سامانه ملی املاک و اسکان اجرایی شد

سامانه ملی املاک و اسکان کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، اجرایی و اعلام شد، اولین لیست خانه‌های خالی در شهریورماه به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود

0 نظر
سامانه ملی املاک و اسکان کشور روز سه‌شنبه ۲۸ مردادماه در مراسمی با حضور محمد اسلامی اجرایی شد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخشی از این مراسم با بیان اینکه، سامانه املاک و اسکان در بهمن‌ماه سال گذشته رونمایی و آماده بهره‌برداری شد، گفت: طی ماه‌های گذشته توانستیم اطلاعات جامعی را از سازمان امور مالیاتی و برخی دستگاه‌های دیگر دریافت کنیم.

او افزود: بر اساس اطلاعات سامانه که تا امروز گردآوری و پالایش شده، بیش از ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه‌دار شده است که این تعداد ۴۰ تا ۴۵ درصد از واحدهای مسکونی کشور را شامل می‌شود.

محمودزاده با بیان اینکه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار مالک حقیقی و حقوقی، مالکیت این واحدها را در اختیار دارند، اظهار کرد: طبق شناسایی انجام‌شده، دو میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار کشور، بیش از یک واحد مسکونی در اختیار دارند و نام یک‌هزار و ۵۰۰ شخصیت حقوقی نیز در این بین به چشم می‌خورد.

او عنوان کرد: مالکیت واحدهای مسکونی در کشور به حدود ۹۱ میلیون کد ملی تعلق دارد؛ مابه‌التفاوت این عدد نسبت به جمعیت به این دلیل است که مالکیت بخشی از واحدها به نام افراد متوفی است و هنوز انتقال مالکیت، انجام نشده است. 

او با اشاره به مالکیت حدود ۷۳ هزار شخص زیر ۱۸ سال در کشور گفت: بیش‌ترین واحدهای مسکونی که به‌نام یک شخصیت حقیقی است، مربوط به فردی با مالکیت ۶۰۵ واحد مسکونی است؛ همچنین شخصیتی حقوقی را شناسایی کرده‌ایم که مالکیت ۲۳ هزار و ۸۰۰ واحد را در اختیار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ارسال پیامک‌هایی به مالکان دارای دو و چند واحد مسکونی از امروز خبر داد و گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار پیامک، ظرف ۱۰ روز آینده به این دسته از مالکان فرستاده خواهد شد و این افراد فرصت خواهند داشت تا با ورود به سامانه املاک و اسکان، وضعیت فعلی واحد خود مبنی بر اینکه خالی و یا در اجاره است را مشخص و مستندات لازم را بارگذاری کنند.

او گفت: اولین لیست خانه‌های خالی برای اقدام در شهریورماه به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌شود. این موضوع علی‌رغم کمبود و نبود اطلاعات کافی برای نخستین بار در کشور انجام شد و اتفاق بسیار بزرگی است که در کنار سایر مزایا، وزارت راه و شهرسازی را قادر می‌سازد تا با افزایش عرضه واحدهای مسکونی به بازار اجاره و خرید و فروش، تاثیر مثبتی بر این بخش بگذارد.

محمودزاده خاطرنشان کرد: از هنگامی که سامانه راه‌اندازی شده است و بر طبق آمار معاملات مسکن، شاهد افزایش ۳۰ درصدی عرضه واحدهای مسکونی به بازار هستیم که حکایت از موفقیت‌آمیز بودن جو روانی رونمایی از سامانه بوده است. از امروز نیز سامانه به‌طور رسمی اجرایی می‌شود و شناسایی‌های لازم را انجام خواهد داد.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.