فاز جدید بحران مسکن در آمریکا

مصادره املاک مسکونی بدهکار به سیستم بانکی در آمریکا که از سال گذشته میلادی شدت گرفت و هم‌اکنون ادامه دارد، حالا معضل جدیدی به نام «خانه‌های‌خالی» را برای بازار مسکن این کشور به وجود آورده است

0 نظر

پرهیز موسسات مالی در آمریکا از ارائه وام‌های کلان خرید مسکن و حجم انبوه خانه‌های حراج‌ شده از سوی بانک‌های این کشور باعث شده تعداد املاک خالی از سکنه در این کشور به 4/11 درصد کل املاک مسکونی برسد. این نرخ که سه برابر نرخ استاندارد -4 درصد- خانه‌های خالی در دنیا است، می‌تواند پیش‌بینی سال گذشته روزنامه گاردین درباره کاهش 15 درصدی قیمت مسکن در آمریکا طی سال 2011 را عملی کند.
خانه‌های خالی در آمریکا برخلاف سایر کشورها با اراده مالکان و با هدف افزایش قیمت در آینده، به وجود نیامده، بلکه در حال حاضر مالک همه این خانه‌ها بانک‌های طلبکار هستند که تلاش می‌کنند در کمترین زمان ممکن با فروش آنها به پول نقد برسند.
تازه‌ترین آمار‌ها از وضعیت بحران مسکن در آمریکا نشان می‌دهد که بیش از 11 درصد از خانه‌های این کشور خالی از سکنه هستند.
در شرایطی که از 5 ماه گذشته با آغاز سال نو میلادی‌، در اغلب کشورهای جهان روزنه‌های روشنی رو به بهبود مسکن گشوده شده است اما به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا همچنان با بحران انباشت خانه‌های برای فروش‌، تقاضای کم برای خرید و در نتیجه افت شدید قیمت مسکن مواجه است. در حال حاضر خالی ماندن بسیاری از خانه‌ها موجب شده تا بازار مسکن آمریکا فلج شود و بسیاری از خانه‌ها به حراج روند. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار آمریکا در سال جدید میلادی‌، 4/11 درصد از املاک شهروندان این کشور بدون سکنه مانده‌اند. معضلی که به گفته اقتصاددانان آمریکایی موجب کاهش هر چه بیشتر قیمت مسکن در سال 2011 می‌شود.
در ایالت‌ها چه خبر است؟
در این میان ایالت مین(Maine)، یکی از ایالت‌های انگلیسی‌نشین آمریکا که با نزدیک به 30 درصد خانه‌های خالی مواجه است، در رتبه اول رکود خرید و فروش ملک در این کشور قرار دارد. پس از این ایالت، ورمنت و فلوریدا با 5/20 و 5/17 درصد خانه‌های خالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین ایالت‌های آریزونا و آلاسکا نیز هر یک با دارا بودن 3/16 و 9/15 درصد خانه خالی از سکنه از دیگر مناطق بحران‌زده آمریکا به شمار می‌روند. پایین‌ترین نرخ خانه‌های خالی نیز در آمریکا حدود 7/9 درصد و در ایالت کانتیکت برآورد شده است. در کنار کانتیکت‌، ایالت‌های کالیفرنیا، ویرجینیا و واشنگتن نیز با آمار 3/9 درصدی در زمره کمترین دارندگان خانه‌های خالی قرار دارند.
البته روش شناسایی خانه‌های خالی از سوی مرکز آمار ایالات متحده آمریکا محل بحث است. به گفته برخی از کارشناسان، این مرکز در سرشماری خود‌، خانه‌های فصلی اسکی و خانه‌های ساحلی را نیز در زمره خانه‌های خالی به شمار آورده است که این آمار منتشره را‌ اندکی مبهم کرده است. اما به هر حال حتی اگر تعداد خانه‌های خالی واقعی ‌اندکی از ارقام اعلام شده نیز کمتر باشد، باز هم مشکل مسکن آمریکا به قوت خود باقی است.
تعریف کارشناسان و مسوولان نیز از خانه‌های خالی قدری متفاوت است . مثلا از یک سو ویلیام چپین، مسوول یکی از شعبه‌های مرکز آمار آمریکا می‌گوید هر نوع ملکی که بدون سکنه مانده باشد، از جمله خانه‌های فصلی، یا خانه دوم افراد جزو خانه‌های خالی محسوب می‌شوند اما از سوی دیگر پل بیشاپ، یکی از کارشناسان مسکن معتقد است که این گونه املاک به طور معمول جزو خانه‌های خالی محسوب نمی‌شوند، بلکه خانه‌های خالی فقط آن دسته از واحدهای مسکونی هستند که به خاطر بدهی از سوی بانک‌ها تخلیه شده و باز پس گرفته شده‌اند. اما حتی اگر این خانه‌های مشکوک را نیز کنار بگذاریم، بسیاری از ایالات آمریکا مثل فلوریدا، آریزونا و نوادا با آمار خانه‌های خالی 10‌، 7/10 و 7 درصدی مواجهند.
آمریکا؛ باز هم رکود
انتشار گزارش جدید از تعداد خانه‌های خالی آمریکا که به نوعی نشانگر میزان املاک ضبط شده بدهکاران، از سوی بانک‌های مسکن است در حالی صورت گرفته که پیش‌بینی‌های سال گذشته نهادهای ناظر بر بازار مسکن این کشور حاکی از آغاز موج جدیدی از کاهش قیمت مسکن در این کشور همزمان با شروع سال جدید میلادی بود. روزنامه گاردین نیز در آخرین روزهای سال 2010 اعلام کرده بود که احتمال افت 15 درصدی قیمت مسکن در ایالات متحده آمریکا در سال 2011 وجود دارد. این در حالی است که در سال جدید اغلب کشورهایی که طی 3 سال گذشته به دنبال بروز بحران اقتصادی در جهان با رکود بازار و کاهش قیمت املاک مواجه بودند در سال‌جاری رگه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهند.
بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده در آمریکا مالکانی که با وام، خانه خریداری کرده‌اند تاکنون بیش از 800 میلیارد دلار به این بانک‌ها بدهکارند که این امر موجب شده که طی دو سال گذشته نیز بیش از 3 میلیون خانه در ایالات‌متحده به مصادره بانک‌ها درآید، مصادره‌ای که نتیجه‌ای جز خالی ماندن خانه‌ها به دنبال نداشته است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.