد سپس بعد از بررسی های کامل و دقیق بهترین مستاجر را انتخاب می کند. 
قرارداد اجاره خانه در اروپا به‌صورت نامحدود بسته می‌شود. به عبارت دیگر تا زمانی‌که مستاجر تمام قوانین را رعایت کرده و اجاره را پرداخت کند، صاحبخانه حق ندارد از او بخواهد خانه را تخلیه کند! فقط در زمانی می تواند چنین درخواستی داشته باشد که خانه توسط مستاجر تخریب یا خسارت زده شود. در این صورت یکسال قبل به مستاجر اعلام می کند و درخواست تخلیه خانه را به او اعلام می کند.  با اجرای چنین قانونی مستاجر تا زمان پرداخت اجاره و مراقبت از خانه مالک خانه محسوب می شود. حتی ممکن است مستاجری برای 20 سال در یک خانه اجاره نشین باشد.
اکثر صاحبخانه ها به دنبال مستاجری هستند که حداقل برای سه سال بتواند اجاره نشینی را قبول کند تا صاحب خانه برای چند سالی دغدغه پیدا کردن مستاجر خوب را نداشته باشد!
نرخ تورم ثابت در این کشورها باعث شده در قرارداد تنظیم اجاره خانه مقرر شود که سالیانه نیم تا یک درصد بر نرخ اجاره بها اضافه گردد. با این حساب مستاجر می تواند با درآمد خود برنامه ریزی درستی برای آینده داشته باشد و یا حتی بداند برای تعمیرات و نگهداری خانه چه مقدار هزینه کند.
از دیگر مزایای اجاره نشینی در اروپا مقدار پول پیش خانه است. در اکثر کشورهای اروپایی این عدد سه برابر مبلغ اجاره خانه می باشد. این یک عدد رسمی و قابل قبول برای همگان است. مبلغ اجاره بها نیز به متراژ خانه بستگی دارد. در اروپا به تمام معنای کلمه اجاره نشینی و خوش نشینی مصداق پیدا می کند و مردم به جای خرید خانه ترجیح می دهند اجاره نشین باشند.


منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.