دامنه تغييرات قيمت مسكن پايين تر از نرخ تورم

نايب رييس كميسيون عمران مجلس گفت: دامنه تغییرات قیمت مسکن امسال به اندازه میزان نرخ تورم یا کمتر از آن خواهد بود

0 نظر
سید احسن علوی با بیان اینکه آمارهای رسمی از وضعیت بازار مسکن در اسفند ماه حکایت از رشد نزدیک ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران با وجود کاهش حجم معاملات مسکن نسبت به ماه قبل از آن دارد، اظهار کرد: این آمارها نشان می‌دهد رکود تورمی در بازار مسکن همچنان حاکم است و این وضعیت نه فقط در تهران، بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اثر مستقیم شیوع کرونا بر بازار مسکن، پیش‌بینی کرد با توجه به رکود فراگیر بازارهای مختلف که در فروردین ماه نسبت به اسفند بیشتر و عمیق‌تر شده است، در بازار مسکن نیز حجم معاملات مسکن در فروردین ریزش قابل توجهی خواهد داشت که از آمار همیشگی معاملات در این ماه نیمه تعطیل نیز می‌تواند به مراتب کمتر باشد.

وی از بخش مسکن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی یاد کرد که رونق آن می‌تواند چرخ صنایع بسیاری را به گردش درآورد، اما گفت: کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن از یک‌سو و شیوع کرونا و اثر رکودی آن بر بازارهای مختلف از سوی دیگر، نشان می‌دهد در این بازار احتمال جهش قیمت مسکن در سال جاری نزدیک به صفر است و دامنه رشد قیمت مسکن امسال بسیار محدود خواهد شد.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اگر شیوع یروس کرونا کنترل شود و به تدریج بازارهای اقتصادی به وضعیت عادی بازگردد، در این صورت دامنه تغییرات قیمت مسکن امسال به اندازه میزان نرخ تورم یا کمتر از آن خواهد بود.

علوی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مسکن تابع عوامل مختلفی مانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزدها و نیز وضعیت دیگر بازارها به ویژه بازار ارز خواهد بود؛ با این همه بسیار بعید است با شرایط فعلی افزایش قیمت مسکن قابل توجه باشد و از نرخ تورم عمومی پیشی بگیرد.

وی گفت: سیاست ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دولت نیز اگر به درستی دنبال شود، می‌تواند میزان عرضه مسکن را به حد متعادلی برساند و در کنترل قیمت بسیارموثر باشد.

منبع خبر : پايگاه خبرى وزارت راه و شهرسازى

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.