پنج معیار انتخاب شهردار در پایتخت

کارگروه انتخاب شهردار در شورای شهر جدید تهران تا کنون 5 محور و 20 شاخص برای تایید صلاحیت شهردار 4 سال آینده پایتخت تعیین کرده است که مهم‌ترین آن خوشنامی، برنامه‌محور بودن به جای پروژه‌محوری، تعهد به اجرای مصوبات شورای شهر و همچنین تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری است

0 نظر
جزئيات اولين مصوبات كارگروه: تعهد به برنامه‌وبودجه مصوب شورا، برنامه‌محوري به‌جاي پروژه‌محوري، تحصيلات جامع مديريت‌شهري، نقدپذيري بالا و خوش‌نامي، ملاك‌‌عمل در معرفي گزينه‌نهايي خواهد بود
شوراي‌شهر چهارم تهران 12 شهريور با تشكيل اولين جلسه در خيابان بهشت، رسميت پيدا مي‌كند؛ اما ماموريت مهم اعضا برای جلسه دوم باعث شده از هم‌اكنون جلسات غيررسمي شوراي‌ چهارم و تصميم‌گيري‌هايي به مراتب مهم‌تر از مصوبات فعلي شوراي‌ سوم، در ساختمان شورا رقم بخورد! اعضاي جديد شوراي‌شهر تهران موظفند در 19 شهريور نام شهردار جديد تهران را براساس يك انتخابات داخلي اعلام عمومي كنند. اين مهلت از آنجا كه فاصله بين رسميت‌ پيداكردن شوراي چهارم و نشست 19شهريور آنها تنها یک هفته است و زمان زيادتري براي اجماع برسر گزينه‌نهايي نياز است، نشست‌هاي غيررسمي اعضای جديد را از حدود يك ماه پيش شکل داده؛ طوري كه هفته ‌گذشته شوراي چهارم تهران با تشكيل كارگروه «انتخاب شهردار» مراحل تدوين محورها، شاخص‌ها و صلاحيت‌هاي فردي را كه مي‌تواند برنده انتخابات شود، آغاز كرده است. كارگروه انتخاب‌شهردار در شوراي‌شهر جديد تهران تاكنون 5 محور و 20 شاخص براي تاييد صلاحيت شهردار‌ 4سال آينده پايتخت تعيين كرده است. آنچه در اين كارگروه فعلا مورد تاكيد قرار گرفته، از كار انداختن خط‌كشي حزبي و سياسي در جلسات بررسي صلاحيت گزينه‌هاي مطرح است. به این معنی که در انتخاب افراد، تفکرات سیاسی ملاک عمل قرار نگیرد. طبق جمع‌بندي‌هاي ‌اوليه اين كارگروه، شهردار جديد تهران بايد داراي تحصيلات مرتبط با شاخه‌هاي مهم مديريت‌شهري باشد و از همه مهم‌تر به برنامه و بودجه مصوب شورا پايبند باشد و در عين‌حال پروژه‌محور هم نباشد! به اين ترتيب شوراي‌شهر چهارم تهران پيش‌از آنكه كار مشترك با شهردار آينده پايتخت را آغاز كند، تصميم گرفته نسبت به اختلاف احتمالي با شهرداري يا احیانا خودسري شخص شهردار در اداره سليقه‌اي شهر پيشگيري‌هاي لازم را به خرج دهد. به گزارش «دنياي‌اقتصاد» کمتر از یک ماه دیگر اعضای جدید شورای شهر تهران بر کرسی‌های خود تکیه می‌زنند تا طبق وعده قبلی شکل تازه‌ای از مدیریت شهری را در پایتخت پیاده کنند. در این راستا اعضا پیش از آغاز رسمی مسوولیت خود با برگزاری جلسات هفتگی در حال تدوين خط مشی تازه مدیریت شهری هستند. تشکیل کارگروه تعیین شاخص‌های شهردار آینده از جمله اقدامات 31 عضو شورای شهر چهارم پیش از آغاز دوره جدید بوده است. به گفته برخی از اعضای شورا که در این کارگروه عضویت دارند بنا شده است تا این کارگروه جدا از خط کشی‌های حزبی با تعیین شاخص‌های اولویت‌دار برای شهردار آینده شکل جدیدی از مدیریت شهری را در پایتخت پیاده کنند.
