رونق در بازار جهانی مسکن

بحران جهانی مسکن که از کشور آمریکا در سال 2008 میلادی شروع شد و در 2009 به اوج رسید، هم‌اکنون در بسیاری از کشورها خاتمه پیدا کرده است

0 نظر

موسسه جهانی اطلاعات املاک برای بررسی اوضاع بازار مسکن در دنیا 35 کشور را انتخاب و نوسان قیمت مسکن در آنها را متناسب با نرخ تورم هر کشور، محاسبه کرده است که نتایج آن نشان می‌دهد رکود همراه با افت قیمت مسکن که در سال 2009 در 25 کشور جاری بود هم‌اکنون با قدرت فوق‌العاده کم در 18 کشور برقرار است و سایر کشورها با شیب تندی در مسیر رونق قرار گرفته‌اند.
نتایج این تحقیق که در سایت اینترنتی global property guide منتشر شده است مشخص می‌کند اوضاع جهانی بازار املاک طی سال 2010 در مقایسه با سال قبل از آن در مسیر بهبود قرار گرفته است.
شاخص «بهبود»، جابه‌جایی کشورها از لیست کاهش شدید قیمت مسکن به فهرست رشد ارزش مسکن در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد طی سال 2009، 25 کشور با افت قیمت ملک و رکود مسکن روبه‌رو بودند که 11 کشور از آنها رشد منفی بیشتر از 10- درصد را تجربه کرده بودند، اما در سال 2010 تعداد کشورهای دارای بازار راکد مسکن به 18 فقره رسید که از این تعداد، فقط 2 کشور بیش از 10- درصد افت داشتند.
همچنین در سال 2010 تعداد کشورهایی که بیش از 10 درصد رشد قیمت ملک را تجربه کرده‌اند نسبت به سال 2009 دو برابر شده و به 4 فقره رسیده است.
در تحقیقی که موسسه جهانی اطلاعات املاک انجام داده، کشورهای آسیا در مقام اول بهبود اوضاع و برخی کشورهای اروپایی نیز در رتبه دوم قرار گرفته‌اند، اما آمریکا به عنوان پیشتاز رکود و بحران بی‌ارزش‌شدن املاک که باعث سرایت این وضعیت به سایر کشورها در سال 2008 شد، همچنان در حال فاصله گرفتن از روزهای رونق است. قیمت مسکن در این کشور در سال 2009 معادل 4/2 درصد کاهش یافت و در سال 2010 نیز 31/4 درصد افت کرد.
آمار موسسه جهانی اطلاعات املاک (GPG) بر مبنای نرخ تورم در کشورهای مختلف استخراج شده است و به این دلیل به نظر می‌رسد که تصویر واقعی‌تری از وضعیت بازار مسکن در کشورهای مختلف ترسیم کرده است.
کارشناسان این سایت تحقیقاتی براساس آمار خود استنباط کرده‌اند که این وضعیت پنجاه – پنجاه بازار مسکن طی سال گذشته در تمام جهان وجود داشته است. البته سایت اطلاعات مسکن جهان بیشتر بررسی‌های خود را در پاییز 2010 انجام داده و نتایج آن بر این اساس اعلام شده است.
لاتویا در قله
در فهرست 35 سطری GPG ، لاتویا کشوری که در سال‌های گذشته بسیار متاثر از بحران مسکن جهان بود، بالاخره در سال 2010 به روزهای طلایی خود بازگشت.
در واقع این کشور اروپایی با 73/24 درصد افزایش بهای مسکن، بیشترین رشد را در بین سایر کشورها تجربه کرد. این در حالی است که قیمت مسکن در لاتویا در سال پیشتر نزدیک به 60 درصد کاهش یافته بود. اما با وجود این همچنان اجاره بهای آپارتمان در این کشور نسبت به سال 2008 یعنی روزهای اوج قیمت ، هنوز 45 درصد پایین‌تر است.
لاتویا تنها کشور اروپایی است که رشد دورقمی قیمت مسکن را به خود دیده است و دیگر کشورهای این قاره با اختلاف فاحشی در رتبه‌های پایین‌تر جدول قیمت مسکن موسسه جهانی اطلاعات املاک جهان جای گرفته‌اند. پس از لاتویا، فنلاند و نروژ به ترتیب با 99/5 و 3 درصد رشد قیمت در رده‌های بعدی این جدول به عنوان کشورهای اروپایی قرار دارند. اما به جز این کشورها سایر کشورهای اروپایی در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارند و رشد ناچیز یا در اغلب موارد افت قیمت‌ها تنها ماحصل آنها در سال گذشته میلادی بوده است. مثلا بهای املاک در آلمان، سوئیس و دانمارک تنها یک درصد بیشتر از سال 2009 بوده است.
