رشد نجومی هزینه‌های ساخت ‌و ساز

شهرداری تهران در دو اقدام جداگانه، نمایندگان مجلس را به تامل و تجدیدنظر درباره سرنوشت طرح تحول اقتصادی واداشته است

0 نظر

معاونت برنامه‌ریزی و امور هماهنگی شهرداری، نتایج بررسی پیامدهای منفی هدفمند کردن یارانه‌ها را در قالب گزارش تفصیلی، حاوی اطلاعات تحلیلی 29 شهر به روسای کمیسیون‌های مجلس ارائه کرده است.
در همین راستا محمدباقر قالیباف نیز با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس از تصمیم دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار نگرانی کرده و نتایج اجرای این طرح را تحمیل بار مالی معادل 5500میلیارد تومان به شهرداری، کاهش قدرت خرید و ترویج اخلاق دروغگویی و فقیرنمایی عنوان کرده است.
شهرداری تهران همچنین اثر جبران‌ناپذیر طرح تحول اقتصادی در حوزه ساخت و ساز را جهش هزینه‌های ساخت و توقف اجرای پروژه‌های عمرانی عنوان کرده است.
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری تهران روز گذشته نسبت به افزایش نجومی قیمت برخی مصالح ساختمانی در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی هشدار داد.
دکتر محمد واعظ مهدوی معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران در این زمینه گفت: طرح دولت برای تحول اقتصاد بیش از 4هزار میلیارد تومان (معادل نصف بودجه سال آینده شهرداری) بار مالی برای مدیریت شهری پایتخت ایجاد می‌کند و شهرداری برای جبران این هزینه‌ها مجبور است طرح‌های عمرانی شهر را متوقف کند.معاون شهردار تهران درخصوص لایحه دولت گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه حامل‌های انرژی بیش از 4هزار میلیارد تومان برای شهرداری تهران و 8هزار میلیارد تومان برای شهرداری‌های کل کشور بار مالی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اگر بار مالی این موضوع در نظر گرفته نشود، کلیه اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح‌های عمرانی سال آینده شهرداری تهران زیر سوال خواهد رفت، از سوی دیگر، صنایع وابسته به گاز و برق از جمله صنعت سیمان نیز دچار مشکل می‌شوند و با برداشتن سوبسیدهای این بخش، قیمت سیمان 280درصد افزایش می‌یابد.
واعظ مهدوی تاکید کرد: طی نامه‌ای که شهردار تهران به رییس مجلس شورای اسلامی ارسال کرده آثار مستقیم و غیرمستقیم لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مورد اشاره قرار گرفته است. اجرای این لایحه به صورت مستقیم 300میلیارد تومان و به طور غیرمستقیم 3هزار و 600میلیارد تومان بار مالی به شهرداری تهران تحمیل می‌کند. به گفته وی، اثرات غیرمستقیم طرح هدفمندکردن یارانه‌ها از طریق افزایش قیمت مصالح ساختمانی برای پروژه‌ها به دلیل حذف یارانه حامل‌های انرژی ایجاد می‌شود.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: در صورت تصویب و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، همه نهاده‌ها به افزایش قیمتی گرفتار می‌شوند که در نهایت بار مالی ایجاد شده را باید مردم بپردازند.
وی پیش‌بینی کرد: با اجرای این طرح از تیر ماه سال آینده در کشور، عوارض شهری از جمله عوارض نوسازی، پسماندها، صنوف و ساخت و ساز حداقل تا 2 برابر افزایش پیدا کند.معاون شهردار تهران گفت: در صورتی که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شود، شهرداری‌ها 3 راه پیش رو دارند یا دولت باید 8هزار میلیارد تومان برای انجام امور شهرداری‌ها به این نهادها بپردازد یا شهرداری‌ها مجبور به توقف اقدامات عمرانی خود هستند و راه سوم این است که شهرداری‌ها تعرفه‌های عوارض دریافتی را بالا برده که در نهایت مردم هزینه‌های اجرای این طرح را خواهند پرداخت.
واعظ مهدوی گفت: 20هزار میلیارد تومانی که دولت برای بخش هدفمند کردن یارانه‌ها در نظر گرفته، تنها هزینه‌های مستقیم را پوشش می‌دهد و هزینه‌های غیرمستقیمی که با اجرای این طرح به مردم تحمیل می‌شود، در نظر گرفته نشده است.
در حالی که معاون شهردار تهران از اثرات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور با لحنی انتقادی صحبت کرده، شکیب، رییس‌کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد، بعید دانست که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تا این حد در شهر تهران مشکل‌آفرین باشد.
وی تاکید کرد: میزان اثرات اجرایی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید به طور دقیق بررسی و تحلیل شود، هر چند اجرای آن تا این حد اثرگذار نبوده و بعید است باعث افزایش دو برابری قیمت‌ها و تعرفه‌های گوناگون در شهر تهران شود.
شکیب در عین حال تصریح کرد: هنوز هیچ تصمیمی برای اجرای این لایحه در مجلس شورای اسلامی اتخاذ نشده است و در صورت اخذ تصمیم، شورای شهر در صورت لزوم در تعرفه‌ها بازنگری می‌کند.
رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تعیین نرخ عوارض، از جمله وظایف شورای شهر تهران است و شهرداری فقط می‌تواند پیشنهادات خود را به شورای شهر ارائه کند و هر گونه تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده شورای شهر تهران است.
هدفمند کردن یارانه ابزار تبلیغاتی
اما محمدعلی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، درخصوص طرح هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ نظر دیگری دارد. رییس اسبق سازمان منحل شده مدیریت و برنامه‌ریزی معتقد است؛ «کل لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به ابزار تبلیغاتی تبدیل شده است.»
وی  افزود: اینکه دولت از 6 ماه پیش تاکنون اعلام کرده است که یارانه‌ها را به صورت نقدی پرداخت خواهد کرد و برای این منظور ثبت‌نام کرده و شماره حساب گرفته است، یک ابزار تبلیغاتی است.
نجفی تاکید کرد: به‌رغم تمام این اقدامات دولت، مجلس زمان اجرای این لایحه را - در صورت تصویب – تیرماه و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده که این امر نشان می‌دهد، نگاه مجلس و دولت به این لایحه سیاسی است.
نجفی گفت: «از این لایحه اقدامی به نفع مردم درنمی‌آید.»
وی در عین حال خاطرنشان کرد: در صورت تصویب، زمان اجرای این لایحه از سوی مجلس تیرماه تعیین شده است که در این صورت، شورای شهر تهران سه ماه زمان خواهد داشت تا به طور دقیق تاثیرات اجرای آن را بررسی کند و برای کاهش و جبران این تاثیرات تصمیم‌گیری کند.
عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای شهر تهران گفت: من اعتقاد دارم در صورتی که اجرای این لایحه تاثیراتی بر بودجه سال آینده شهرداری تهران داشته باشد، باید حداقل بار مالی را به مردم تحمیل کرد.
وی افزود: باید با صرفه‌جویی در بخش‌های گوناگون، هزینه‌های تحمیلی را با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به حداقل رساند و یک درصد کمی به عوارض اضافه کرد و باقی کسری بودجه را با صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها تامین کرد.
وی با اعلام عدم‌آگاهی از مبنای محاسبه شهرداری درخصوص بار مالی 8هزار میلیارد تومانی اجرای طرح تومانی هدفمند کردن لایحه‌ها، گفت: چون از مبنای محاسبه شهرداری اطلاع ندارم، نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم.