تعهد به برنامه و بودجه؛ اولین شاخص
محسن سرخو عضو شورای شهر چهارم تهران و همچنين عضو كارگروه انتخاب شهردار در توضیح چگونگی بررسی شاخص‌های شهردار آینده پایتخت اظهار کرد: این کارگروه به تازگی کار خود را شروع کرده است و هنوز به جمع بندی نظریات اعضا نرسیده است.
او تصریح کرد: در این کارگروه علاوه بر ویژگی‌های فردی مدنظر شورا براي گزینه انتخابی شهرداری تهران همچون سابقه کاری، تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری، به ویژگی‌های اجتماعی گزینه‌های احتمالی همچون محورهای سیاسی، اعتقادی و رویکردی نيز پرداخته شده است. او ادامه داد: همین‌طور گزینه نهايي انتخاب شده توسط اعضای شورا باید در دوره مدیریتی خود در شهرداري به مردم و اعضاي شورا پاسخگو باشد. سرخو با اشاره به ویژگی تعهد و عمل به برنامه تاکید کرد: مهم‌ترین ویژگی فرد انتخابی توجه به برنامه‌های اولویت دار شهرداری تهران است که در این راستا تعهد به برنامه مصوب شورا و خارج نشدن از بودجه و برنامه مصوب مهم‌ترین خصلت شهردار آینده تهران باید باشد.
تهران محل آزمون و خطا نیست
محسن پیرهادی عضو ديگر شورای شهر چهارم و عضو کارگروه تعیین شاخص‌های انتخاب شهردار تهران با اشاره به فعالیت اصلی کارگروه تشکیل شده از اعضای شورای شهر جدید گفت: این کارگروه علاوه بر تعیین شاخص‌های مدیریتی شهردار تهران به ویژگی‌های رییس شورای شهر نیز توجه دارد. او ادامه داد: البته جلسات این کارگروه تمام نشده است، اما تاکنون پنج محور اصلی برای تعیین شاخص شهردار آینده تهران مورد  بحث و بررسی قرار گرفته است. پیرهادی درباره مباحث مطرح شده در این کارگروه  گفت: مباحث اعتقادی، شخصیتی، تخصصی، رویکردی و مدیریتی پنج محور اصلی برای تایید گزینه نهایی شهردار جدید خواهد بود. او به مباحث اعتقادی گزینه شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: منظور از محور این است که گزینه نهایی برای شهردار تهران علاوه بر پاکدستی، امانتداری و وفای به عهد، باید فرد خوش نامی در موضوعات انقلابی و دینی باشد و این طور نباشد که در گذشته خنثی عمل کرده باشد. او اضافه کرد: منظور از مباحث تخصصی هم صرفا داشتن تحصیلات عمرانی نیست. تحصیلات شهردار آینده باید به تمامی حوزه‌های مدیریت شهری همچون حمل و نقل و حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط باشد. علاوه بر این، در مباحث شخصیتی نیز این فرد باید نقد پذیری  و آستانه تحمل بالایی داشته باشد. این عضو شورای شهر در تشریح مباحث رویکردی و مدیریتی اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بهتر است گزینه انتخابی برای شهرداری تهران در چهار سال آینده به جای پروژه محور بودن برنامه محور باشد. پیرهادی ادامه داد: در مباحث مدیریتی نیز به مباحث دانش و تخصص، کارآمدی، تجربه  و عملکرد گذشته فرد به علاوه مدیریت خوب منابع توجه شده است. او در پاسخ به این سوال که کارآمدی فرد چگونه سنجیده می‌شود؟ گفت: شهر تهران محل آزمون و خطا نیست به همین دلیل سعی داریم فردی را برای شهرداری تهران انتخاب کنیم که گمنام نباشد و با تکیه بر برنامه محور بودن برنامه هایی را برای اداره شهر ارائه کند که نگاهی جامع به مدیریت شهری داشته باشد، به گونه‌ای که کاهش هزینه‌های اداره شهر را دنبال کند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.