شرایط وام مسکن ۱۴۰۲

اگر قصد دریافت وام مسکن را در سال ۱۴۰۲ دارید، می توانید در ادامه همراه با ما باشید تا تمامی نکات و موارد ضروری که باید بدانید را شرح دهیم.

0 نظر
مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی افراد محسوب میشود و برای زوج هایی که قصد شروع زندگی مشترک را دارند، مهمترین دغدغه آنها است. یک مسکن مناسب و پایدار به آنها کمک میکند تا از نظر مالی، روانی و اجتماعی استقلال و ثبات داشته باشند.
دولت و بانکها برای رفع مشکلات تأمین مسکن زوجین، تسهیلات و طرحهای مختلفی را ارائه میدهند. یکی از این تسهیلات وام مسکن است که به زوجین این امکان را میدهد که با دریافت وام از بانک، مسکن خود را تأمین کرده و پس از آن اقساط وام را به صورت ماهیانه پرداخت کنند.
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که قرار است برای خانه دارشدن از وام مسکن استفاده کنید در این مقاله همراه ما باشید تا از شرایط وام مسکن مطلع شوید تا بتوانید برای استفاده از آن تصمیم بگیرید.

شرایط وام مسکن

بسیاری از کشورها برنامه ها و تسهیلاتی را برای حمایت از خانه دارشدن اعضای جامعه خود در نظر میگیرند. این برنامه ها و تسهیلات ممکن است شامل موارد زیر باشند:
• تسهیلات مسکن:
برخی کشورها وام مسکن با شرایط مقرون به صرفه و نرخ بهره کم در اختیار متقاضیان قرار میدهند. این وام ها معمولاً به هدفهای خاصی مانند خرید یا ساخت مسکن مورداستفاده قرار میگیرند.
• ایجاد مسکن ملی:
در برخی کشورها، دولت یا نهادهای غیردولتی به منظور رفع نیاز به مسکن معقول قیمت، واحدهای مسکونی با هزینه پایین تأسیس میکنند. این واحدها به عنوان خانه های مستقل به خانواده هایی که هنوز صاحب ملک نیستند، عرضه میشود.
• اصلاح قوانین مسکن:
برخی کشورها با اصلاح قوانین مسکن و تسهیل روند خرید، فروش و اجاره مسکن، سعی در حمایت از خانه دارشدن افراد دارند
• پشتیبانی از توسعه مسکن:
برخی کشورهای با توسعه طرحهای مسکن و حمایت از سازندگان و اختصاص طرحهای حمایتی به آنها باعث افزایش تعداد عرضه مسکن و پاسخگوی نیاز مسکن جامعه میشود.

در کشور ما نیز تسهیلات مسکن برای اقشار جامعه در نظر گرفته شده است که در ادامه این مقاله به معرفی آنها میپردازیم.

شرایط وام مسکن ۱۴۰۲

تسهیلات مسکن شامل:
• تسهیلات خرید مسکن:
به کمک هزینه خرید مسکن اطلاق میشود که در انواع و شکلهای مختلفی به افراد ارائه میگردد.
• تسهیلات جعاله مسکن:
به کمک هزینه تعمیرات واحدهای مسکونی اطلاق میشود. این تسهیلات در قالب کمک هزینه برای تعمیرات واحد مسکونی یا تسهیلات برای تکمیل واحد مسکونی در نظر گرفته شده است.
• تسهیلات ساخت مسکن:
کمک هزینه برای ساخت واحدهای مسکونی به صورت انفرادی یا مجتمع های مسکونی ارائه میشود.
• تسهیلات ودیعه مسکن:
دولت کمک هزینهای برای افراد جامعه که قصد رهن و اجاره ملک مسکونی را دارند در نظر گرفته است.



