جزئیاتی از آخرین وضعیت تسهیلات بافت های فرسوده تهران

از سال گذشته دولت در تکاپوی نوسازی بافت های فرسوده بود که خوشبختانه با تصویب هیئت دولت از آبان ماه سال گذشته تسهیلات را از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش داد

0 نظر
به گزارش ایران فایل این روزها همزمان با افزایش میزان ازدواج در میان جوانان خرید واحدهای نقلی در کلان شهرها به خصوص تهران افزایش یافته است.
براساس این گزارش همین موضوع باعث گردید که مسئولان به فکر ساخت واحدهای مسکونی بیشتر از جمله نوسازی بافت های فرسوده باشند ،از سوی دیگر در حال حاضر 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کلان شهرها وجود دارند که باعث زشت شدن چهره مناطق مسکونی شده است تمامی این موضوعات زمینه ساز بهسازی بافت های فرسوده گردید.
براساس این گزارش افزایش خانه های کلنگی باعث شد شامه بساز بفروش ها به کار بیافتد و اکثر آنها  دست به کار خرید خانه ها فرسوده و کلنگی شدند، از سوی دیگر نوسازی بافت های فرسوده نیازمند سرمایه  و تسهیلات است به همین منظور دولت  برای رفاه متقاضیان برنامه ای را برای پرداخت تسهیلات و همچنین ودیعه مسکن در نظر گرفت.
این گزارش می افزاید : دولت در ابتدا تسهیلات 12میلیون تومانی برای متقاضیان در نظر گرفت که بعد  از مدتی این  تسهیلات با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نیز افزایش هزینه های حمل ونقل پاسخ گوی نیاز متقاضیان نبود به همین منظور میزان تسهیلات مسکن را به 30 میلیون  تومان رساندند واز سال گذشته نیز با همکاری سایر نهاد ها این وام ها  به 50 میلیون تومان افزایش داد.
در حال حاضر تسهیلات نوسازی به 50 میلیون تومانی باعث ایجاد یک رونق در بازار مسکن  شده و بسیاری از بساز بفروش ها که نا امید از دریافت تسهیلات 12 میلیون تومانی شده بود دوباره با شور اشتیاق بیشتری به این کار وارد شدند.
همچنین براساس این گزارش سقف تسهیلات فردی ساخت مسکن به ازاء هر واحد مسکونی در کلان شهر، پانصد میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و سایر شهرها به میزان 300 میلیون ریال پرداخت می شود.
گفتنی است در حال حاضر حداکثر تا 89 درصد هزینه‌های ساخت مسکن بدون در نظر گرفتن متراژ واحدها به متقاضیان پرداخت می شود.
 براساس این گزارش این تسهیلات نیز دارای شرایطی سخت برای متقاضیان است به طوری که اولین شرط برای پرداخت این تسهیلات افزایش کیفیت ساخت است همچنین از سال گذشته نیز تعدادی از متقاضیان برای دریافت تسهیلات در صف انتظار بودند که  برای این افراد نیز دولت در نظر گرفته  و آنها را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. 
گفتنی است:از آبان ماه سال گذشته پرداخت این تسهیلات آغاز شده و 5 بانک نیز متولی اعطای  آن هستند.
در همین راستا سعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی درخصوص  تسهیلات 50 میلیون تومانی مسکن معتقد است: ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم از طریق اعطای تسهیلات باید احصاء شود بنابراین افزایش سقف وام از  30 میلیون به 50 میلیون تومان یک گام به جلو برای این هدف است.
ایزدی همچنین در خصوص شرایط دریافت وام نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده معتقد است: با توجه به مشروط کردن وام و ظرفیت‌های موجود در بافت‌های فرسوده این وام 50 میلیونی اثرات تورمی نخواهد داشت.
لازم به ذکر است : اعطای تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی در پاسخ به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این است که باید برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده عزم ملی داشته باشد بوده است.
گفتنی است : دولت قول ساخت یک یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی را  تا پایان برنامه ششم به اتمام برساند که این موضوع نیز از اولویت فعالیت های اصلی دولت به شمار می رود.
 براساس این گزارش دولت خوشبختانه برنامه های بسیاری از جمله افزایش سقف تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن ،نوسازی بافت های فرسوده ، تسهیلات 45 میلیون تومانی ارواق مسکن ،مسکن اجتماعی و... را برای بهبود ورونق بازار مسکن به کار گرفته است که امیدوار هستیم هرچه سریعتر بتواند با اجرایی کردن آنها رونق وجانی دوباره به این بازار خوابیده ببخشد.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.