غرب تهران بهتر است یا شرق تهران؟

برای خرید خانه در کلانشهر تهران بدلیل فاصله طولانی بین غرب تهران تا شرق تهران انتخاب محله مناسب کار بسیار سختی می باشد. بدلیل قرارگیری تهران در پستی و بلندی ها در محله های غرب و شرق ...

0 نظر
برای خرید خانه در کلانشهر تهران بدلیل فاصله طولانی بین غرب تهران تا شرق تهران انتخاب محله مناسب کار بسیار سختی می باشد. بدلیل قرارگیری تهران در پستی و بلندی ها در محله های غرب و شرق تهران دارای تنوع و اختلاف آب و هوایی هستیم. از لحاظ بافت شهری مناطق تهران به محله های مدرن، سنتی و نیمه مدرن تقسیم بندی می شوند.

مناطق با بافت مدرن تهران شامل برج‌ها و ساختمان‌های لاکچری مسکونی و اداری و تجاری است درحالی‌که بافت سنتی با حفظ بافت تاریخی تهران قدیم در برخی مناطق به دلیل میراث‌فرهنگی و تاریخی موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد.

غرب تهران بهتر است یا شرق تهران


مقایسه غرب تهران با شرق تهران


باتوجه‌به تغییرات بافت شهری و مدرن‌سازی ساختمان‌ها و بهبود کیفیت خیابان‌ها و کوچه‌ها در چند سال اخیر، تفاوت زیادی بین غرب تهران و شرق تهران وجود ندارد. هر دو منطقه از تحولات مشابهی بهره‌مند شده‌اند و هدف اصلی در هر دو منطقه، بهبود شرایط زندگی و خدمات عمومی برای ساکنان است. بافت شهری در هر دو سمت تهران بهبودیافته است و ساختمان‌ها به شکلی مدرن‌تر و منظم‌تر ساخته می‌شوند. همچنین، خیابان‌ها و کوچه‌ها نیز بهبودیافته‌اند و تمهیدات بیشتری برای تسهیل تردد و راحتی افراد انجام شده است؛ بنابراین، می‌توان گفت که تفاوت زیادی بین غرب تهران و شرق تهران در این زمینه وجود ندارد؛ اما به دلیل ذهنیتی که از تهران قدیم در افکار مردم بوده است همیشه از شرق با بافت سنتی و قدیمی با مردمی سنت‌گرا و از غرب تهران بافت مدرن و جدیدتری با مردمی شبیه به غرب جهان با همان افکار تجددگرا غربی و مدرنیته یاد می‌شود.

از لحاظ بافت اجتماعی به دلیل قدمت شرق تهران نسبت به غرب ساکنان این مناطق قدیمی‌تر بوده و غرب تهران بیشتر از مهاجرین از شهرهای دیگر کشور هستند. با توجه فضای موجود در غرب تهران شهرک‌سازی‌ها در غرب نسبت به شرق تهران بیشتر بوده است؛ لذا ظرفیت پذیرش مهاجرین از شهرهای اطراف را بیشتر دارد.

باتوجه‌به مطلبی که در مورد فضای بیشتر غرب تهران اشاره شد بافت شهری این منطقه از تهران اصولی‌تر و مهندسی‌ساز تر می نسبت به شرق تهران است. از لحاظ تراکم جمعیتی شرق تهران به دلیل مساحت کمتر نسبت به غرب دارای تراکم جمعیتی بیشتری است، شاید از لحاظ تعداد جمعیت ساکنان غرب تهران بیشتر از شرق تهران باشد؛ اما به دلیل فضای کمتر تراکم ساختمان‌ها و جمعیت در شرق تهران بیشتر است.

از لحاظ رفاه زندگی شرایط اقتصادی و اجتماعی مشابهی در سمت غرب و شرق تهران وجود دارد. قشر متوسطی از جامعه در هر دو منطقه زندگی می‌کنند و درآمد و شغل‌های مشابهی دارند.

از لحاظ اقلیت‌های مذهبی تجمع اقلیت‌های ارمنی و کلیمی و زرتشتی در شرق تهران بر اساس تاریخ و فرهنگ این اقلیت‌ها در این منطقه شکل‌گرفته است.

