طرح تبدیل خانه‌های فرسوده و کلنگی و به خانه های نوساز

در راستای تحقق اهداف نوسازی بافت فرسوده، دولت قصد دارد در تسریع اجرای ضوابط تشویقی در بافت‌های فرسوده، به‌منظور امنیت جان شهروندان ساکن در این مناطق و حفظ سلامت و بهداشت محیط، اقدام کند.

0 نظر
​باتوجه‌به اینکه ۳۲ درصد از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده ساکن هستند و بافت فرسوده حدود ۲۰ درصد از زمین‌های شهری را شامل می‌شود؛ بناها در این مناطق بدون سازه بتنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی ناامن بوده و جان شهروندان در این مناطق در خطر است. دولت در تلاش است با تسریع در پرداخت تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده و اجرای بسته‌های ۱۹ گانه تشویقی در این مناطق  به ساماندهی بافت شهری در این مناطق سرعت بخشد. با انجام این فرآیند معاملات ملکی از جمله خرید خانه و اجاره آپارتمان در این مناطق رونق بیشتری حاصل می شود.


مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این زمینه اظهار کردند: نوسازی بافت‌های فرسوده و به‌روزرسانی ساختمان‌ها در مقابل مخاطرات طبیعی مانند زلزله، سیل و سایر حوادث غیرمترقبه بسیار ضروری است. تنها با شتاب‌بخشی به فرآیند نوسازی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و استانداردهای ساخت‌وساز پیشرفته می‌توانیم بناهای قدیمی را به ساختمان‌های مقاوم و ایمن تبدیل کنیم. همچنین همکاری و مشارکت جامعه، به‌خصوص مردم، در این روند بسیار حائز اهمیت است. با همکاری و شراکت بین دولت، سازندگان ساختمانی و افراد بومی محله، می‌توانیم در بهبود و تقویت زیرساخت‌ها این مناطق تلاش کنیم.

ضرورت مقاوم‌سازی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار شهری در کشور
آیینی گفت: با نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توان دو هدف ایمنی و بهداشت را برای ساکنان این بافت‌ها فراهم کرد. باتوجه‌به این که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در خانه‌های ناپایدار زندگی می‌کنند، چاره‌ای جز شتاب‌بخشی به نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار نداریم.
معاون وزیر ادامه داد: برای این منظور در نظر داریم تا قیمت ساخته شده مسکن را در این مناطق کاهش دهیم و همچنین مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان در نظر گرفته‌ایم تا به ساخت‌وساز در این مناطق تشویق شوند.

طرح کلید به کلید در بافت‌های فرسوده
وی در ادامه به طرح کلید به کلید در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: مالکان در محلات فرسوده در صورت واگذاری ملک خود به دولت می‌توانند زمین یا واحد نوسازی شده با ۴۰ درصد تخفیف دریافت کنند که به‌زودی عملیات اجرایی در سراسر کشور، آغاز خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در آینده نزدیک "طرح جهادی تبیین مشوق‌های نوسازی مسکن" با مشارکت مردم اجرا می‌شود که بر اساس آن گروه‌های جهادی، بسیج محلات، دانشجویان و نیروهای داوطلب با مراجعه به درب منازل در محلات هدف، تمامی مشوق‌های دولت و شهرداری‌ها اعم از بسته‌های اداری، مالی، شهرسازانه و زمین معوض را به‌صورت چهره‌به‌چهره به اطلاع مردم خواهند رساند.
وی در ادامه به افزایش بانک‌های عامل در رابطه به اعطای تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده اشاره کرد. 
شرکت بازآفرینی شهری کشور اعلام کردند: از ۲۰ آبان‌ماه امسال ساکنین بافت‌های فرسوده می‌توانند به شهرداری‌ها در سطح کشور مراجعه کرده و از مزایای بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه بهره‌مند شوند. 



تهرانی‌ها پرچم‌دار دریافت پروانه ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده 
مدیرکل راه و شهرسازی تهران از افزایش صدور پروانه ساخت‌وساز در بافت فرسوده در تهران نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود با اعمال بسته‌های 19گانه تشویقی رشد ۱۴۲ درصدی در تهران نسبت به سایر شهرهای کشور که حدود ۴۱ درصد رشد داشتند بسیار چشمگیر بوده است.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.