نامه آخوندی درباره خانه‌های خالی

وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی در رابطه با ۴ موضوع مربوط به حیطه مسوولیت وی، از ارسال نامه به دولت درخصوص نحوه شناسایی خانه‌های خالی خبر داد

0 نظر
عباس آخوندی در نشستی با نمایندگان استان تهران در مجلس اعلام کرد: در حال‌حاضر سامانه معاملات املاک در تهران رایج و قابل‌استفاده است و اطلاعات ملک و معامله را با تمام جزئیات در اختیار افراد قرار می‌دهد، چندی پیش در این بخش بحث راه‌اندازی سامانه دیگری برای شناسایی و ثبت خانه‌های خالی در استان توسط وزارت راه و شهرسازی مطرح شد که بنده طی نامه‌ای به دولت توضیحات لازم را ارائه کرده و گزارش دادم که امکان انجام این عملیات تنها از طریق شهرداری‌ها امکان‌پذیر است چراکه تنها آنها اطلاعات جزئی تمامی واحدهای مسکونی در حوزه تحت کنترل خود را دارند و این اقدام از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است.

آخوندی ادامه داد: خوب است دولت مرکزی و شهرداری طی اقدامی مشارکتی این سامانه را راه‌اندازی و در روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی گام بردارند.وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت« پروژه مسکن مهر پردیس» اعلام کرد:هم‌اکنون برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده و همچنین تامین همه خدمات زیربنایی و روبنایی به ازای هر واحد مسکونی در این شهر جدید ۶۰ میلیون تومان اعتبار موردنیاز است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه بحث مسکن مهر پردیس ظرفیت تبدیل به یک بحران برای پایتخت را دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۵ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار برای تکمیل سایت مسکن مهر پردیس وجود دارد، این درحالی است که تاکنون نیز اعتبارات بسیاری در راستای تامین خدمات روبنایی این مناطق در سطح کشور هزینه شده و دولت منابع لازم برای اجرای آن را ندارد. وی همچنین در تشریح اقدامات صورت‌گرفته از سوی دولت در بخش مسکن گفت: تقویت نظام تامین مالی مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه مسکن قابل ذکر است؛ بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی به‌صورت مستقیم به حوزه ساخت و ساز وارد شود، به این معنا که دولت نباید حتی یک واحد مسکن بسازد. وی اضافه کرد: در حقیقت سیاست روشن ما عدم درگیری دولت مرکزی در حوزه ساخت خانه است، دولت تنها باید از نهادهای اجتماعی در این مسیر حمایت کند و گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این مسیر نیز کاملا موجود و قابل ارائه است.

آخوندی همچنین با اشاره به تردد بالای وسایل نقلیه بین تهران و حومه بیان کرد: در حال‌حاضر روزانه بین تهران – کرج حدود ۳۲۶ هزار، تهران – ورامین ۱۷۳ هزار، تهران – شهریار ۱۷۱ هزار و تهران – ساوه ۱۶۹ هزار وسیله نقلیه در حال تردد هستند که همه نشان از نرخ رشد سالانه تردد در این محورها دارد که جمعا به معنای تردد حدود ۸۴۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای ذکر شده است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه حمل و نقل حومه‌ای تهران یکی از وضعیت‌های بسیار چالشی در این استان به‌شمار می‌رود گفت: وزارت راه و شهرسازی به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی برای بحث ساماندهی حمل و نقل حومه‌ای قائل بوده و آن را پیگیری می‌کند که متاسفانه هم‌اکنون با خشکسالی عجیب منابع نیز روبه‌رو است. وی با بیان اینکه ساخت پروژه‌های حمل و نقل حومه‌ای بسیار سخت و گران‌قیمت است گفت: با این وجود لزوما هزینه این پروژه‌ها از حجم آزادراهی که هم‌اکنون تحت‌فشار بسیار زیاد در حال ساخت آنها هستیم بیشتر نخواهد بود، اما بحث حمل و نقل حومه‌ای که از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است، فاقد ردیف اعتباری است. به گفته وزیر راه و شهرسازی پس از سال ۸۰ تاکنون، تقریبا برابر با جمعیت شهر تهران در خارج از شهر جمعیت ساکن شده است که به عبارتی نشان‌دهنده ۷/ ۴۶ درصد ساخت و ساز غیرقانونی در این نواحی است. آخوندی هم‌پیوندی حریم‌های کلان‌شهر را در قالب یک مدیریت شهری مهم‌ترین پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در رفع مشکلات ساخت و سازهای غیرقانونی و مسائل حریم شهری اعلام کرد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.