شروط سرمایه ‌گذاری در پایتخت

مدیریت شهری پایتخت دوشنبه شب در اجلاسی که با حضور نمایندگان بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی برگزار شد؛ ۴۰ پروژه از منوی حاوی ۵۰ پروژه پولساز برای شهر تهران جهت جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را ارائه کرد

0 نظر
احداث پروژه‌هایی همچون شهربازی در شرق پایتخت، سبزراه‌های مخصوص پیاده‌روی در ارتفاعات، هتل‌های ۵ ستاره در ورودی غربی شهر، هوشمند‌سازی خدمات شهرداری، راه‌اندازی بازار خودروهای شراکتی (اجاره‌ای) و احیای ۷ دروازه ورودی شهر از جمله جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در منوی شهرداری است. ارزش کل این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران حداقل ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. مطابق با اعلام شهرداری تهران نیمی از پروژه‌ها در حوزه گردشگری و تفریحات تعریف شده‌اند.

تجارت و کسب و کار، محیط زیست، فرهنگ و هنر، سلامت و بهداشت، هوشمندسازی خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک شش حوزه دیگری است که لیستی از پروژه‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در آنها طراحی شده‌اند. تامین ناوگان و واگذاری بهره‌برداری از خط ۶ مترو تهران به بخش خصوصی از جمله مهم‌ترین پروژه‌های معرفی شده در این لیست است.

در این اجلاس، مهم‌ترین منفعت پایتخت از ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به پروژه‌های شهری را بهره‌برداری «سریع‌»، «ارزان» و «بهتر» این طرح‌ها عنوان و اعلام شد: تامین دو شرط اصلی می‌تواند زمینه حضور بخش خصوصی برای پیشبرد پروژه‌های شهری را فراهم کند. نخست آنکه شهرداری برای استفاده از منابع و ظرفیت بخش خصوصی رویکرد گذشته خود را تغییر دهد و همچون گذشته رویکرد کاسب‌کارانه نداشته باشد. دوم آنکه برای سرعت‌بخشی برای افزایش درآمد شهر از محل‌ جدید، باید موانع و کاغذبازی‌ها از سوی شهرداری کنار گذاشته شود.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این اجلاس با تاکید بر آنکه برای اداره شهر تهران به راحتی امکان جذب ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در پایتخت وجود دارد بنابراین اگر شهرداری تهران بستر حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های اقتصادی و مدون را فراهم کند، این میزان از بودجه به راحتی قابل تامین است. وی با این توصیه که شهرداری تهران نباید منبع درآمدی خود را صرفا بر فروش تراکم قرار دهد، خواستار تغییر رویکردها در نهاد شهرداری تهران با هدف تعامل با بخش خصوصی و ایجاد فرصت‌های برابر اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی شد. وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته، اتاق تهران در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، همکاری و تعامل سازنده‌ای با شهرداری تهران داشته است، گفت: طی جلسات مشترکی میان هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران با شورای شهر تهران، زمینه‌های همکاری و مشارکت بخش خصوصی در مدیریت شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

خوانساری همچنین با اشاره به اینکه شهرداری تهران سالانه حدود یک هزار میلیارد تومان برای جمع‌آوری زباله در تهران تخصیص می‌دهد، گفت: با این حال، شرکت‌های بخش خصوصی برای انجام این پروژه بارها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند اما با ارقام سرمایه‌گذاری بسیار بالایی از سوی شهرداری تهران مواجه شده و نتوانسته‌اند به این عرصه ورود پیدا کنند. رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع سودآور نبودن برخی از پروژه‌های شهری اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها ممکن است قابل اجرا هم نباشد پس اگر قرار باشد شهرداری تحول جدی ایجاد کند باید رویکرد خود را تغییر دهد.