تایید گزارش شهرداری توسط فعالان مسکن
محمدجعفر منتظری، رییس اتحادیه مصالح ساختمانی استان تهران گفت: در صورتی که دولت یارانه‌ حامل‌های انرژی را حذف کند، قطعا اجرای این تصمیم تاثیر زیادی بر تمام زمینه‌ها به جا خواهد گذاشت و مصالح ساختمانی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. وی تاکید کرد: در‌حال‌حاضر بازار خرید و فروش مسکن در وضعیت رکود به سر می‌برد و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه که در قالب آن یارانه‌ حامل‌های انرژی حذف خواهند شد، منجر به افزایش قیمت مصالح ساختمانی خواهد شد و از آنجا که با افزایش قیمت مصالح ساختمانی قدرت خرید تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت، در نتیجه تولید مسکن کاهش خواهد یافت و همین امر سبب تداوم رکود مسکن و احتمالا تحرکات منفی در بازار مسکن خواهد شد.محسن نریمان- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به اینکه یارانه حامل‌های انرژی حذف و در میان دهک‌های پایین جامعه توزیع می‌شود، گفت: طبیعی است که مصرف‌کنندگان حامل انرژی قیمت‌ نهایی کالای تولیدیشان افزایش پیدا کند. وی تصریح کرد: اظهارات شهردار تهران مبنی بر اینکه با تصویب طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه حامل‌های انرژی قیمت نهایی سیمان 280درصد افزایش می‌یابد، کاملا صحیح است و با تصویب این طرح قیمت‌ها افزایش چشمگیری خواهند یافت.نریمان خاطرنشان کرد: چون تولید‌کنندگان سیمان یارانه حامل‌‌های انرژی آنان همچون برق، گاز و ... قطع خواهد شد، طبیعی است به طور مستقیم قیمت سیمان افزایش چشمگیری پیدا کند.وی تاکید کرد: طرح تحول اقتصادی جراحی خیلی ژرفی است و مجلس این لایحه را بررسی می‌کند.
ورشکستگی کارخانه‌های سیمان
در همین حال سیدعلیرضا قهاری، دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیزدر این راستا گفت: در صورتی که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به تصویب مجلس برسد، قیمت مسکن افزایش چشمگیری خواهد یافت.وی تاکید کرد: حذف یارانه‌ حامل‌های انرژی فقط بر مولفه سیمان تاثیرگذار نیست و بر سایر مصالح ساختمانی نیز تاثیرگذار خواهد بود. وی تاکید کرد: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اصلا کارشناسی نیست و شاید به همین دلیل مجلس در تصویب آن دچار تعلل شده است.وی با اشاره به تحقیقات شهرداری تهران مبنی بر جهش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص در سیمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در صورتی که این طرح به تصویب برسد، باید منتظر ورشکستگی کارخانه‌های سیمان باشیم؛ چراکه قدرت خرید مصرف‌کنندگان از حد مشخصی بالاتر نمی‌رود و بنابراین وقتی مردم نتوانند تولیدات کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی و از جمله سیمان را بخرند این گونه کارخانه‌ها ورشکسته خواهند شد.قهاری خاطرنشان کرد: قیمت مسکن به بیش از 240 مورد نظیر دستمزد نیروی انسانی، ماشین‌آلات و مصالح مختلف ساختمانی بستگی دارد و در صورتی که یارانه حامل‌های انرژی حذف شوند، باید منتظر افزایش چشمگیر قیمت مسکن بود.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.