افزایش چشمگیر ثبت قرارداد اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات

ثبت بیش از 55 هزار معامله رهن و اجاره مسکن در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

0 نظر
گزارش سامانه املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد که بیش از 55 هزار معامله رهن و اجاره ملک توسط موجر و مستاجر در این سامانه ثبت شده است. این تعداد معاملات حاکی از آن است که استفاده از این سامانه برای ثبت معاملات ملکی در کشور از طریق این پلتفرم مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.
صدور کد رهگیری در سامانه معاملات املاک و مستغلات برای قراردادهای اجاره به شکل کاملا رایگان است.
در این سامانه ثبت معاملات رهن و اجاره در مرحله آزمایشی توسط مالک و مستاجر بدون نیاز به مراجعه به آژانس های املاک صورت می پذیرد.
هدف از اخذ شناسه (کد) رهگیری در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور، رصد و نظارت بر بازار مسکن است. این شناسه به منظور ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن استفاده می‌شود. با اخذ این شناسه، همه معاملات املاک به صورت مرکزی ثبت و نظارت می‌شوند و امکان رصد و بررسی تغییرات بازار مسکن وجود دارد. اخذ این شناسه برای اشخاص ضروری است و هزینه‌ای برای آن الزامی نیست.
طبق گزارش اعلام شده تاکنون 188 هزار و 460 معامله رهن و اجاره ثبت و در مرحله تائید نهایی و دریافت کد رهگیری قرار گرفته‌اند. این معاملات شامل رهن و اجاره مسکن‌ها و مستغلات مختلف مانند واحدهای مسکونی، مغازه‌ها و دفاتر کار و سایر املاک تجاری است. این سامانه با ایجاد کد رهگیری برای هر معامله، امکان پیگیری و رصد وضعیت آن را به کاربران فراهم می‌کند.


مراحل ثبت معاملات رهن و اجاره ملک در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

برای ایجاد قرارداد اجاره ملک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور 8 مرحله وجود دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.

1 - ورود به سامانه و احراز هویت:
وارد سامانه https://srem.mrud.ir شوید و سپس در پنجره خدمات دولت هوشمند احراز هویت نمائید.

2 - تعیین نقش و ایجاد قرارداد جدید:
پس از ورود به بخش مدیریت قرارداد و کلیلک بر روی دکمه ایجاد قرارداد در ابتدا نقش خود را به عنوان ایجاد کننده قرارداد مشخص نمایید.

3 - وارد کردن اطلاعات مورد نیاز قرارداد:
در این مرحله با توجه به نقشی که انتخاب کرده اید باید اطلاعات مورد نیاز موجر یا مستاجر به همراه مفاد قرارداد را وارد نمایید. 
 
4 - انتخاب ملک مورد معامله:
ملک مورد نظر باید در سامانه ملی املاک و اسکان به ثبت رسیده باشد و اگر ثبت نیست ابتدا مالک ملک اطلاعات را باید در سامانه ملی املاک و اسکان به ثبت رساند و سپس با انتخاب ملک اطلاعات تکمیلی آن را اضافه نمایید.

5 - افزودن طرف مقابل قرارداد:
با وارد کردن شماره تلفن همراه فردی که طرف قرارداد شماست، کد تائید برایشان ارسال می شود و با واردکردن کد طرف دیگر معامله به قرارداد اضافه می شود.
6 - امضای قرارداد توسط طرفین معامله:
طرفین قرارداد با وارد کردن اطلاعات و مطالعه پیش نویس، مجددا با دریافت کد تائید می توانتد قرارداد خود را امضا نمایند.

7 - افزودن شاهد:
بعداز امضای طرفین معامله، هریک از طرفین با وارد نمودن اطلاعات یک شاهد از طرف خود و ثبت شماره تلفن ثبت شده به نام شاهد و کد ارسالی برای شماره وی را نیز در سامانه اضافه می نماید.

8 - پایان فرآیند و دریافت کدرهگیری:
بعداز امضای طرفین و شاهدین هر دوطرف با تائید پایان فرآیند، کدرهگیری معامله مورد نظر برای طرفین قرارداد بعداز یک ساعت ارسال می شود.



منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.