وی با اشاره به احداث مجموعه نمایشگاه شهرآفتاب (در جنوب پایتخت) گفت: زمان افتتاح این مجموعه به مدیران شهری اعلام کردم از این پس مشخص نیست شما بهره‌بردار خوبی باشید یا خیر؛ بنابراین از تخصص افرادی که در زمینه تجارت و صنعت فعال هستند استفاده کنید. به گفته وی اگر رویکرد شهرداری تغییر کند و کاسبکارانه نباشد، زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی مهیا می‌شود. وی گفت: می‌توان ۱۰ هزار میلیارد تومان از بخش پارکینگ کنار خیابان در پایتخت درآمد کسب کرد به شرطی که شهرداری، موانع و کاغذبازی‌ها را بردارد.

خوانساری تاکید کرد: موضوع تراکم‌فروشی تا ابد ادامه ندارد بنابراین باید به سمت سرمایه‌گذاران رفت تا در پروژه‌های بزرگ شهر مشارکت کنند. وی در پایان به ظرفیت اقتصادی موجود در بافت‌های تاریخی شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران خود یک موزه است. در مناطق مرکزی تهران خانه‌های قدیمی و عمارت‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که می‌تواند توسط بخش خصوصی مرمت شود و به‌عنوان دفتر تجاری یا تجارت‌خانه و محل بازدید گردشگران خارجی و داخلی استفاده شود. در این اجلاس پیروز حناچی شهردار تهران نیز از اتاق تهران برای سکانداری «نوسازی حمل‌و‌نقل عمومی» پایتخت دعوت کرد. به گفته وی نمایشگاهی در جنوب تهران ایجاد شده که البته یک‌دهم آن ساخته شده و مابقی‌اش می‌تواند توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی با بیان اینکه این دوره از مدیریت شهری به‌عنوان دوره پارادایم شیفت خواهد بود چراکه در نیازمند تغییر نگرش در اداره امور شهر هستیم، اظهار کرد: اگر فضای ساخته شده در شهر را فصل مشترکی از سه دایره بدانیم، یکی از این دایره‌ها حوزه منافع سرمایه‌گذاران است که باید سود مشروع خود را داشته باشند. دایره دوم حوزه منافع سیاستمداران است که باید حقوقشان رعایت شود و بر کار خود تسلط داشته باشند و دایره سوم نیز حوزه منافع شهروندان و ساکنان شهر است که تمام آنها باید از اجرای پروژه‌ها بهره‌مند شوند و به‌عنوان صاحبان اصلی شهر از آن استفاده کنند. حناچی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم پروژه‌های جدیدی که در شهر خلق می‌شود منافع هر سه گروه را در بربگیرند.

وی به برخی از پروژه‌های پیش‌بینی شده برای شهر تهران در حوزه تفریحی و گردشگری اشاره و تشریح کرد: اتصال فرحزاد به ارتفاعات شمالی حوالی امامزاده داوود از طریق تله‌کابین، تغییر وضعیت BRT خیابان ولیعصر به یک محور پیاده‌رو و توسعه آن در خیابان انقلاب از جمله پروژه‌هایی است که می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شود. در عین حال اتصال نمایشگاه شمالی تهران و منطقه ۲۲ به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی از دیگر پروژه‌هایی است که در اولویت قرار دارد.

شهردار تهران گفت: در نظرسنجی که سال پیش از مردم تهران انجام شد، حدود ۷۰درصد به آلودگی و ترافیک به‌عنوان مشکلات اصلی شهر اشاره کردند و این دو مشخصا به هم مرتبط‌اند. طبیعتا سرمایه‌گذاری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از موضوعاتی است که دنبال می‌کنیم و برای اینکه بتوانیم این موضوع را به شکل یکپارچه در شهر دنبال کنیم، در حال حاضر به ۳ هزار دستگاه اتوبوس شهری نیاز داریم. بنابراین، یکی از موضوعات مهم سرمایه‌گذاری همین اتوبوس‌های شهری است که معمولا دراختیار بخش خصوصی قرار دارند و می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران خصوصی باشد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.