مکان يابى جديد دولت براى اسکان سرريز جمعيت پايتخت

دولت در حال پيگيرى است تا در صورت امکان در مناطق اطراف تهران، مکان يابى جديدى براى اسکان جمعيت سرريز پايتخت صورت گيرد

0 نظر

جمشيد نورصالحى ، مديرعامل شرکت عمران شهرهاى جديد ، ضمن اعلام اين خبر در پاسخ به اين سوال که شهرهاى جديد چقدر در عمل به رسالتشان که همان جذب سرريز جمعيت کلانشهرها بوده، موفق بوده اند؟ اظهار کرد: ما پايه گذار شهرهاى جديد نبوده ايم اما اين شهرها بيش از ۲۰ سال سابقه دارند و معتقدم ايجاد شهرهاى جديد يکى از سياست هاى شهرسازى کشور بوده است. اگرچه نمى توانيم ادعا کنيم شهرهاى جديد توانستند از توسعه کلانشهرها جلوگيرى کنند، اما شهرهاى جديد از سياست هاى موفق شهرسازى کشور بوده اند.وى با بيان اين که نمى توانيم ادعا کنيم شهرهاى جديد توانستند از توسعه کلانشهرها جلوگيرى کند، تصريح کرد: شهرهاى جديد به عنوان يکى از سياست هاى شهرسازى موفق بوده است.معاون وزير راه و شهرسازى ادامه داد: متقاعد کردن ۵۰۰ هزار نفر براى سکونت در نقطه اى که ۱۵ سال گذشته هيچ اثرى از مدنيت، شهرنشينى و خدمات در آن نبوده، بسيار مهم است و اين درحالى است که متاسفانه ساير بخش هاى دولت در راستاى اجراى اين سياست درست با دولت همکارى نکرده اند.مديرعامل شرکت مادر تخصصى عمران شهرهاى جديد با بيان اين که سياست ايجاد شهرهاى جديد از طرف ساير بخش هاى دولت حمايت نشد، اضافه کرد: دليل اين که نمى توانيم ادعا کنيم شهرهاى جديد در جلوگيرى از توسعه کلانشهرها موفق عمل کرده اند، اين است که سازمان ها و نهادهاى مربوطه براى ايجاد زيرساخت هايى مانند آب و برق، گاز، راه، راه آهن، مدرسه و ... به موازات ايجاد شهرها عمل نکرده اند. نورصالحى گفت: اگر مى خواهيم به کسى بگوييم از تهران برود، بايد محلى براى او فراهم شود که اگر از تهران بهتر نيست حداقل از نظر امکانات با تهران برابرى کند زيرا افراد هر چقدرهم از نظر اقتصادى ضعيف باشند، تمايل دارند خانواده شان را در جايى ساکن کنند که حداقل امکانات را داشته باشد. معاون وزير راه وشهرسازى با اشاره به تصويب قانون ايجاد شهرهاى جديد در سال ۸۰ توسط مجلس شوراى اسلامى خاطرنشان کرد: براساس اين قانون دستگاه هاى ديگر موظف شدند پابه پاى وزارت مسکن و شهرسازى سابق خدمات اين شهرها را کامل کنند.
مديرعامل شرکت مادر تخصصى عمران شهرهاى جديد با اشاره به اين که با همه اين تنگناها شهرهاى جديد يکى از سياست هاى موفق شهرسازى کشور بوده است، خاطرنشان کرد: در جريان اجراى طرح مسکن مهر، به دليل فقدان زمين در کلان شهرها، مسووليت عمده اى در تهران، شيراز، مشهد، تبريز واصفهان به عهده شهرهاى جديد گذاشته شد.
وى با تاکيد بر اين که مشکل اصلى مسکن مربوط به کلانشهرها بود، تصريح کرد: ساخت مسکن مهر در شهرهاى جديد علاوه بر اين که باعث شد شهرهاى جديد از غربت و انزوا دربيايند، بر همه نيز روشن شد که شهرهاى جديد مى تواند کمک بسيارى به حل مشکل مسکن کشور کند.
