مدل‌های جدید بازسازی بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت دوازدهم بر روی مدیریت زمین برای پیشرفت هر چه بهتر نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام خواهیم کرد، گفت: مقصر وجود بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور خود انبوه‌سازان هستند

0 نظر
محمدسعید ایزدی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در دولت دوازدهم بر روی مدیریت زمین برای پیشرفت هر چه بهتر نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده کار خواهیم کرد، بنابراین تلاش ما این است که سیاست‌های غلط در دولت‌های گذشته را کنار بگذاریم. 

وی با اشاره به اینکه در هر کشور پیشرفته‌ای مدیریت زمین به خوبی اعمال می‌شود، گفت: وزیر راه و شهرسازی به دنبال اعمال مدیریت زمین و سیاست‌های زمین است تا دولت رقیب بخش خصوصی نباشد و به پیمانکار بزرگ تبدیل نشود. 

ایزدی تأکید کرد: در دولت دوازدهم مدل‌های جدیدی برای بازسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است، پس باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و دولت حامی و تسهیل‌گر در بازسازی بافت‌های فرسوده باشد. 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی و شهری ایران اضافه کرد: یکی از این مدل‌ها تنظیم مجدد زمین است که اولین پروژه آن با این مدل و این روش در همت‌آباد اصفهان کلنگ آن به زمین زده خواهد شد. 

به گفته وی، در این مدل، خود اهالی یک تعاونی محله راه‌اندازی می‌کنند توسط خود اهالی احداث و مدیریت خواهد شد، بنابراین در این روش، خود مردم برای بالا بردن کیفیت و سطح زندگی به نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام خواهند کرد. 

وی با اشاره به اینکه بهسازی و نوسازی در کشور به شکل عمرانی دیده شده یعنی بهسازی به شکل بیل و کلنگ دیده شده است، گفت: سؤال ما این است که آیا می‌توانیم به اثری که ده سال پیش ساخته شده افتخار کنیم؟ پس اگر می‌خواهیم معماری خوب در شهر تهران داشته باشیم، باید به چه چیزی اشاره کنیم؟ 

ایزدی با تأکید بر اینکه یک سوم مردم ایران بدمسکن هستند اضافه کرد: کیفیت پایین ساخت و ساز به گونه‌ای است که شهرهای کشور در برابر کوچکترین بلایای طبیعی دچار زیان‌های زیادی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با آسیب‌های اجتماعی زیادی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد مواجه هستیم، گفت: بانک مرکزی به بانک مسکن اجازه داد یک هزار میلیارد تومان از محل استمهال تسهیلات مسکن مهر در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دراختیار انبوه‌سازان قرار دهد و سؤال این است، بانک مسکن باید بتواند به نحوی منابع مالی را برای اجرای پروژه‌ها در بافت‌های فرسوده فراهم کند. 

وی افزود: اگر انبوه‌سازان راه را اشتباه رفتند، این مسئله ناشی از سیاستگذاری و ریل‌گذاری غلط مسئولان است، پس مقصر وجود 3 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور، خود انبوه‌سازان هستند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: انبوه‌سازان در طول سال‌های گذشته مسیر خوبی را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب نکرده‌اند، برای همین است که 3میلیون مسکن خالی از سکنه داریم، پس نباید در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که سرمایه قفل شود. 

ایزدی تأکید کرد: در حال حاضر 160 میلیون تومان تسهیلات با سود 8 درصد از صندوق خانه یکم برای ساخت مسکن در بافت فرسوده پرداخت می‌شود که حدود 60 درصد ساخت مسکن را تأمین می‌کند، بنابراین انبوه‌سازان چرا در محله‌هایی که در آنها توانمندی لازم فراهم شده است و امکانات لازم وجود دارد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ 

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از نوع نگاه انبوه‌سازان در حوزه ساخت و ساز مسکن گفت: به انبوه‌سازان توصیه می‌کنیم به جای ورود به باغ‌ها برای ساخت و ساز، وارد بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شوند.

ایزدی گفت: در حال حاضر 140 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری داریم، به عبارت دیگر در 2 هزار و 700 محله در 110 شهر 11 میلیون حاشیه‌نشین داریم.

به گفته وی، در حال حاضر در بافت‌های تاریخی که شامل 1600 محله می‌شود 8 میلیون نفر ساکن هستند. 

با اشاره به این مطلب که در کل ۵۴۳ شهر در کشور با مشکل ناکارآمدی و فرسودگی بافت روبرو هستند گفت: متاسفانه این بحران یک سوم از مساحت شهرها و تقریبا یک سوم از جمعیت شهری ما را درگیر کرده است.

ایزدی در ادامه ۳ مسئله عدم ایمنی، امنیت و هویت را از مشکلات اصلی بافت‌های ناکارآمد در کشور اعلام کرد و گفت: این مناطق دارای تاب‌آوری بسیار کمی بوده که باعث بروز صدمات بسیار جبران‌ناپذیری در زمان مواجه با کوچک‌ترین بلایای طبیعی در شهرها می‌شود. از سویی دیگر ۲۰ نوع آسیب اجتماعی در سطح شهرها به ویژه در این مناطق دیده می‌شود که از سوی مقام معظم رهبری نیز از کلیدی‌ترین معضلات فعلی کشور  به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی شناسایی جنبه‌های کمی و کیفی در رسیدگی به بحران بافت‌های ناکارآمد را یکی از اقدامات دولت یازدهم دانست و گفت: ما در سال ۹۳ سندی را تحت عنوان سند ملی احیا، بهسازی و نوسازی شهری تهیه کرده و در آن به بیان شیوه مواجه با مشکل و رفع آن در کشور پرداختیم که قطعا یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت در ۴ سال اخیر به شمار می‌رود.

به گفته وی این سند ضمن تدوین سیاست‌های لازم از دستگاه‌های مختلف می‌خواهد تا نسبت به رعایت نکات ضروری در پیشبرد اهداف تعیین شده با دولت همراه باشند.

ایزدی همچنین تصویب سند اصول مواجهه برای حفاظت و باز زنده سازی بافت‌های فرسوده را برای نخستین بار در کشور یکی از اقدامات ویژه دولت یازدهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: ما برای پیشبرد اهداف خود در سازو کاری دیگر بیش از ۲۰ دستگاه را در جلسات ستاد ملی بازآفرینی دور هم جمع کرده و مجبور به رسیدگی محلات هدف کردیم.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.