وام خرید مسکن

وام خرید مسکن به دودسته کلی تقسیم میشود:
وام بازار سرمایه (تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم)، وام صندوق پس انداز مسکن
وام بازار سرمایه
در این نوع وام، شما میتوانید با استفاده از اوراق گواهی حق تقدم از تسهیلات خرید واحد مسکونی بهره مند گردید.
بانک مسکن برای سهولت در انجام این امر، ثبت نام برای استفاده از وام بازار سرمایه و خرید اوراق را به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به بانک انجام میدهند.
شما میتوانید با خرید اوراق بورس (مانند صندوق های سرمایه گذاری یا صندوق های سرمایه گذاری ملت) وام خرید مسکن دریافت کنید. مزیت این نوع وام میزان مبلغ دریافتی نسبت به میزان سرمایه گذاریتان است و معمولاً سود بازپرداخت آن بالاتر است و شرایط دریافت آن نسبتاً آسان تر است.

وام صندوق پس انداز مسکن:
در این نوع وام، شما بر اساس حساب پس اندازی که در نزد بانکهای عامل پرداخت وام مسکن باز کرده اید تسهیلات خرید مسکن دریافت می نماید. مزیت این نوع وام ها نسبت به وام های بازار سرمایه نرخ سود بازپرداخت کمتری دارند ولی نیاز به زمان انتظار با بازه زمانی ۱ تا ۱۵ سال هستند و مبلغ تسهیلات وابسته به مبلغ سپرده گذاری شما است. این وام ها شامل سه دسته افتتاح حساب هستند که در ادامه به نام و شرایط آنها اشاره می شود.
• حساب پس انداز مسکن جوانان:
در این نوع حساب شرایط سنی متقاضی جهت افتتاح حساب ۱۸ سال تمام باید باشد و برای کودکان نیاز به قیم قانونی دارد.
حداقل و حداکثر مدت زمان انتظار دریافت تسهیلات بین ۵ تا ۱۵ سال از تاریخ افتتاح حساب است.
واریزی مبالغ برای سرمایه گذاری به سه صورت ماهیانه، سالیانه و یک جا امکان پذیر است.
حداکثر تسهیلات اعطایی بر اساس شهر افتتاح حساب، مبالغ واریزی، مدت زمان سپرده گذاری و شهر محل اخذ تسهیلات قابل تغییر است.
نرخ سود فروش اقساطی ۶ درصد در بازپرداخت حداکثر ۵ساله نرخ سود فروش اقساطی ۹ درصد در بازپرداخت بیش از ۵ سال
سن بنا در این نوع تسهیلات باید کمتر از ۲۵ سال باشد. درصورتیکه سن بنا ملک بین ۲۵ تا ۳۰ سال باشد نرخ مبلغ تسهیلات کاهش پیدا میکند و به بناهای بالای ۳۰ سال وام تعلق نمیگیرد.
• حساب پس انداز مسکن اولی ها:
با طرح دولت دررابطه با طرح مسکن ملی و اختصاص آن به خانه اولی ها افتتاح این حساب از تاریخ آبان ماه سال ۱۳۹۹ ملغی گردیده است.
• حساب صندوق پس انداز مسکن:
در این نوع حساب سقف مبلغ پس انداز محدود بوده و به نسبت مبلغ وام متعلق به آن نیز نسبت به بقیه وام ها کمتر بوده است.
نرخ سود تسهیلات: ۱۱ درصد، مدت سپرده گذاری: حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۲۴ ماه، مدت بازپرداخت: حداکثر ۱۲ سال
روش باز پرداخت اقساط: ساده و پلکانی سالانه

بیشتر بخوانید : رهن کامل خانه چیست؟

همه انواع وام ها بر اساس میزان مبلغ وام، شرایط پرداخت، نحوه سپرده گذاری، مدت زمان پرداخت و سود متعلق به آن در هر مؤسسه مالی و بانکی بسته به شرایط و سیاست های آن مؤسسه متفاوت است.
در بسیاری از کشورها، وام مسکن به زوجین باهدف حمایت از خانوادهها و ارائه شرایط مناسب برای خرید یا ساخت مسکن برای آنها ارائه میشود. این نوع وامها معمولاً توسط دولت یا مؤسسات مالی دولتی یا خصوصی ارائه میشود.
برای دریافت وام مسکن، زوجین باید به شرایط و معیارهای مشخصی پاسخ دهند. این شرایط ممکن است شامل درآمد خانواده، سابقه اشتغال پایدار، توانایی پرداخت اقساط وام، ارزش مسکنی که قصد خرید یا ساخت آن را دارند و سایر عوامل مرتبط با بازار مسکن و سیاست های دولتی باشد.