اما در مقابل ایرلند با 94/14 درصد کاهش قیمت، بدترین سال را در بازار مسکن جهان پشت سر گذاشت. البته نرخ خرید و فروش املاک در این کشور اروپایی طی 3 سال گذشته روندی نزولی به خود گرفته بود، اما در سال 2010 این وضعیت به اوج وخامت خود رسید.
لیتوانی نیز همچنان با اوضاع نابسامان مسکن دست و پنجه نرم می‌کند و وضعیت بازار مسکن این کشور هنوز در روند بهبود قرار نگرفته است. حتی گزارش‌ها از 5 شهر بزرگ این کشور نشان می‌دهد که لیتوانی در سال گذشته با افت 36/10 درصدی قیمت‌ها مواجه شده است.
در واقع نرخ خرید و فروش خانه در این کشور کوچک نسبت به دوران رونق یعنی سال 2008، 2/39 درصد کمتر بوده است، اما به هر حال هنوز امید به ترمیم بازار مسکن این کشور وجود دارد؛ چرا که قیمت خانه در لیتوانی در سال 2010 نسبت به افت 31 درصدی قیمت‌ها در 2009 بهبود قابل توجهی نشان می‌دهد.
آمریکا هنوز در سراشیبی
در فهرست موسسه جهانی اطلاعات املاک، آمریکا در زمره کشورهایی قرار گرفته که امید چندانی به بهبود وضعیت بازار مسکن آن وجود ندارد. آمار این موسسه بیانگر آن است که تنها در فصل پایانی سال گذشته میلادی قیمت مسکن در این کشور 31/4 درصد کاهش یافته که این افت 2 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2009 بیشتر شده است.
رونق در آسیا
اما بر خلاف تمام کشورهای غربی به نظر می‌رسد که اوضاع بازار مسکن در آسیا پررونق تر باشد. تقریبا در اغلب کشورهای آسیایی قیمت مسکن روندی افزایشی به خود گرفته است. مثلا در سنگاپور به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی بهای املاک نیز بیش از 18 درصد بالا رفت.
هنگ کنگ نیز با 84/17 درصد رشد جزو آن دسته از کشورهای آسیایی است که در سال 2010 با افزایش شدید قیمت مسکن مواجه بوده اند.
در میان کشورهای شرقی، تایوان بیشترین افزایش قیمت مسکن را در سال گذشته میلادی تجربه کرده است. این در حالی است که در این کشور در سال‌های قبل نیز نرخ خرید و فروش املاک روند افزایشی داشت.
پس از تایوان، ژاپن نیز با 07/5 درصد رشد در زمره کشورهایی قرار گرفته است که با افزایش قیمت مسکن در سال گذشته مواجه بودند.
البته افزایش قیمت مسکن در کشورهای آسیایی چندان هم نشانه رونق در بازار خرید و فروش املاک در این کشورها نیست و این روند صعودی در حالی در کشورهای شرقی در جریان است که به دلیل توان کم مردم در خرید خانه، دولت‌ها اغلب در تلاش برای مقابله با افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند، هر چند که تا کنون موفقیتی به دست نیاورده‌اند. اما در میان بازار پرهیاهوی مسکن آسیا، اندونزی و به ویژه تایلند سال 2010 را با کاهش قیمت‌ها پشت سر گذاشتند.
تلاطم مسکن در آسیای میانه
در این میان وضعیت در آسیای میانه، رویه‌ای همگون ندارد مثلا در حالی که فلسطین اشغالی در سال گذشته میلادی 12/14 درصد رشد را تجربه کرده است اما در مقابل، دبی با کاهش 7 درصدی قیمت‌ها مواجه بوده است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.