تحلیل های پرت و واقعی از قیمت مسکن در دوره پساتوافق

با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥ ، بازارهای اقتصادی از برزخ یکساله خود خارج شده اند و یکی از مهمترین پارامترهای اثر گذار بر قیمت انواع کالا و خدمات، از هم اکنون در هر بازار به شکلی متفاوت ، ایفای نقش می کند

0 نظر
به گزارش ایران فایل، کارشناسان مسکن معتقدند: اگر چه بازار ملک همچون بازارهای خودرو، طلا، ارز و سکه، واکنش آنی به لغو تحریم ها نشان نمی دهد اما ماحصل فضای مثبت ناشی از توافق، هوای بازار املاک را نیز در بلندمدت آفتابی خواهد کرد.
در این میان برخی جوسازی ها از احتمال جهش قیمت مسکن در کوتاه مدت حکایت می کند حال اینکه، مطابق تحلیل های کارشناسی و با کنار هم قرار دادن مستندات آماری از وضعیت گذشته، حال و آینده بازار مسکن، محتمل ترین گزینه برای آینده قیمت مسکن، گزینه افزایش تدریجی و خفیف قیمت مسکن آن هم پایین تر از نرخ تورم است به گونه ای که قیمت واقعی مسکن در ماه های آینده همچنان منفی خواهد بود اما در پایان سال جاری رشد قیمت مسکن احتمال دارد از نرخ تورم، بالاتر رود و جلو بزند.
کارشناسان مطلع و تحلیلگران بازار مسکن هر نوع جهش و رشد تند و ناگهانی قیمت مسکن تحت تاثیر توافق هسته ای را مردود اعلام می کنند و معتقدند: از آنجا که متقاضیان خرید و فروش مسکن در هفته های گذشته انتظار کاهش قیمت در ماه های آینده را داشتند و برخی نیز فکر ثبات قیمت را در سر می پرورانند، بنابراین زمینه ای برای تحریک قیمت مسکن وجود ندارد ضمن اینکه بازار سرمایه در حال حاضر از ظرفیت لازم برای جذب نقدینگی های ناشی از گشایش اقتصادی برخوردار است. ضمناً حساسیت فعلی بانک مرکزی برای حفظ دستاورد تورمی، بازارها را تحت کنترل سیاست های نظارتی قرار می دهد و با همین فرضیه می توان پیش بینی کرد سیاست گذاران برای بازار مسکن که بیشترین سهم وزنی را در شکل گیری تورم و سبد هزینه خانوار دارد، مجموعه ای از برنامه های غیرتورمی طراحی خواهند کرد.
فقط در یک صورت احتمال افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن وجود دارد و آن ورود تقاضای سرمایه ای به بازار ملک و عدم پاسخگویی سمت عرضه در مقابل حجم تقاضا است که این وضعیت لااقل تا ماه های آتی به دلیل وجود مازاد عرضه در بازار مسکن، بعید است اتفاق بیفتد.
رکود معاملاتی دست کم یکسال اخیر حجم زیادی آپارتمان فروش نرفته در بازار بوجود آورده است که این واحدها برای مدتی حداقل نیمساله می تواند تقاضای خرید را پاسخ دهد و برای معاملات کفایت کند.
در حال حاضر کارشناسان با استناد به تحلیل های واقعی، توصیه می کنند: متقاضیان مصرفی مسکن تا پیش از ورود سفته بازها و برهم خوردن احتمالی قیمت، نسبت به خرید اقدام کنند چون که قیمت مسکن بعید است بیش از این پایین تر بیاید.
در دوره پس از توافق، سرمایه گذاری از بازارهای زودنقد شونده همچون ارز و طلا بیرون می آید و بخاطر پایدارشدن شرایط سیاسی کشور، وارد بازارهای دیرنقد شونده می شود.
بازار مسکن از جمله بازارهای محل هدف سرمایه گذاری در دوره جدید می تواند باشد.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.