از لحاظ فضای سبز پارک‌ها و بوستان‌های سرسبز بسیاری از جمله سرخه‌حصار و لویزان و فاطمی و... با مساحت بیشتری در شرق نسبت به غرب از جمله پارک جنگلی چیتگر، کوهسار و کن وجود دارد.

از لحاظ مکان‌های تفریحی و گردشگری به دلیل توسعه شهر از سمت غرب در این مناطق رفاه بیشتری از جمله فضاهای تفریحی و گردشگری متنوع‌تری نسبت به شرق وجود دارد.

مقایسه غرب و شرق تهران


شرایط خرید ملک در غرب و شرق تهران


باتوجه‌به شرایط بازار مسکن برای خرید ملک در تهران برای انتخاب منطقه مناسب در غرب یا شرق تهران باید از میانگین قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران آگاه باشید. باتوجه‌به آماری که مرکز آمار تهران و بانک مرکزی طی سال‌های اخیر از میانگین قیمت خریدوفروش خانه در تهران و حجم معاملات انجام شده اعلام می‌کنند می‌توان به این نتیجه رسید که بیشترین معاملات انجام شده مربوط به غرب یا شرق تهران است و ملک در کدام مناطق با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌شود. انتخاب محله مناسب برای زندگی همیشه دغدغه خریداران ملک بوده؛ لذا باتوجه‌به ویژگی‌های مناطق و بودجه کنار گذاشته شده برای خرید ملک و مشاوره با مشاوران مسلط به بازار ملک باید بهترین تصمیم‌گیری‌ها را انجام داد.

در ادامه به ویژگی‌های شرایط خرید ملک در مناطق غرب و شرق تهران اشاره داریم از جمله:
شرق تهران:
زندگی در شرق تهران جزو مناسب‌ترین گزینه‌های انتخابی است؛ زیرا هزینه‌های زندگی و قیمت ملک در شرق نسبت به غرب تهران کمتر و مناسب‌تر است. این نکته باعث شده افراد با بودجه متوسط در شرق تهران توان خریداری ملک داشته باشند.

مناطق ۴ و ۸ و ۷ و ۱۴ شهرداری شرق تهران را تشکیل می‌دهند. از جمله محله‌های معروف شرق تهران می‌توان به نارمک، تهرانپارس، مجیدیه، شمس‌آباد پیروزی، نیرو هوایی، تهران‌نو، سبلان و نظام‌آباد اشاره کرد. در برخی از این محله‌ها قیمت ملک نسبت به بقیه آن‌ها بالاتر و برخی به دلیل بافت فرسوده و قدیمی دارای قیمت پایین‌تری نسبت به بقیه محله‌ها هستند.

به طور مثال در منطقه ۴ شهرداری محله تهرانپارس غربی به دلیل داشتن بافت شهری اصولی و ساختمان‌های مهندسی‌ساز قیمت ملک بالاتر است؛ اما در همان منطقه ۴ محله شمیران نو به دلیل بافت فرسوده خانه‌های قدیمی قیمت ملک‌ها بسیار پایین‌تر نسبت به بقیه محله‌ها می‌باشد.

برخی از محله‌ها در شرق تهران به دلیل دسترسی مناسب به بزرگراه‌ها و حمل‌ونقل عمومی و خدمات رفاهی و اجتماعی مناسب و همچنین داشتن فضای سبز و پارک‌های متعدد از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛ لذا قیمت ملک به دلیل تقاضای بیشتر در آنجا بالاتر بوده است.

ترافیک شهری در شرق تهران به دلیل تراکم جمعیت بیشتر در این مناطق بالاتر بوده؛ لذا جزو مناطق شلوغ و پرجمعیت تهران می‌باشند.


بیشتر بخوانید : نکات حقوقی اجاره خانه


غرب تهران:
زندگی در غرب تهران به دلیل وجود دسترسی به بزرگراه‌ها و امکانات رفاهی و خدماتی بیشتر و متنوع‌تر و همچنین بافت مسکونی جدیدتر نسبت به شرق باعث محبوبیت زندگی در این مناطق برای نسل جدیدتر شده است. در غرب تهران به دلیل تنوع قیمتی در ملک افراد با هر بودجه‌ای امکان انتخاب گزینه‌های بیشتری در محله‌های مختلف غرب را دارند.

