نیمه دوم سال جهشی در قیمت مسکن نداریم

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: جهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال نداریم و اگر افزایشی باشد، در حد تورم است

0 نظر
فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که گزارش وضعیت بازار مسکن تهیه شده، گفت: در این گزارش وضعیت بازار مسکن در کنار بازارهای رقیب مثل بورس و بانک آماده شد.

وی افزود: در این گزارش موضوعات و مولفه‌هایی که در قیمت مسکن و بازار مسکن در کنار بازارهای رقیب مثل بورس، بانک آماده ارائه شده است.

واحدی گفت: بازار زمین و مسکن متاثر از فعالیت اقتصادی کشور است.

واحدی در مورد پیش‌بینی برای بازار مسکن گفت: پارامترهای زیادی در بازار مسکن تأثیرگذار است بنابراین پیش‌بینی قیمت مسکن همواره دارای انحراف بالایی است.

وی با اشاره به بازار مسکن در سال 91  و 92 گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم قیمت مسکن افزایش یافته است که قیمت مسکن از تورم عمومی بالاتر رفته باشد اما اگر قیمت مسکن کمتر از تورم افزایش یابد یک افزایش قیمت طبیعی رخ داده است.

واحدی گفت: نرخ تورم نقطه‌ای که روند آن در اردیبهشت ماه سال 93 نسبت به اردیبهشت ماه 92 ، 50 درصد کاهش یافته است حاکی از این است که قیمت مسکن جهشی افزایش نخواهد یافت.

وی به تحرک‌های بازار مسکن در دو ماه پایانی سال اشاره کرد و گفت: در دو ماه پایانی سال گذشته تحرک‌هایی در بازار مسکن رخ داد و همین روند در فصل بهار در تابستان 92 با آغاز بحث‌های فاز دوم هدفمندی مطرح شد، اما بازار مسکن روند رکود به خود گرفت پس نتیجه می‌گیریم پیش‌بینی جهشی برای قیمت مسکن نداریم و تثبیت هم برای قیمت مصور نیستیم.

واحدی گفت: این به این معنی است که افزایش قیمت مسکن بیش از افزایش تورم عمومی جامعه در نیمه دوم سال نخواهد بود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در بخش اجاره مسکن و اجاره‌بها در نیمه دوم سال 92 افزایش داشتیم و حجم معاملات حاکی از افزایش تعداد مبایعه‌نامه‌ها در بخش مسکن بوده است.

واحدی در خصوص بازار مسکن در سال 93 گفت: در بازار مسکن نیروهایی هستند که همدیگر را خنثی می‌کنند. آنهایی که افزاینده قیمت مسکن هستند در  بحث فاز دوم هدفمندی  بود و افزایش هزینه‌های مرتبط با صدور پروانه ساختمانی و تداوم تورم عمومی جزء عواملی است که باعث افزایش قیمت می‌شود.

وی افزود: در طول یک سال گذشته دنبال این بودیم که توان خرید متقاضیان مسکن را بالا ببریم، بنابراین اگر راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن که همانا پرداخت تسهیلات 60 تا 80 میلیون تومانی است، رخ دهد، انتظار این است که باعث تحرک در بازار مسکن شود.

وی به عوامل کاهنده قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل کاهنده قیمت مسکن پروژه مسکن مهر به صورت غیرمستقیم است که باعث می‌شود قیمت مسکن کاهش یابد، بنابراین آرامشی که به جهت کنترل بازار ارز رخ داده می‌تواند بر ثبات قیمت مسکن تأثیر به سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح واحدهای مسکن مهر همزمان با تکمیل خدمات زیربنایی گفت: تلاش دولت این است که واحدهای مسکن مهر در استان تهران به گونه‌ای جلو برود که در سال 94 تمام واحدهای مسکن مهر تحویل متقاضیان شود، بنابراین سایر وزارتخانه‌های ذیربط باید در تکمیل خدمات زیربنایی همزمان با افتتاح واحدها به وزارت راه و شهرسازی کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر افتتاح واحدهای مسکونی سرعت بیشتری بگیرد و هزینه انشعابات از محل افزایش سقف تسهیلات جبران شود.

 

وی افزود: تکلیف ما در برنامه ابلاغی دولت با بافت های فرسوده 331 هزار و 546 واحد است که از این میزان 104 هزار و 899 واحد تحویل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه سهمیه بنیاد مسکن در طرح مسکن مهر 36 هزار واحد، پرند 95 هزار و 300 واحد، پردیس  89 هزار  و 496 واحد  و  اندیشه 5891 است گفت: مجموع پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن مهر 80 درصد است و پیشرفت فیزیکی مسکن مهر بنیاد 50 درصد، پرند 57، پردیس 10، اندیشه 39 درصد است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: برای طرح مسکن مهر 59 هزار و 886 میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک ها پرداخت شده است و جمع واحدهای افتتاح شده مسکن مهر  53529 دستگاه بوده که برای هفته دولت 17900  در هفته دولت تحویل می شود و مابقی (حدود 96 هزار واحد) نیز تا پایان سال یعنی تحویل می شود.

واحدی با تاکید بر این که پرونده مسکن مهر شهرهای بالای 25 هزار نفر بسته می شود، افزود: آمار بنیاد مسکن در خصوص تحویل پروژه های مسکن مهر تا امروز خیلی پایین بوده اما با این حال در اکثر سایت ها عملیات ساخت و ساز به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون  7700 واحد تحویل شده و از 36 هزار برنامه بنیاد 20 هزار واحد تا پایان امسال به متقاضیان تحویل می شود. در پرند نیز تا امروز 23292 تحویل شده و تا هفته دولت نیز  26838 واحد تحویل می شود.

به گفته وی، 15669 واحد مسکن مهر در نیمه دوم امسال تحویل می شود که جمع افتتاح پروژه ها از واحدهای ابلاغی 53 هزار و 529 واحد بوده است.

واحدی ادامه داد: شهر پردیس 89456 واحد مسکن مهر در برنامه دارد و از این میزان تاکنون 7 هزار واحد مسکونی تحویل شده و 2 هزار و 295 واحد تا هفته دولت افتتاح می شود و 2 هزار و 705 واحد تا پایان سال تحویل می شود.

*برای خدمات زیربنایی پروژه های مسکن مهر 1400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان این که برای خدمات زیربنایی پروژه های مسکن مهر 1400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: در بحث مسکن اجتماعی با منابع مالی دولت از طریق خیرین مسکن ساز یا بنیاد انقلاب اجرایی می شود و در هفته دولت امسال از این طرح رونمایی می شود.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.