اهمیت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن

برای داشتن معامله‌ای امن و با اطمینان در زمان خرید خانه یا اجاره مسکن، به‌عنوان خریدار یا مستأجر می‌توانید کد رهگیری معامله را دریافت کنید. با دریافت کد رهگیری ...

0 نظر
برای داشتن معامله‌ای امن و با اطمینان در زمان خرید خانه یا اجاره مسکن، به‌عنوان خریدار یا مستأجر می‌توانید کد رهگیری معامله را دریافت کنید. با دریافت کد رهگیری می‌توانید از وضعیت معامله مطلع شوید و همچنین معامله را در زمان بررسی و اجرا مشاهده کنید. این کد رهگیری به طور معمول توسط سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی ارائه می‌شود که امکان معامله و اطلاع‌رسانی به طرفین رافراهم می کنند.

کد رهگیری املاک

تا زمانی که خریدار یا مستأجر بیشتر اطلاعات درباره معامله و وضعیت آن داشته باشد، امکان بروز مشکلات کمتر می‌شود و ایشان می‌توانند به‌راحتی به معامله خود ادامه دهند یا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.

خریدار یا مستأجر با استفاده از کد رهگیری موقعیت و وضعیت ملک خود را در هر زمان که می‌خواهد بررسی می‌کند. این کد رهگیری به‌عنوان یک شناسه یکتا برای آن ملک عمل می‌کند و به شما اطلاعات لازم را در مورد وضعیت ملک می‌دهد. با استفاده از کد رهگیری می‌توانید به‌راحتی مطمئن شوید که تنها طرف مقابل معامله شما هستید و با اشخاص دیگری معامله نشده است.
کد رهگیری املاک


کد رهگیری املاک چیست؟


برای اعتباربخشی به قراردادهای موقت از جمله قولنامه‌ای در سال ۱۳۸۷ دولت تصمیمی برای پیگیری قانونی این دسته از قراردادها گرفت و به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام نمود تمامی قراردادهای ملکی باید در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت گردد. باتوجه‌به این قانون تمامی معاملات و استعلام‌های بانکی و عوارض شهرداری و طرح‌های شهرداری مربوط به املاک در این سامانه ثبت می‌گردد.

اگر قصد اجاره خانه در تهران را دارید، به بخش اصلی وب سایت ایران فایل مراجعه کنید.

کد رهگیری املاک تشکیل شده از شماره‌ای ۱۳ رقمی اختصاص‌یافته به هریک از معامله‌های صورت‌گرفته در مورد املاک است. با استعلام این کد شما به‌تمامی اطلاعات لازم از شرایط ملک مورد معامله دسترسی دارید. از جمله این اطلاعات می‌توان به میزان بدهی‌های بانکی آن ملک و یا قرارگیری در طرح شهرداری اطلاع یابید. در راستای اجرای این قانون تمامی آژانس‌های املاک موظف به ثبت تمامی قراردادهای ملکی از جمله خریدوفروش خانه و یا رهن و اجاره ملک در این سامانه هستند. باتوجه‌به ثبت این قراردادها خریدار و مستأجر می‌تواند اطمینان حاصل کند که ملک تنها به وی واگذار شده است و از تمامی کلاهبرداری‌ها در این زمینه جلوگیری می‌شود.


نحوه بررسی و دریافت کد رهگیری املاک


تا قبل از سال ۱۴۰۲ تنها آژانس‌های املاک قادر به گرفتن کد رهگیری معاملات املاک برای خریدار و فروشنده و یا مستأجر و موجر بودند، اما از امسال دولت اعلام کرد برای معاملات رهن و اجاره طرفین معامله یعنی موجر و مستأجر بدون نیاز به مراجعه به آژانس‌های املاک می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به‌صورت رایگان قرارداد اجاره فی‌مابین خود را ثبت نموده و اقدام به دریافت کد رهگیری نمایند.