نورصالحى با تاکيد بر اين که شهرهاى جديد اکنون بيشتر مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سرعت خدمات رسانى در شهرهاى جديد چند برابر گذشته شده است.
معاون وزير راه وشهرسازى در ادامه درباره حذف برخى شهرهاى جديد گفت: در وزارت راه و شهرسازى مسئله اى مطرح شد مبنى بر اين که بررسى مجدد کنيم و شهرهايى را که کليه مراحل تصويب را گذراندند، جانمايى شدند و شرکت عمران براى آن ها تاسيس شده اما به دلايلى مانند بعد مسافت، کمبود خدمات و يا ظرفيت پذيرى شهر مادر، مورد استقبال قرار نگرفته اند بازنگرى کنيم و اگر مطلوبيت ندارند، ادامه ندهيم.
وى با اشاره به اين که اکنون ۱۷ شهر جديد داريم و چهار شهر هم در دست تصويب هستند، اضافه کرد: درست، اين است که در ابتداى ايجاد شهرهاى جديد، اول زيرساخت ها تامين شود اما از يک طرف ما با اوج تقاضا و فشار روبرو هستيم و از طرف ديگر هم دستگاه هاى مسوول کارهاى بسيار و برنامه ريزى دارند و خدمات را به منطقه اى که هنوز آباد نيست نمى رسانند. معاون وزير راه و شهرسازى در ادامه خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مسکن مهر در اطراف اصفهان، شيراز، تبريز، تهران و مشهد است به عبارت ديگر ريسک نکرده ايم و منابع دولت و بانک ها را به جايى نبرده ايم که احتمال وجود متقاضى در آن کم است. نورصالحى درباره مشکل حمل و نقل شهرهاى جديد گفت: با همکارى وزارت کشور سعى کرديم خطوط اتوبوسرانى و تاکسيرانى را با گرفتن سهميه، به ويژه پس از هدفمندسازى يارانه ها ارتقا دهيم.
وى با اشاره به اين که دو قطار صبح ها و دو قطار عصرها به مسير تهران - پرند و بالعکس اختصاص داده شده است، افزود: در بحث مترو هم فعال شديم به طورى که شرکت عمران شهرهاى جديد در سال جارى به عنوان دستگاه اجرايى متروها شناخته شد.
نورصالحى با اشاره به اين که در سال جارى چهار شهر جديد رديف اعتبارى براى احداث مترو دارند، ادامه داد: اگرچه مبلغ کم است اما در بودجه پايدار شده اند يعنى سازمان مديريت هر ساله به آن ها اعتبارى اختصاص مى دهد.
 معاون وزير راه و شهرسازى با بيان اين که براى پنج شهر ديگر هم در جدول پيوست بودجه براى مطالعه، بودجه اختصاص داده شده است، تصريح کرد: دولت قبول دارد که اين شهرها بايد مترو داشته باشند. مديرعامل شرکت عمران شهرهاى جديد با اشاره به اين که مترو هشتگرد هم فعال است، افزود: زيرسازى مترو هشتگرد اواخر سال و يا اوايل سال آينده به پايان مى رسد و ريل گذارى نيز طى دو ماه آينده آغاز مى شود.
نورصالحى با بيان اين که در مورد مترو پرند ۱۸کيلومتر مربوط فعال است، خاطرنشان کرد: با جديت در صدد هستيم تا با اعطاى منابع به شرکت مترو تهران عمليات ساخت
 ۵۰ کليومتر مترو پرند را به اين شرکت وگذار کنيم.