مناطق ۲ و ۵ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۷ و ۱۸ و ۲۱ و ۲۲ غرب تهران را تشکیل می‌دهند. تعداد و وسعت این مناطق نشان‌دهنده تنوع ملکی در غرب تهران است.

از جمله معروف‌ترین محله‌های غرب تهران می‌توان به پونک، جنت‌آباد، شهران، بلوار فردوس، کاشانی، ستارخان، صادقیه، آزادی استاد معین، شمشیری، جیحون، هاشمی، تهرانسر، چیتگر و.... اشاره کرد.

در غرب تهران نیز همانند شرق برخی از محله‌ها به دلیل وجود بافت مسکونی لوکس و بافت شهری اصولی و همچنین دسترسی به امکانات رفاهی بیشتر از جمله مراکز تجاری و درمانی و تفریحی قیمت ملک در برخی از محله‌ها بالاتر از بقیه محله‌ها است و همچنین در برخی از مناطق به دلیل بافت مسکونی فرسوده و یا ترافیک بالا و آلودگی بیشتر قیمت خانه‌ها پایین‌تر می‌باشد.

از جمله محله‌های محبوب و لوکس غرب می‌توان به پونک، بلوار فردوس اشاره کرد که قیمت ملک در این محله‌ها بالاتر است.

از جمله محله‌ها با بافت مسکونی ضعیف‌تر و قیمت پایین‌تر می‌توان به محله‌های منطقه ۱۸ شهرداری اشاره کرد.

محله های غرب و شرق تهران


شرایط رهن و اجاره‌خانه در غرب و شرق تهران


قیمت بالای مسکن در تهران علتی بر اجاره‌نشینی برخی از ساکنین آن شده است. پیداکردن خانه استیجاری با شرایط مناسب در تهران یکی از دغدغه‌های اجاره‌نشینان پایتخت شده است. مهم‌ترین عامل در انتخاب خانه اجاره‌ای قیمت آن است.

مناسب‌ترین قیمت‌ها برای اجاره‌خانه در تهران نسبت به شرایط برابر زندگی در مناطق غرب و شرق مربوط به ناحیه شرق تهران است. در محدوده شرقی به دلیل بافت قدیمی و سنتی قیمت اجاره‌نشینی مناسب‌تر از غرب تهران است.

با انتخاب شرق همان‌طور که گفته شد به دلیل وجود ساختمان‌های قدیمی با متراژهای کوچک باعث مناسب شدن قیمت اجاره‌ها می‌شود، البته ناگفته نماند در مناطق غربی نیز محله‌هایی وجود دارد که اجاره‌نشینی در آن خیلی مناسب‌تر از شرق تهران است؛ اما به طور میانگین متوسط قیمت اجاره‌نشینی مربوط به محدوده شرق است.


بیشتر بخوانید : نمونه قرارداد اجاره نامه


محله های غرب و شرق تهران


مقایسه دسترسی‌ها در غرب تهران با شرق


بزرگراه‌ها به‌عنوان محورهای اصلی ارتباطی شهر، اهمیت بسیاری در حمل‌ونقل عمومی، ترافیک و صنعت دارند. آن‌ها به ساکنان مناطق مختلف امکان دسترسی سریع‌تر به سایر مناطق شهری و مناطقی که مردم برای کار، تحصیل و سرگرمی به آنها نیاز دارند را می‌دهند. تهران دارای شبکه متراکمی از بزرگراه‌ها و خیابان‌هاست که تمام نقاط شهر را به هم متصل می‌کند. بزرگراه مدرس اولین بزرگراه ساخته شده در تهران است که قدمت آن به سال ۱۳۴۹ می‌رسد. طراحی و اجرای این بزرگراه‌ها از دوران پهلوی آغاز شد و از بعد از انقلاب اسلامی به‌طورجدی تر به ساخت آن‌ها پرداخته شد. از اوایل دهه ۷۰ به‌منظور کنترل ترافیک تهران و سهولت در رفت‌وآمدها، شهرداری تهران با برنامه توسعه شهری بزرگراه‌های متعددی را در تهران افتتاح کرد.

