بررسى قيمت مسکن در شهر تهران

در گزارشى از سوى وزارت مسکن وشهرسازى قيمت مسکن و متوسط اجاره بهاى مسکونى در مناطق مختلف پايتخت ، بررسى شد. بر اساس جدول متوسط قيمت و نرخ رشد يک مترمربع زير بناى واحد مسکونى در شهر تهران در فصول بهار، تابستان و پاييز ۱۳۸۷ ، ميانگين قيمت يک متر مربع مسکن مورد معامله در شهر تهران در فصل بهار سال ۱۳۸۷ به ميزان ۲۰ ميليون و ۱۹۵ هزار ريال بود که در تابستان همان سال اين رقم حدود ۳/۰ درصد کاهش يافت

0 نظر

 ميانگين قيمت يک متر مربع مسکن معامله شده در شهر تهران در تابستان سال مذکور نيز ۲۰ميليون و ۱۳۶ هزار ريال بود. همچنين براساس جدول ياد شده ، در فصل پاييز ۱۳۸۷ قيمت يک متر مربع مسکن به ۱۸ ميليون و ۳۵۴ هزار ريال رسيد که نسبت به فصل تابستان همان سال ۹/۸ درصد کاهش نشان مى دهد . بالاترين ميانگين قيمت يک متر مربع مسکن معامله شده درشهر تهران در فصل بهار ۱۳۸۷ مربوط به مناطق يک ، سه و دو بود که به ترتيب ۴۶ ميليون و ۹۶۴ هزار ريال درمنطقه يک ، ۳۷ ميليون و ۹۳۸ هزار ريال در منطقه سه و ۲۸ ميليون و ۱۳۵ هزار ريال در منطقه دو بود .کمترين ميانگين قيمت يک متر مربع مسکن معامله شده در بهار سال ۱۳۸۷ مربوط به مناطق ۲۰ و ۱۵بود که به ترتيب ۹ ميليون و ۹۲۵ هزار ريال در منطقه ۲۰ و ۱۱ميليون و ۵۵۲هزار ريال در منطقه ۱۵ بود . جدول مذکور نشان مى دهد ، در تابستان سال ۱۳۸۷ بالاترين ميانگين قيمت يک متر مربع مسکن در شهر تهران نسبت به بهار همان سال حدود ۳/۰درصد کاهش داشت و بالاترين افزايش قيمت مسکن در شهر تهران در تابستان نسبت به بهار در مناطق ،۲۰ ۲ و ۱۴به ترتيب ۴/،۱۵ ۱/۷ و ۸ / ۶درصد بود . قيمت مسکن در ۱۲ منطقه شهر تهران در فصل تابستان با کاهش مواجه بود و بيشترين ميزان کاهش قيمت فصلى مربوط به مناطق ،۲۱ ۳و ۱۲ به ترتيب ۳/،۱۱ ۹/۱۰ و ۱۰درصد بود . بالاترين ميانگين قيمت معاملاتى براى يک متر مربع مسکن در پاييز سال ۱۳۸۷ در شهر تهران در منطقه يک به ميزان ۴۲ميليون و ۷۷۶هزار ريال بود که حدود ۹درصد نسبت به فصل تابستان همان سال کاهش نشان مى دهد و کمترين ميانگين قيمت معاملاتى براى يک متر مربع مسکن در منطقه ۱۷ به ميزان ۱۰ميليون و ۱۲۵هزار ريال بود که نسبت به فصل تابستان ۹درصد کاهش داشت . اين بررسى ها که در فصل نامه علمى اقتصاد مسکن آمده، نشان مى دهد در فصل پاييز ۸۷در ۲۱منطقه از شهر تهران ميانگين قيمت يک متر مربع مسکن معامله شده در شهر تهران با کاهش مواجه بوده و بالاترين کاهش قيمت نيز مربوط به مناطق ۶ و ۲۲ به ترتيب ۵/۲۰و ۴ / ۱۹درصد بود . همچنين وزارت مسکن و شهرسازى اعلام کرد: متوسط اجاره بهاى يک مترمربع مسکن در شهر تهران در فصل بهار سال گذشته ۷۴هزار و ۳۶۷ ريال بود که در تابستان همين سال به رقم ۷۲ هزار و ۸۱۴ ريال رسيد.
بر اساس جدول متوسط و نرخ رشد اجاره بهاى پرداختى يک مترمربع واحد مسکونى در شهر تهران در فصول بهار، تابستان و پاييز ۱۳۸۷ ؛ متوسط اجاره بها براى يک مترمربع مسکن در شهر تهران در فصل پاييز ۶۹ هزار و ۶۲۴ ريال بود که نسبت به فصل تابستان همان سال ۴/۴ درصد کاهش داشت. همچنين براساس اين جدول دامنه متوسط اجاره بهاى پرداختى براى يک مترمربع مسکن در مناطق مختلف شهر تهران از رقم ۱۲۳ هزار و ۹۸۹ ريال در منطقه يک تا ۴۸ هزار و ۲۷۲ ريال در منطقه ۱۹ در فصل بهار سال گذشته متفاوت بود. دامنه متوسط اجاره بهاى مسکن در فصل تابستان سال گذشته در شهر تهران از ۱۱۷ هزار و ۴۲۴ ريال در منطقه يک تا ۴۷ هزار و ۶۱۸ ريال در منطقه ۱۹ قرار داشت. جدول مذکور نشان مى دهد ميزان تغيير اجاره بهاى يک مترمربع مسکن در شهر تهران در تابستان ۱۳۸۷ نسبت به فصل بهار همين سال با کاهش ۱/۲ درصدى مواجه بود. به طورکلى در ۱۳ منطقه از شهر تهران ميزان اجاره بهاى مسکن با روند کاهشى روبرو بوده و بيشترين ميزان کاهش مربوط به مناطق ،۲۲ ۴ و ۲۱ بود که به ترتيب معادل ۲/۱۲ ، ۹/۸ و ۴/۷درصد تنزل قيمت داشتند. بالاترين متوسط افزايش اجاره بهاى مسکن مربوط به منطقه ۲۰ به ميزان ۸/۲۳ درصد و منطقه ۱۸ معادل ۴/۷درصد بود. اين بررسى ها که در فصل نامه علمى اقتصاد مسکن آمده، نشان مى دهد نرخ رشد اجاره بهاى مسکن در فصل پاييز ۱۳۸۷ در ۲۰ منطقه از شهر تهران نسبت به فصل تابستان همين سال روند نزولى داشته و بالاترين کاهش مربوط به منطقه يک به ميزان ۳/۱۳ درصد بوده و در مناطق ۱۴ و ۱۶ رشد مثبت معادل ۲۵ و ۸/۲ درصد داشتند.


منبع خبر : ابرار اقتصادی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.