وى افزود: توافقنامه اى با شهردارى براى احداث مترو پرند داريم و اعداد و ارقام وحتى زمان نيز مشخص شده و مسوولان مربوطه توافقنامه امضا کرده اند. نورصالحى با اشاره به اين که به دنبال آن هستيم تا منابع را سازمان مديريت پرداخت کند که از طريق بودجه مستقيم دولتى، تسهيلات بانکى، فروش اوراق مشارکت واگذارى سهام يا استفاده از صندوق توسعه ملى تامين شود، اظهار کرد: مترو تهران براى اجرا راغب است زيرا اولا توسعه خطوط برون شهرى در برنامه آن ها هم قرار دارد و فرودگاه امام، فرودگاه شهر تهران است و اتصال آن به تهران مفيد است.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاى جديد با بيان اين که مترو ساير شهرها در حال طراحى است، اضافه کرد: مناقصه انتخاب پيمانکار مترو بهارستان و فولاد د شهر نيز در سال جارى برگزار مى شود. معاون وزير راه و شهرسازى با بيان اين که در سال جارى عمليات مترو گلبهار آغاز مى شود، تصريح کرد: مطالعات مترو پرديس در حال نهايى شدن است البته شهر جديد پرديس با آزادراه احداث شده مشکلى براى رفت و آمد ندارند.
معاون وزير راه و شهرسازى در ادامه به احداث مترو سهند تبريز و صدرا شيراز و سپس بينالود اشاره کرد.
نورصالحى با اشاره به اين که ۳۷۲هزار واحد مسکونى مهر در شهرهاى جديد ساخته مى شوند که در مجموع ۴۰ درصد پيشرفت فيزيکى دارند، خاطرنشان کرد:  اين تعداد تقريبا از اوايل سال ۸۹ آغاز شده است.
معاون وزير راه و شهرسازى ادامه داد: ۲۰هزار واحد در شهرهاى مختلف آماده شده و متعهد شده ايم که تا پايان سال صد هزار واحد را تحويل دهيم اما شرط اصلى تامين آب و برق و گاز و فاضلاب است.
وى با بيان اين که متوليان تامين تاسيسات زيربنايى فعال هستند، اضافه کرد:  کار را از ما ديرتر شروع کردند و ديرتر هم تمام مى کنند.نورصالحى با بيان اين که ما از اواخر۸۸ و اوايل۸۹ فعال شديم اما آن ها از  اواخر۸۹ و اوايل،۹۰ کار را آغاز کردند، اظهار کرد: در پرند، هشتگرد و برخى ديگر از شهرهاى جديد واحدهاى مسکونى آماده است. وى با بيان اين که وزارت نيرو در حال کار است، تصريح کرد:در پرديس واحدهايى وجود دارد که از شهريور براى افتتاح آنها روز شمارى مى شود زيرا ساختمان ها کاملا آماده است، متقاضيان پول ها را داده اند و به برخى کليد تحويل داده ايم که وسيله ها را بگذارند اما اجازه سکونت ندارند.
معاون وزير راه و شهرسازى در ادامه با اشاره به اين که قيمت واحدهايى که توسط ترکيه اى ها ساخته شده بالاتر است، تصريح کرد: کولر، کابينت، کف پوش، سيستم اعلام اطفاى  حريق و آب تحت فشار از تجهيزات اين واحدها به شمار مى روند.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاى جديد با بيان اين که قيمت اين واحدها مترى ۳۵۰هزار تومان است، گفت: قيمت ساير واحدهاى مسکن مهر بدون امکانات ۳۰۰ هزار تومان است.
وى درباره انتقاد برخى کارشناسان نسبت به روش بلند مرتبه سازى توسط ترک ها در پرند به رغم وسعت زمين هاى اين شهر و همچنين عدم تامين پارکينگ خاطرنشان کرد: عدم تامين پارکينگ با هدف کاهش مشاعات واحدها بود زيرا در برخى شهرها و حتى پرند با تامين پارکينگ و انبارى، ميزان آورده افزايش مى يابد.
