۹۰ درصد ساخت‌وساز تهران دست افراد فاقد صلاحیت است

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه ۹۰ درصد ساخت‌وسازهای شهر تهران توسط سرمایه‌گذار و افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود، گفت: رشد قارچ‌گونه مال‌سازی و مجتمع‌های تجاری بزرگ چیزی جز گرفتاری برای شهر نداشته است

0 نظر
تقریباً 90 درصد ساختمان‌هایی که در تهران ساخته می‌شود، توسط سرمایه‌گذار و افراد فاقد صلاحیت احداث می‌شود، بنابراین تلاش ما در یک سال گذشته این بوده است که افراد دارای صلاحیت وارد عرصه ساخت‌وساز شود.

در 6 ماه گذشته نسبت به سال 95 ورود افراد دارای صلاحیت به عرصه ساخت‌وساز تقریبا 100 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران اضافه کرد: ساختمان‌هایی که توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود، نمی‌توان با قاطعیت از رعایت مقررات ملی ساختمان در این ساختمان‌ها صحبت کرد. بنابراین وقتی افراد فاقد صلاحیت وارد عرصه ساخت‌وساز می‌شوند، برخی از مقررات ملی ساختمان در آن رعایت نمی‌شود.

قربانخانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که از زمان تغییر شهردار تهران گفته می‌شود، میزان صدور جواز کاهش یافته، گفت: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم و باید این موضوع را از مدیران شهرداری بپرسید. 

وی در پاسخ به این سؤال فارس که آیا نسبت به عملکرد شهردار جدید خوش‌بین هستید یا خیر، گفت: برای بررسی عملکرد شهردار جدید تهران نیازمند زمان هستیم، چرا که تاکنون نجفی اقدام به تغییرات مدیران کرده است. 

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بسیاری از درآمدهای به دست آمده توسط شهرداری‌ها از فروش تراکم به دست می‌آید، آیا می‌توان امیدوار بود که در آینده شهرداری‌‌ها و یا شهرداری تهران اقدام به فروش کمتر تراکم کند، گفت: کاهش فروش تراکم جزو آرزوهای ما است، اما مشکل این است که شهرداری تهران و یا سایر شهرداری‌ها خودگردان هستند و درآمدهای خود را از طریق فروش تراکم تأمین می‌کنند.

قربانخانی ادامه داد: تقریباً بیش از 50 درصد بودجه شهرداری تهران و 70 درصد بودجه سایر شهرداری‌ها از فروش تراکم به دست می‌آید. 

وی تصریح کرد: نتیجه فروش تراکم برای شهر تهران چیزی جز هوای آلوده و ترافیک بیش از حد نبوده است، بنابراین امیدواریم شهردار جدید در کاهش فروش تراکم و جایگزین کردن درآمدهای شهرداری به جای فروش تراکم موفق باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در خصوص مال‌سازی و و واحدهای تجاری در برخی مناطق از مناطق، گفت: مال‌سازی و ساخت مجتمع‌های تجاری بزرگ جز گرفتاری چیزی برای ما نداشته است و شاید برخی از این مجتمع‌های تجاری استانداردسازی روز دنیا را نداشته باشد و حتی بسیاری از آنها در جهت منافع فردی احداث شده‌اند.

به گفته قربانخانی، پروژه کوروش در بزرگراه ستاری نمونه بارز اظهارات بنده است که آن منطقه را دچار مشکلات ترافیکی کرده است.

* تخلفات مهندسان ناظر را نمی‌توان به طور قطعی کتمان کرد

وی در مورد اینکه از پروانه اشتغال به کار مهندسان ناظر که فوت کرده‌اند توسط برخی در جهت منافع خود استفاده می‌شود، گفت: بنده این موضوع را به جد تکذیب می‌کنم و کسانی که این تهمت را می‌زنند از آنها می‌خواهم که استغفار و از جامعه مهندسی عذرخواهی کنند.

قربانخانی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در تهران 120 هزار عضو دارد، گفت: احتمال اینکه برخی از مهندسان تخلفاتی انجام دهند است و نباید این موضوع را به تمام مهندسان ناظر تعمیم داد. بنابراین همانطور که در هر صنفی احتمال تخلف وجود دارد در جامعه مهندسی نیز این موضوع می‌تواند رخ دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با تأکید بر اینکه نظام ساخت‌وساز نیازمند تغییرات اساسی است و هر کسی که مسئول است باید خود را در این عرصه به روزرسانی کند، گفت: باید نظام ساخت‌وساز تغییرات اساسی پیدا کند.

وی ادامه داد: مبحث 22 قانون نظام مهندسی که همانا تعمیر و نگهداری ساختمان‌هاست باید جدی گرفته شود چرا که وقتی یک ساختمانی ساخته می‌شود می‌تواند به مشکل بخورد پس برای جلوگیری از این اقدام باید همه به مبحث 22 قانون مقررات ملی ساختمان احترام گذاشته و آن را رعایت کنند.

قربانخانی ادامه داد: حادثه‌ای مثل ریزش ساختمان پلاسکو بسیاری از اخبار آن روزها را تحت تأثیر خود قرار داد و متأسفانه عده‌ای با ریزش ساختمان جان باختند پس باید از ریزش ساختمان پلاسکو درس عبرت بگیریم، اما آنچه که در حال حاضر دیده می‌شود این است که ریزش این ساختمان درس عبرت برای برخی نشود. 

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در خصوص عدم رعایت آیین‌نامه کنترل ساختمان، گفت: متأسفانه شهرداری تهران رعایت آیین‌نامه کنترل ساختمان را تمکین نمی‌کنند و بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی ملک را که از سال 84 ابلاغ شده است به خوبی رعایت نکرده و از آن تمکین نمی‌کنند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی تلاش بسیاری کرده تا به پروسه ساخت‌وساز کمک کند، اما تجربه نشان داده که شهرداری صرفاً برای مواردی ورود می‌کند که سودآور باشد. 

قربانخانی در مورد پرونده تخلف 40 میلیارد تومانی در هیأت مدیره ششم نظام مهندسی تهران، گفت: پرونده 40 میلیارد تومانی در حال حاضر در دادگاه در حال رسیدگی است و قاضی پرونده به بانک شهر دستور داده اجازه ندارد، به سپرده‌های نظام مهندسی دست بزند، بنابراین هر ماه سود این سپرده‌گذاری به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران، افزود: این 40 میلیارد تومان در دوره قبل و در هیأت مدیره ششم در بانک شهر سپرده‌گذاری شد اما متأسفانه برخی در قبال این سپرده‌گذاری برای یک شرکت دیگر تسهیلات دریافت کردند که این تخلف است که عمده این مشکل نیز به دلیل یک قرارداد سفید امضا به بانک شهر بازمی‌گردد. 

به گفته وی، در حال حاضر سازمان نظام مهندسی نمی‌تواند این پول را جابه‌جا کند.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.