طبق گفته دولت قرار است برای شهروندان ثبت تمامی معاملات املاک از جمله خریدوفروش انواع ملک، پیش‌خرید، رهن و اجاره و... در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور امکان‌پذیر باشد و برای تمام معاملات خود کد رهگیری دریافت کنند.

در زمان معامله ملک، آژانس املاک تمامی اطلاعات معامله را از جمله: مشخصات طرفین معامله، نوع قرارداد، نوع ملک و آدرس پستی آن، تاریخ قرارداد، مبلغ فروش ملک یا مبلغ رهن و اجاره، زمان تحویل ملک، مبلغ بیعانه پرداخت شده، شرایط پرداخت مابقی مبلغ، شرایط ملک و تمامی مواردی که در قرارداد قولنامه ذکر شده است را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به ثبت می‌رساند.

بعد از ثبت قرارداد در سامانه برای طرفین معامله پیامکی مبنی بر تأیید قرارداد و ارسال کد رهگیری معامله ارسال می‌شود. بعد از ارسال پیامک، طرفین معامله با مراجعه به آژانس املاک و امضا قرارداد معامله ملک خود را تکمیل می‌کنند. قرارداد ملک در سه نسخه برای فروشنده یا موجر و خریدار یا مستأجر و آژانس املاک به چاپ می‌رسد، در این قرارداد علاوه بر مهر دفتر املاک، کد رهگیری و هولوگرام با کد QR در بالا سمت چپ قرارداد قابل مشاهد است.


بیشتر بخوانید : نکات حقوقی اجاره خانه

در ادامه تصویری از مبایعه‌نامه ملک با کد رهگیری و تمامی موارد ذکر شده را مشاهده می‌کنید.
کد رهگیری املاک در معاملات مسکن


برای استعلام از کد رهگیری ثبت شده در قرارداد و یا ارسال شده توسط پیامک می‌توانید در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور آن را پیگیری نمایید. با استعلام کد رهگیری مواردی که برای شما به نمایش گذاشته می‌شود شامل:

- مشخصات طرفین قرارداد
- آدرس، پلاک ثبتی و کد پستی ملک مورد معامله
- مشخصات کامل ملک
- تاریخ قرارداد
- تاریخ تحویل ملک
- مبالغ فروش و یا رهن و اجاره
- تاریخ مبالغ منتقل شده

اهمیت کد رهگیری املاک


مزایای کد رهگیری املاک


کد رهگیری معاملات ملک برای جلوگیری از تخلفات صورت‌گرفته در زمینه قراردادهای ملکی طراحی شده است. با این کد شما هر لحظه امکان دسترسی به اطلاعات معامله ملک موردنظر را دارید. با ثبت اطلاعات قرارداد در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور تغییر در قرارداد امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ لذا از دست‌کاری‌های احتمالی و تخلفات در تغییر بندهای قرارداد جلوگیری شده است. با ثبت اطلاعات در این سامانه از فروش یا اجاره ملک به چندین نفر هم‌زمان جلوگیری می‌شود؛ لذا خریدار و مستأجر با اطمینان از این امر قرارداد ملکی خود را به سرانجام می‌رسانند. با دریافت کد رهگیری برای معامله ملک موردنظر شما امکان بررسی بدهی‌های بانکی ملک را دارید، حتی از قرارگیری ملک در طرح‌های شهرداری مطلع می‌شوید.

به دلیل اعتبار کد رهگیری ملک در صورت هرگونه تخلف در معامله و یا تغییر در مبالغ ملک یا مفاد قرارداد طرفین قرارداد می‌توانند بر اساس آن با مراجعه به مراجع قانونی با استفاده از اعتبار کد رهگیری تخلف ایجاد شده را پیگیری نمایند.

از مزایای مهم کد رهگیری ویژگی بارکد حک شده در بالای قرارداد است که تمامی مشخصات در قرارداد را ذخیره کرده و امکان تخلف و تغییر در قرارداد را از بین می‌برد.