نورصالحى با اشاره به اين که پارکينگ اين واحدها در فضاى باز تامين شده است، اضافه کرد: بلند مرتبه سازى را نمى توان از ايرادهاى اين طرح دانست زيرا يکى از راه هاى تامين مسکن آپارتمان سازى است.
معاون وزير راه و شهرسازى در ادامه با بيان اين که هزار و ۲۰۰ميليارد تومان به تخصيص تاسيسات زير بنايى تعلق گرفت، افزود: وزارت نيرو اعلام کرده که به اعتبار بيشترى براى تامين تاسيسات زيربنايى مسکن مهر نياز است.
او با اشاره به اين که در شهرهاى جديد حدود ۱۵ هزار واحد مسکن مهر آماده شده که تاسيسات زيربنايى آن ها تامين نشده است، خاطرنشان کرد: دستگاه هاى م تولى تامين خدمات زيربنايى هيچ وقت فعال تر از امروز نبودند و درحال تامين خدمات هستند. نورصالحى با بيان اين که با پيمانکارانى که مقصر هستند و پروژه ها را تحويل نداده اند، برخورد مى کنيم، تصريح کرد: با پيمانکارانى که کار را به فرد ديگرى واگذار کرده اند، برخورد کرده و کار را از آن ها گرفته ايم اما به پيمانکارانى که فعاليت مى کنند و به دليل دير رسيد خدمات، تاخير داشتند و مقصر نيستند مهلت مى دهيم.
معاون وزير راه و شهرسازى با تاکيد بر اين که بيشتر پيمانکاران خوب کار مى کنند، ادامه داد:  تعداد کمى در حد دو سه هزار واحد کار را به پيمانکار ديگر واگذار کرده اند که برخورد کرده ايم و پروژه اى که ضعيف کار کرده باشند بسيار کم داريم.
وى با بيان اين که کمتر از پنج درصد پيمانکاران به مشکل برخورده اند، اضافه کرد:  در سال ۸۹ بنا شد که بر اساس رتبه انبوه سازان به آن ها واحد براى ساخت واگذار شود به عنوان مثال رتبه پنج پيمانکارى حداکثر ۳۰ واحد مى توانست بگيرد و رتبه يک تا ۶۰۰ هزار واحد.
نورصالحى با اشاره به اين که در ابتداى امر انبوه سازان نسبت به مشارکت براى ساخت مسکن مهر تمايل نداشتند، تصريح کرد: علت ورود شرکت ترکيه اى نيز همين مسئله بود زيرا براى انبوه سازان توجيه نداشت که چگونه با قيمت مقطوع اقدام به ساخت کنند بنابراين قرارداد نمى بستند اما در سال ۸۹ سد شکسته و تقاضا زياد شد بنابراين از طريق فراخوان اقدام به واگذارى ساخت مسکن مهر کرديم.
معاون وزير راه و شهرسازى با بيان اين که با ورود مسکن مهر به شهرهاى جديد و همچنين مسکن مهر خود مالک، رونق ساخت و ساز را داشتيم، اضافه کرد: مراجعه و سکونت در اين شهرها و بازار اجاره رونق برخوردار شد به ويژه در نيمه دوم سال ۸۹ و ۹۰ ، ساخت وساز، خريد و فروش و اجاره در شهرهاى جديد با قيمت مناسب رونق گرفت.


منبع خبر : ابرار اقتصادی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.

تمامی كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است
برداشت هر نوع اطلاعات آماری، اقتصادی و خبری از سایت ایران فایل به منظور چاپ و انتشار در رسانه های خبری دیداری و نوشتاری، صرفا با ذکر منبع مجاز بوده و بلا مانع است در غیر این صورت کپی غیر مجاز مطالب، بخصوص فایل های فروش و اجاره ملک پیگرد حقوقی خواهد داشت
 Copyright 2015 All rights reserved, Iran File - Powered by Iran File