ساختمان‌های پرتردد مشمول عوارض‌پاركینگ می‌شوند

شهرداری تهران در نظر دارد با هدف تامین منابع مالی برای ساخت پاركینگ‌های بزرگ طبقاتی، از ساختمان‌هایی كه تردد خودروهای ساكنان آنها زیادتر از حد معمول است عوارض جدیدی تحت عنوان «عوارض‌پاركینگ» دریافت كند

0 نظر
این عوارض از ساختمان‌های پر تراكم به لحاظ تعداد واحد مسكونی و تجاری كه تعداد پاركینگ‌ در آنها كمتر از تعداد خودروها است و همچنین از ساختمان‌هایی كه تردد خودروهای آنها زیاد است دریافت خواهد شد.
پیشنهاد دریافت عوارض پاركینگ قرار است به زودی در شورای ‌شهر مطرح شود.
شهرداری تهران منابع مالی حاصل از این عوارض را در صندوقی تحت عنوان صندوق پاركینگ نگهداری می‌كند و به تدریج برای ساخت‌ پاركینگ‌های طبقاتی هزینه خواهد كرد.
معاون شهرسازی شهرداری تهران در این باره به دنیا‌ی‌اقتصاد گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی بیش‌از 50 ساختمان بزرگ شامل ساختمان تجاری، بیمارستان و برج مسكونی در نقاط مختلف تهران شناسایی شده‌اند كه در صورت تصویب عوارض پاركینگ، این ساختمان‌ها مشمول پرداخت این عوارض خواهند شد.
شهر تهران در کنار کمبود ساخت‌و‌ساز مسکن در 2 سال گذشته با معضل بزرگ دیگری به نام کمبود پارکینگ دست به گریبان است و شهرداری قصد دارد برای حل این مشکل از ساختمان‌هایی که فاقد پارکینگ كافی و جاذب سفر و اتومبیل هایی بیشتر از ظرفیت خود هستند عوارض پارکینگ دریافت کند.
هیربد معصومی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در توضیح این خبر به دنیای‌اقتصاد گفت: کلیه ساختمان‌های پرتردد، اعم از بیمارستان‌ها، مراکز تجاری و اداری و برج‌های مسکونی که بدون در نظر گرفتن ظرفیت لازم با حجم بالای تردد اتومبیل‌ها مواجه هستند شناسایی شده‌اند و در صورت توافق شورای شهر تهران، باید در آینده نزدیک عوارضی را به عنوان عوارض پارکینگ به صندوقی که با همین عنوان تشکیل می‌شود، واریز کنند.
معصومی در ادامه یاد آور شد: فرمول محاسبه چگونگی دریافت این عوارض در حال تدوین است و لایحه مربوط به عوارض پارکینگ نیز پس از بررسی برای تایید و تصویب به شورای شهر خواهد رفت.
عوارض پارکینگ کجا می‌رود؟
به گزارش دنیای‌اقتصاد، با در نظر گرفتن عوارضی که از ساختمان‌های پرتردد گرفته می‌شود، این سوال پیش می‌آید که این عوارض کجا صرف می‌شود؟
معاون معماری و شهرسازی در توضیح این مطلب گفت: تمامی درآمد ناشی از دریافت عوارض پارکینگ برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی با اولویت مناطق جنوبی تهران در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که در مناطق شمالی و در اطراف و حواشی ساختمان‌های فاقد پارکینگ نیز با مشارکت مالکین پارکینگ‌هایی ساخته خواهد شد.
معصومی در ادامه تاکید کرد: به‌رغم آنكه از سال گذشته تاکنون مجوز ساخت 16 پارکینگ طبقاتی در سطح شهر ارائه شده و با تاکید شهردار بر این نکته که برای ساختمان‌های بدون پارکینگ به هیچ عنوان پروانه ساخت و پایان کار صادر نشود، تهران در حال حاضر با کمبود یک میلیون پارکینگ مواجه است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری همچنین درباره این معضل گفت: با در نظر گرفتن تاکیدات شهردار تهران به امر ساخت پارکینگ، می‌توان ادعا کرد که کسری پارکینگ امروز، میراثی از گذشته است.
به گفته معصومی حق و حقوق شهر و شهروندان باید از طریق دریافت این عوارض از مغازه‌داران و صاحبان املاکی که بدون در نظر گرفتن ظرفیت پارکینگ‌ها در تردد مداوم هستند، گرفته شود.
وی همچنین با تاکید بر اینكه فعالیت‌های صورت گرفته جوابگوی نیاز پایتخت پرجمعیت نیست، تصریح کرد: براساس اطلاعات دقیق موجود درباره میزان نیاز سازمان‌ها، ارگان‌ها، نقاط تفریحی، فرهنگی، هنری و كلیه نقاطی كه حجم تردد خودرو در آنها زیاد است، امكان برنامه‌ریزی‌های موثر در زمینه تامین پاركینگ فراهم شده است.
وی یادآور شد: برمبنای تلاش‌های انجام شده در راستای تامین پارکینگ، در سال گذشته صدور مجوز برای بیش از 16 پاركینگ طبقاتی و عمومی در نقاط مختلف تهران و با ظرفیت مجموع 6786 باب پاركینگ نقطه شروع قابل قبول و درخور توجه بوده است.
نحوه پراكندگی پارکینگ‌ها
داوود غفاری، مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات ساختمانی شهرداری تهران نیز در رابطه با اعلام بیشترین فراوانی پارکینگ در تهران گفت: در بین مناطق مختلف، منطقه 12 با چهار پروانه و مناطق 1 و 3 هریك با سه پروانه بیشترین آمار تعداد صدور پروانه در بخش پاركینگ‌های طبقاتی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به نیازها و کمبودهای موجود عنوان کرد: توجه ویژه به امر ساخت پارکینگ یکی از مهمترین اولویت‌های شهرسازی در سال جدید تعیین شده است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.

تمامی كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است
برداشت هر نوع اطلاعات آماری، اقتصادی و خبری از سایت ایران فایل به منظور چاپ و انتشار در رسانه های خبری دیداری و نوشتاری، صرفا با ذکر منبع مجاز بوده و بلا مانع است در غیر این صورت کپی غیر مجاز مطالب، بخصوص فایل های فروش و اجاره ملک پیگرد حقوقی خواهد داشت
 Copyright 2015 All rights reserved, Iran File - Powered by Iran File