تسریع در نوسازی بافت های فرسوده

شهروندان اختلافات ثبتی و ملکی خود در بافت‌های فرسوده را در ادارات ثبت اسناد و املاک محل ثبت کنند

0 نظر
محمد آئینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از شهروندان خواست برای رفع مشکلات و اختلافات ثبتی و ملکی خود در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک در هیات موضوع ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تشکیل پرونده دهند.
ایشان با اشاره به این که نوسازی بافت‌های فرسوده منجر به کاهش نگرانی ساکنان مساکن ناپایدار شده، ظرفیت اضافه برای تولید مسکن و خرید و فروش آپارتمان فراهم کرده و منجر به توسعه فضاهای عمومی و بهبود سیما و منظر شهری می‌شود، عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته تجربیات فراوانی در این زمینه به دست آمده اما در عمل این تجربیات منجر به بهبود وضعیت بناهای ناپایدار نشده است. به گزارش مرکز آمار در سال ۹۵، دو میلیون و ۶۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد، تا کنون فقط ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار نوسازی شده‌اند که به ازای آن ۶۷۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شده است.
وی با اشاره به این که سیاست دولت سیزدهم که در سند تحول دولت مردمی نیز بر آن تاکید شده «نوسازی مردمی محله محور» است، توضیح داد: هدف این است تا مردم را پای کار بیاوریم و دولت نیز نقش حمایتگر داشته باشد. از سوی دیگر نوسازی باید به شکل محله‌ای باشد در این شکل از نوسازی علاوه بر ساخت مسکن، فضاهایی برای عرصه عمومی فراهم شده و کیفیت زندگی نیز افزایش می‌یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بنابر قانون در محدوده‌های مصوب بافت‌های فرسوده، شهرداری‌ها موظف‌اند حداقل ۵۰ درصد تخفیف عوارض پروانه و تراکم ساخت ارایه دهند؛ البته امکان ارایه تخفیف ۱۰۰ درصدی از سوی شهرداری‌ها نیز وجود دارد. همچنین بر اساس قانون، صدور پروانه ساخت باید حداقل ظرف دو هفته انجام شود که اکنون این زمان در برخی شهرداری‌ها به هشت ماه هم می‌رسد؛ البته برخی شهرداری‌ها نیز کار را تسریع کرده و صدور پروانه ساخت را ظرف دو هفته انجام می‌دهند. به طور مثال در شهر اصفهان برای اولین بار پروانه الکترونیکی صادر شد که باید به این سمت گام برداریم.  این امر در ارایه انشعابات نیز صدق می‌کند و وزارت نیرو باید خارج از نوبت، انشعابات بافت‌های فرسوده را ارایه کند که در مجموع تمام این موارد منجر به ایجاد انگیزه در سازندگان می‌شود.
ایشان در ادامه با تاکید بر حمایت‌های مالی از سازندگان و متقاضیان نوسازی گفت:  باید شرایط به گونه‌ای برای سازندگان فراهم شود که در مقایسه با ساخت و ساز در سایر نقاط شهر برای آن‌ها بازدهی اقتصادی داشته باشد. برای این منظور دو نوع تسهیلات در نظر گرفته شده است، ارایه وام ودیعه اسکان موقت که مبلغ آن در تهران ۶۰ میلیون  تومان و در سایر شهرها ۴۵  میلیون تومان است و به شکل قرض الحسنه با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه پرداخت می شود. همچنین از تسهیلات ودیعه اجاره که مبلغ آن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان است می‌توان برای این منظور نیز استفاده کرد.
ایشان با اشاره به تسهیلات نوسازی تصریح کرد: همچنین برای نوسازی بافت‌های فرسوده از دو منبع مختلف تسهیلات پرداخت می‌شود؛ تسهیلات ویژه بافت‌های فرسوده که ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر درصد است. مبلغ این نوع تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است. متقاضیان می توانند برای دریافت این وام به سایت facility.udrc.ir مراجعه کنند تا فرآیند ثبت‌نام دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده صورت بگیرد.
وی افزود: همچنین متقاضیان می‌توانند از تسهیلات خودمالکی نهضت ملی مسکن استفاده کنند که مبلغ آن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است و مردم می‌توانند با توجه به شرایط‌شان از بین دو نوع تسهیلات مذکور انتخاب کنند
ایشان با اشاره به بسته تشویقی شهرسازانه که برای کمک به تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده در حال نهایی شدن است از سازندگان خواست در کنار وظیفه اجتماعی که بر عهده ماست به نوسازی بافت‌های فرسوده ورود پیدا کرده و همه با هم در این جهاد نوسازی شرکت کنیم.
 آئینی افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران فعالیت‌هایش را همراستا با نهضت ملی مسکن می‌داند و تلاش بر این است بخشی از ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده انجام  شود زیرا مردم تمایل دارند در محله خود ساکن شوند و علاوه بر آن زیرساخت‌ها و بسترهای لازم در این محلات وجود دارد.
وی علت کندی روند نوسازی بافت‌های فرسوده را چنین عنوان کرد که کار ساخت در بافت‌های فرسوده با ساخت در زمین خالی متفاوت است. در بافت‎های فرسوده مردم ساکن هستند و نوع نگرش ساکنان نقش مهمی در این امر دارد. بنابراین شاید بتوان گفت مهمترین عامل پیش برنده این موضوع همراه کردن مردم در این مسیر است. تجربه نشان از این دارد هر وقت مردم پای کار آمده‌اند، کار با سرعت بیشتری پیش رفته است. در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ تجربه ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده را داشته‌ایم. لذا از مردم درخواست همیاری و همکاری در تسریع این جهاد نوسازی را داشتند.
وی با اشاره به این که موانع حقوقی و ملکی بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد از مردم خواست برای رفع مشکلات ثبتی و ملکی در این محدوده‌ها به ادارات ثبت اسناد و املاک محل زندگی مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهند تا از ظرفیت ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کنند . این قانون  به منظور حل و فصل اختلافات و مشکلات مربوط به املاک و اراضی واقع در طرح‌های مصوب احیا، بهسازی و نوسازی اعم از فاقد سند، بلاصاحب و مجهول‌المالک و سایر اختلافات و تعیین تکلیف وضعیت این‌گونه املاک، هیاتی در اداره ثبت اسناد و املاک محل تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌کند.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.