بحران صنعت ساختمان امارات را فرا گرفته است

نشریه اقتصادی مید طی گزارشی با اشاره به تلاش مقامات امارات برای عادی جلوه دادن وضعیت صنعت ساختمان در این کشور نوشت: در زیر این لایه ظاهری وقایع به گونه‌ای دیگر در حال اتفاق افتادن است که قابل چشم‌پوشی نیست

0 نظر

مقامات دوبی چندی پیش مناقصه توسعه فرودگاه بین‌المللی دوبی را با قراردادی به مبلغ 3/1 میلیارد دلار به کنسرسیومی از شرکت‌های بین‌المللی اعطا کردند و همچنین با عرضه مناقصه ساخت برج یک کیلومتری دوبی پیشنهادهای شرکت‌های مختلف را دریافت کردند.

در واقع تکاپویی که هم اکنون در صنعت ساختمان‌سازی امارات دیده می‌شود تنها سرپوشی بر بحران فراگیر صنعت ساخت و ساز در این کشور است.

در زیر این لایه ظاهری صنعت ساختمان امارات، وقایع به گونه‌ای دیگر در حال اتفاق افتادن است که اصلا قابل چشم پوشی نیست.

تعداد پروژه‌های ساختمان‌سازی در امارات که تحت تأثیر بحران اخیر اقتصادی جهان قرار گرفته، هر روز در حال افزایش است. در واقع تمامی پروژه‌های عظیم ساخت و ساز در این کشور با مشکلات پیچیده‌ای مواجه شده‌اند.

«نخیل» که یکی از بزرگترین شرکت‌های ساختمان‌سازی در دوبی به شمار می‌آید ادامه ساخت پروژه عظیم جزایر سه گانه نخل خرما در خلیج فارس را متوقف کرده است. این شرکت حتی پروژه‌های دیگری مانند آبنما و اسکله‌های دوبی را به حالت تعلیق در آورده است.

شرکت «مرآس» نیز که پیمانکار بازسازی بوستان بزرگ جمیره بوده، تحت تأثیر بحران اخیر، ادامه فعالیت خود را متوقف ساخته است.

بحران بسیار بزرگ‌تر از آنست که به نظر می‌رسد. تمامی شرکت‌های بزرگ ساختمان‌سازی امارات دست کم یک یا چند پروژه خود را لغو کرده و یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

بسیاری از شرکت‌ها، مدت تحویل پروژه‌های خود را افزایش داده‌اند و به نظر می‌رسد با ادامه بحران، مدت تحویل پروژه‌ها باز هم افزایش یابد.

در همین راستا و برای جلوگیری از توسعه این بحران، مقامات امارات راهکارهایی را اندیشیده‌اند. مسوولان این کشور حاشیه‌ای خلیج فارس درصدد هستند پروژه‌هایی را که دارای پشتوانه‌های مالی پایدار هستند به پیش ببرند تا از این طریق، موتور محرک صنعت ساخت وساز این کشور به تکاپو واداشته شود.

به طور مثال قرار است کنسرسیومی از سه شرکت «نخیل»، «مرآس» و «مرکز مالی بین‌المللی دوبی»، پروژه ساخت برج‌های بلند نخیل را به پیش ببرند.

جلوگیری از رکود صنعت ساختمان‌سازی امارات، کار ساده‌ای نخواهد بود چون شرکت‌های زیادی ادامه ساخت و ساز مسکن و برج‌های بلند را لغو کرده‌اند.


منبع خبر : مرکز عمران ایران

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.