مرکز آمار ایران و بانک مرکزی با استفاده از اطلاعات معاملات ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور می‌تواند آمار دقیق و شفافی از معاملات ملکی انجام شده در تهران و سایر کشور اعلام نمایند. بر اساس این آمار وضعیت بازار از لحاظ رونق و یا رکود بازار مسکن قابل‌مشاهده است. بر اساس این آمار میانگین قیمت ملک‌های مورد معامله در سامانه ثبت شده قابل‌مشاهده است.

بر اساس کد رهگیری ثبت شده طرفین قرارداد امکان استعلام صحت معامله انجام شده را دارند.


هزینه دریافت کد رهگیری املاک


هزینه ثبت اطلاعات معامله ملکی در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و دریافت کد رهگیری املاک برای آژانس‌های املاک بسیار ناچیز است، طبق آخرین تعرفه‌های صدور کد رهگیری به طور مثال برای ثبت مبایعه‌نامه ۱۰ هزار تومان و اجاره‌نامه ۵ هزار تومان است. البته ناگفته نماند برای طرح جدیدی که دولت برای مستأجران و موجران اعلام نمود که به‌صورت شخصی امکان ثبت قرارداد خود را در این سامانه دارند این هزینه رایگان محاسبه شده است.

تعرفه‌هایی که در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور اعلام شده به شرح ذیل است.


اهمیت کد رهگیری املاک

متأسفانه، برخی از آژانس‌های املاک از این موضوع سوءاستفاده کرده و مبالغ هنگفتی بابت دریافت کد رهگیری از طرفین معامله دریافت می‌کنند. تا قبل از قانون جدید برخی از افراد که به طور توافقی با یکدیگر به آژانس املاک برای ثبت قرارداد خود مراجعه می‌کردند تا بتوانند برای معامله خود کد رهگیری دریافت کنند که با اعلام مبالغ سنگین از طرف آژانس املاک روبرو می‌شدند و این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از مردم شده بود، اما در حال حاضر با دردسترس‌بودن این خدمات در اختیار همه مردم این مشکل رفع گردیده است.


مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری


برای ثبت اطلاعات معاملات ملک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و دریافت کد رهگیری نیاز به اطلاعات مندرج در مبایعه‌نامه است. برای ثبت این اطلاعات نیاز به مدارک زیر است:

- اصل مدارک شناسایی طرفین معامله از جمله شناسنامه و کارت ملی
- اصل مدارک مالکیت مالک از جمله سند تک‌برگ، بنچاق
- تأییدیه کد پستی ملک
- مدارک وکالتی در صورت وکالت هریک از طرفین معامله
- حضور دو شاهد

برای دریافت گواهی تأیید کد پستی نیاز است که به سایت اداره پست به قسمت گواهی تأیید کد پستی مراجعه کرده و با پر کردن اطلاعات موردنیاز آن تأییدیه کد پستی را دریافت نمایید.

سؤالات متداول

کد رهگیری چند رقم است؟

کد رهگیری معاملات انجام شده شامل یک عدد ۱۳ رقمی است.

نکات مهم برای اخذ کد رهگیری چیست؟

برای معامله ملک حتماً اقدام به دریافت کد رهگیری کرده تا از صحت معامله مطمئن شده و با اطمینان معامله خود را انجام دهید.

نحوه اطمینان از صحت کد رهگیری چیست؟

کد رهگیری دریافتی در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به همراه کد ملی طرفین معامله قابل استعلام است.

کد رهگیری املاک قولنامه‌ای به چه صورت است؟

کد رهگیری املاک به‌منظور ثبت معاملات غیررسمی که هنوز سند ملک به نام خریدار ثبت نشده است دریافت می‌شود. برای این منظور در زمان ثبت قرارداد قولنامه با واردکردن اطلاعات معامله ملک موردنظر در سامانه ثبت معاملات کشور و با دریافت کد رهگیری ۱۳ رقمی به آن قولنامه اعتبار قانونی داده می‌شود.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.