پیش نیازهای دریافت وام مسکن


بانک های ارائه دهنده وام خرید مسکن

در کشور ما بانکها و مؤسسات مالی زیادی اقدام به پرداخت تسهیلات برای خرید مسکن میکنند. معروفترین و معتبرترین بانک دولتی که دارای طرح های متعدد و مختلفی در زمینه مسکن دارد بانک مسکن است. از معتبرترین بانکهای خصوصی در کشور که برای کاربران خود تسهیلات ویژهای برای خرید مسکن دارد به بانک سامان می توان اشاره کرد. در جدول پایین چند نمونه از شرایط وام های مسکن با مقادیر وام و نرخ سود و نوع ضمانت چند بانک معتبر اشاره شده است.
پیش نیازهای دریافت وام مسکن


مقدار وام مسکن ۱۴۰۲


طبق آخرین گزارشی که وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده است تسهیلات خرید مسکن در تهران، برای املاکی که حداکثر تا ۲۵ سال عمر کرده اند به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و برای املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال عمر دارند، به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
همچنین تسهیلات خرید مسکن انفرادی در مراکز استان و شهرستانهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند به مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ساله و ۲۴۰ میلیون تومان برای املاک ۲۵ تا ۳۰ سال افزایش یافت.
این تسهیلات در سایر مناطق به ترتیب برای املاک ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ سال، به مبلغ ۲۴۰ و ۱۶۰ میلیون تومان تغییر پیدا کرد.
تسهیلات خرید مسکن برای زوجین نیز در تهران برای املاکی که حداکثر ۲۵ سال عمر دارند، ۸۰۰ میلیون تومان و برای املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند، ۶۴۰ میلیون تومان شد.
زوجینی که در مراکز استان و شهرستان های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کنند از این پس می توانند برای بناهای ۲۵ساله ۶۴۰ میلیون تومان و برای بناهای ۲۵ تا ۳۰ساله ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

این تسهیلات در سایر مناطق برای ساختمانهای ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ساله به ترتیب به مبالغ ۴۸۰ و ۳۲۰ میلیون تومان تغییر یافت. تسهیلات جعاله نیز بدون هیچ قید و شرطی در همه مناطق و برای همه املاک، ۱۶۰ میلیون تومان شد.
در جدول پایین به طور تفکیکی بر اساس سن بنا و شهرها مبالغ وام های مسکن که از صندوق اوراق سرمایه گذاری پرداخت میشود نمایش داده شده:

پیش نیازهای دریافت وام مسکن


سوالات متداول

• برای خرید مسکن می توان همزمان از انواع مختلف وام های مسکن استفاده کرد؟

بله. درصورتی که شما قصد خرید مسکن دارید میتوانید همزمان از تسهیلات خرید مسکن به همراه تسهیلات جعاله مسکن استفاده کنید.

• اگر زوجی برای اولین بار اقدام به خرید مسکن کنند هم زمان میتوانند از این تسهیلات خرید مسکن استفاده نمایند؟

بله قطعاً. درصورتیکه هر دو زوج اقدام به درخواست برای استفاده از تسهیلات خرید مسکن کرده باشند هر دو هم زمان میتوانند برای خرید یک ملک از وام خرید مسکن استفاده کنند؛ ولی برای استفاده از وام جعاله تنها یکی از آن دو می تواند اقدام کند.


منبع خبر : بانک مسکن

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.