دستورالعمل ویژه برای کارگاه‌های ساختمانی تا نیمه‌بهار

مدیریت شهری تهران پس از توقف حدودا یک‌ماهه فعالیت کارگاه‌های ساختمانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ضوابط جدیدی برای پروژه‌های ساخت‌وساز را تدوین و ابلاغ کرد

0 نظر
 اوایل سال‌جاری مدیریت شهری پایتخت با هدف کاهش احتمال ابتلا به ‌ویروس کرونا، فعالیت کارگاه‌های ساختمانی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. حالا پس از گذشت یک ماه از آغاز سال ۹۹ و همزمان با صدور مجوز برخی از اصناف به‌صورت محدود و طبق شرایط ویژه، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در قالب دستورالعمل جدیدی، فعالیت کارگاه‌های ساختمانی را بلامانع اعلام کرده است.عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با توجه به شرایط ایجادشده در کنترل بیماری و کاهش مبتلایان با ابلاغ بخشنامه تکمیلی درهفته گذشته، فعالیت کارگاه‌های ساختمانی بلامانع و تمامی فعالیت‌های کارگاهی شامل ساخت‌وساز، گودبرداری و... به روال عادی برگشته است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و خاص، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی در تمامی فعالیت‌ها و بخش‌ها، این موضوع نیز در کارگاه‌های ساختمانی با توجه به بخشنامه‌های ستاد مدیریت بحران، وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی موردتوجه ویژه‌ای قرار گرفت.وی افزود: با عنایت به تاکید شهرداری تهران بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دستورالعمل جامع بهداشتی و سلامت کارگاه‌های ساختمانی تدوین شد تا با رعایت این دستورالعمل از میزان ابتلای افراد و گسترش بیماری کاسته شود و در مکان کارگاهی محیطی بهداشتی برای افراد شاغل و سایر افرادی که به کارگاه‌های ساختمانی تردد می‌کنند، فراهم شود.

وی افزود: براین اساس دستور العمل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران در موارد بهداشتی در قالب بنر آماده و به مناطق ارسال شده و مناطق نیز موظف شدند تا این موارد را به کارگاه‌های ساختمانی ابلاغ و بنر حاوی ضوابط بهداشتی را در کارگاه‌های ساختمانی نصب کنند.وی درباره مسوولیت مهندسان ناظر توضیح داد: مهندسان ناظر درقالب مبحث ۱۲مقرارت ملی ساختمان مسوول مستقیم نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل بهداشتی کارگاه‌های ساختمانی هستند. همچنین مالکان ساختمان هم موظف هستند تا موارد اعلامی را در کارگاه‌های ساختمانی نصب و به دقت به اجرا در آورند.

وی گفت: مهندسان ناظر در کارگاه‌های ساختمانی موظف هستند تا پانزدهم اردیبهشت ماه با تهیه چک لیست موارد مطرح شده را بررسی، تایید و نتیجه را به مناطق و اداره کل معماری و ساختمان ارائه کنند.به گفته معاون شهردار تهران، این دستورالعمل مشتمل بر ۱۰ بند است. به‌طوری‌که مطابق با بند اول آن، شست و شوی دســت‌هـا بـا آب و صــابـــون در محیط کارگاه باید به‌طور مرتب انجام شود و تامین مــواد شوینـده بهداشتی مناسب توسط مالک و مجــری خواهد بود.

همچنین تبسنجی از کلیه کارگران و مهندسان و پرهیز از دست دادن و حفظ فاصله اجتماعی با سایر افراد (عدم استفاده از تبسنج زیرزبانی)، ساخت سرویس بهداشتی- حمام و گذاشتن سطل زباله دردار در محل کارگاه ساختمانی (اسکان فقط ویژه نگهبان و با تمهیدات خاص و فضای مناسب)، ضدعفونی، گندزدایی و نظارت کافی سرپرست کارگاه بر بهداشت محیط (اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و تجهیزات موجود) و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و خودداری از لمس چشم، بینی و دهان برعهده فعالان محیط‌های کارگاهی است.

طبق دستورالعمل ابلاغی، تامین و استفاده از ماسک بهداشتی - دستکش و ماسک‌طلقی برای همه پرسنل کارگاه (کارگران و مهندسان) و نظارت برعدم استفاده از تجهیزات و وسایل مشترک شامل (کلاه ایمنی - دستکش - لباس - کمربند ایمنی...)، عدم صرف غذا توسط کارگران و عوامل ساختمانی به صورت متمرکز و تجمیعی، خودداری از مصرف محصولات خام و نیم‌پز و همچنین کشیدن قلیان و دخانیات در محل کارگاه ساختمانی و عدم حضور افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای سابقه بیماری و ضعف بدنی بر عهده مالک پروژه است. در هفته‌های گذشته یکی از عوامل مهم انتقال و انتشار ویروس کرونا، در عمده محلات مسکونی شهر تهران به‌ویژه معابر و کوچه‌های متراکم به لحاظ تعداد ساختمان‌ها و جمعیت ساکن در آنها، نیروهای فعال در پروژه‌های ساختمانی به‌ویژه ساخت‌وسازهای با کاربری مسکونی بوده‌اند؛ ‌به‌طوری‌‌که هرچه ابعاد و حجم پروژه‌های ساختمانی افزایش پیدا می‌کرد، طبعا رفت‌وآمد کارگران ساختمانی که تعداد زیادی از آنها از شهرهای اطراف پایتخت به‌عنوان جمعیت روز به این شهر وارد می‌شوند، بیشتر می‌شد.

بخش عمده نیروی انسانی برج‌های ساختمانی در حال ساخت در محلات متراکم شهر تهران، کارگرانی هستند که عمدتا با خودروهای دارای پلاک شهرستان به محل اجرای پروژه مراجعه می‌کنند. از آنجاکه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در کل کشور، هر نوع رفت‌وآمد و جابه‌جایی برون‌شهری را فعلا ممنوع اعلام کرده و توصیه به حذف جابه‌جایی‌های غیرضروری درون شهری نیز داشته، به‌نظر می‌رسد این نوع از رفت‌وآمدها برای آغاز یا ادامه فعالیت کارگاه‌های ساختمانی در شهر می‌توانست عامل تشدید ویروس کرونا در محلات مختلف شهر تهران باشد. از این رو سازمان مدیریت بحران شهر تهران در قالب بخشنامه‌ای فعالیت کارگاه‌های ساختمانی را از اواخر فروردین تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرد.

سازمان مدیریت بحران شهر تهران به لحاظ قانونی، مسوول کنترل نبض پایتخت در مواقع بحران‌ها و حوادث طبیعی و غیرطبیعی است.به‌عنوان مثال هنگام بروز زلزله، این سازمان مسوولیت امداد و نجات، کنترل ترددها در شهر و از همه مهم‌تر ابلاغ توصیه‌های ایمنی به شهروندان را بر عهده دارد. در وضعیت کنونی نیز به‌دلیل فراگیری ویروس کرونا در سطح شهر، این سازمان با هدف افزایش تاب‌آوری شهروندان در برابر ویروس کرونا، بخشنامه‌ای را برای افزایش ایمنی محلات در برابر این ویروس به شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه پایتخت ابلاغ کرد که سرانجام موعد پایان اجرای این بخشنامه و از سر‌گیری کار کارگاه‌های ساختمانی با شرایطی که ذکر شد،فرارسید.

منبع خبر : دنیای‌اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.