نشست بی‌نتیجه برای کد رهگیری

در یک ماه و نیم گذشتـه 10هزار قـرارداد در سامانه هوشمند معاملات مسکن ثبت شده است

0 نظر
با عدم حضور مقامات قوه‌قضائیه و دولت در نشست دیروز اتحادیه مشاوران املاک که با موضوع کد رهگیری برگزار گردید، مشخص شد: «همچنان دو طرف بر حل اختلاف فکری برای ساماندهی معاملات مسکن تلاش می‌کنند اما هنوز کد رهگیری نزد دفاتر ثبت اسناد و محضرداران رسمیت پیدا نکرده است.»
یک ماه و نیم از اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک می‌گذرد اما بخشی از این طرح به دلیل خلاء قانونی قابل اجرا نیست.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، صبح روز گذشته قرار بود نشست مشترکی با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک، وزیر مسکن و همچنین سخنگوی دولت در محل اتحادیه مشاوران املاک برگزار شود تا اختلاف نظرها پیرامون ساماندهی معاملات مسکن و همچنین موضوع کدرهگیری حل و فصل شود. اما رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اعلام اینکه مسوولان ما را قابل ندانستند که در اینجا حضور پیدا کنند، آخرین پیشرفت‌ها در سامانه کد رهگیری را در جمع خبرنگاران تشریح کرد.
قلی‌خسروی موثرترین مزیت راه‌اندازی سامانه کد رهگیری را این چنین توصیف کرد: «با دسترسی به تمامی معاملات صورت گرفته در حوزه خرید و فروش مسکن در سراسر کشور می‌توان آخرین قیمت‌های واقعی در بازار مسکن را ردیابی کرد و در این صورت با مشاهده افزایش دوباره قیمت‌ها، نهادهای ذی‌ربط می‌توانند عوامل گرانی و احیانا متخلفان در این حوزه را شناسایی کرده و با آنها برخورد قانونی کنند.»
مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران بر اجرای کد رهگیری بدون نیاز به قانون تاکید کرد و گفت: کد رهگیری نیاز به قانون ندارد و باید فورا در تمامی املاک کشور اجرایی شود و هم‌اکنون بسیاری از موانع موجود اجرای این طرح برطرف شده و تا پایان هفته پست و ثبت‌احوال نیز به سامانه هوشمند ثبت معاملات املاک متصل می‌شوند.
وی در تشریح جزئیات طرح ساماندهی املاک و مستغلات گفت: در فرآیند اجرای این طرح سازمان‌های ثبت اسناد، ثبت‌احوال، پست، شهرداری، بانک و وزارت دارایی درگیر هستند. وی تاکید کرد: هرکدام از این سازمان‌ها در اجرای این طرح دارای کارکرد خاصی هستند به‌عنوان مثال سازمان ثبت اسناد بدین منظور وارد این سامانه می‌شود تا مشاوران املاک بتوانند جهت معامله متعاملین از سازمان ثبت استعلام کنند که بر این اساس ممنوع‌المعامله بودن یا نبودن فرد فروشنده، عدم بازداشت بودن ملک، مشخصات دقیق مالک، مشخصات دقیق سند و وضعیت پلاک ثبتی کاملا احراز می‌شود.
قلی‌خسروی خاطرنشان کرد: در همین حال مشاوران املاک با برقراری ارتباط با سازمان ثبت‌احوال می‌توانند هویت و مشخصات دقیق متعاملین را از طریق رایانه کسب کنند. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به منظور کسب اطلاع از کاربری، متراژ، در طرح بودن ملک، وضعیت اصلاحی ملک، مشاوران املاک باید با شهرداری نیز ارتباط برقرار کنند که نتیجه آن جلوگیری از بروز شکایت مردمی و ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی در معاملات مسکن است.
قلی‌خسروی تاکید کرد: از سوی دیگر به منظور روشن شدن وضعیت املاک رهنی، دریافت وام و بدهی‌های مالیات بر ارث و دیگر بدهی‌های متعاملین، این سامانه باید به بانک‌ها نیز متصل شود. در همین حال به‌منظور آگاهی از استعلام مالیاتی و مفاصاحساب نیز این سامانه باید به سازمان امور مالیاتی نیز متصل شود. قلی خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشاوران املاک به وزارت دارایی متصل شده‌اند، گفت: از آنجا که وزارت دارایی زیرمجموعه دولت است در ابتدای اجرای طرح کد رهگیری با سامانه املاک و مستغلات کشور لینک شده است. وی افزود: در همین حال سازمان ثبت احوال تا اواخر هفته و پست نیز تا 15 روز دیگر به این سامانه لینک می‌شوند. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد سوء‌استفاده‌های احتمالی مشاوران املاک در فرآیند اجرایی این طرح گفت: تمهیدات لازم برای این مساله اندیشیده شده است و بنگاه‌هایی که در این راستا تخلف کنند، مطابق با قانون پروانه کسب آنها باطل خواهد شد.
ثبت 10هزار قرارداد
در ادامه این نشست فریدون احمدی، مشاور فناوری اطلاعات وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر نیز با اشاره به اینکه از تاریخ 1/9/87 ثبت‌نام مشاوران املاک برای اعطای کد رهگیری در معاملات اجباری شده است، گفت: تاکنون 90درصد از مشاوران املاک مجاز در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. وی افزود: از ابتدای آذر تاکنون حدود 10هزار قرارداد ملکی از طریق کدرهگیری ثبت شده است.
ارزانی 60 درصدی آهن
احمدی تاکید کرد: در همین حال تاکنون 5هزار لوگو در املاک تهران نصب و توسط 50هزار بازرس پیگیری شده است.
احمدی تاکید کرد: دستورالعمل کارگروه شورای‌عالی مسکن نیز در مراحل اولیه تهیه و در حال نهایی شدن است و طی هفته‌ آینده آموزش دفاتر مالیاتی برای ارائه کد رهگیری آغاز می‌شود. در همین حال در ادامه این نشست، محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان به بررسی آخرین وضعیت بازار آهن پرداخت و گفت: از 6 ماه گذشته تاکنون قیمت آهن 60درصد کاهش داشته است.
وی تاکید کرد: سیاست‌های دولت در آینده می‌تواند کاهش یا افزایش قیمت آهن را به‌دنبال داشته باشد. وی افزود: کاهش قیمت‌ آهن تاثیر فزاینده‌ای بر کنترل قیمت مسکن در چند ماه اخیر داشته است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.