شرق تهران از جمله مناطقی است که دارای بزرگراه‌های متعددی برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب برای سهولت دسترسی ساکنان این مناطق است. لازم به ذکر است محدوده شرق دارای امکانات رفاهی و درمانی و خدماتی گسترده‌ای از جمله اماکن تجاری، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و بوستان‌های متعددی است که نیاز ساکنین مناطق شرقی را برآورده می‌کند.

از جمله بزرگراه‌های معروف شرق تهران عبارت‌اند از:
- بزرگراه سردار سلیمانی (رسالت)
- بزرگراه زین‌الدین
- بزرگراه بابایی
- بزرگراه امام علی
- بزرگراه باقری
- بزرگراه صیاد شیرازی
- بزرگراه یاسینی
- بزرگراه بسیج
- بزرگراه محلاتی

در غرب تهران باتوجه‌به جمعیت گسترده‌ای که دارد برای رفاه شهروندان امکانات رفاهی متنوع و متعددی در نظر گرفته شده تا به‌راحتی نیازهای آن‌ها در همان غرب تهران برآورده شود. از جمله تأمین‌کننده‌های نیازهای ساکنان این مناطق می‌توان به امکاناتی از جمله فروشگاه‌های متعدد، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، بانک‌ها، مجتمع‌های رفاهی و گردشگری متنوع، پارک‌های جنگلی و دریاچه مصنوعی اشاره کرد.

باتوجه‌به توسعه شهری در غرب تهران و افزایش جمعیت، نیاز به بزرگراه‌های بیشتر در این منطقه وجود دارد تا بتوان به خدمت‌رسانی و رفاه ساکنین بیشتری پرداخت. ایجاد بزرگراه‌های جدید و بهبود بزرگراه‌های موجود در غرب تهران به تسهیلات بیشتر در ترافیک کمک کرده و موجب افزایش رفاه ساکنین این منطقه شده است.

از جمله بزرگراه‌های معروف و اصلی غرب تهران عبارت‌اند از
- بزرگراه شهید همت
- بزرگراه حکیم
- بزرگراه شیخ فضل‌الله
- بزرگراه اشرفی اصفهانی
- بزرگراه یادگار امام
- بزرگراه چمران
- بزرگراه نیایش
- بزرگراه علامه جعفری
- بزرگراه آبشناسان
- بزرگراه فتح
- بزرگراه آزادگان


محله های غرب و شرق تهران


مقایسه وضعیت آب‌وهوا در غرب و شرق تهران


این روزها باتوجه‌به آلودگی‌های مکرر هوا در تهران تفاوت چشمگیری برای مقایسه آب‌وهوای غرب با شرق تهران نمی‌باشد؛ اما باتوجه‌به اینکه غرب تهران نسبت به شرق در ارتفاع بالاتری قرارداد و عمدتاً جهت وزش باد از غرب به شرق می‌باشد هوای غرب تا حدودی تمیزتر از شرق بوده است. در چند سال اخیر باتوجه‌به گسترش صنعت و ساخت کارخانه‌های متعدد در غرب تهران وجود آلاینده‌ها در این مناطق باعث نگرانی ساکنان این محدوده از شهر شده است.

در نظر داشته باشید که تمیزی هوا به فاکتورهای متعددی بستگی دارد از جمله جهت باد، ترافیک، صنایع و فعالیت‌های اقتصادی و غیره؛ بنابراین در هر لحظه و باتوجه‌به عوامل مختلف، وضعیت آلودگی هوا در هر منطقه می‌تواند متغیر باشد.

سؤالات متداول

معروف‌ترین محله‌ها در غرب و شرق تهران کدام‌اند؟

در شرق تهران معروف‌ترین محله‌ها شامل: تهرانپارس، نارمک، نیروهوایی، گلبرگ می‌باشد.
در غرب تهران معروف‌ترین محله‌ها شامل: پونک، جنت‌آباد، دهکده المپیک، صادقیه، بلوار فردوس می‌باشد.

مراکز تجاری بزرگ و معروف برای غرب تهران است یا شرق تهران؟

باتوجه ‌به گسترش شهرسازی از سمت غرب تهران تنوع مراکز تجاری در این سمت از شهر بیشتر شده است. از معروف‌ترین مراکز تجاری غرب تهران می‌توان به ایران مال، مجتمع تجاری کوروش، هایپراستار، مجتمع تجاری تیراژه اشاره کرد.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.