سامانه شفافیت تسهیلاتی در بانک مسکن

سامانه شفاف‌سازی میزان اقساط انواع تسهیلات و نیز مجموع سود تسهیلات پرداختی به بانک مسکن در اختیار مشتریان بانک مسکن قرار گرفت

0 نظر
به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، از طریق این سامانه مشتریان می‌توانند پیش از مراجعه به بانک درباره شرایط بازپرداخت انواع تسهیلات مسکن و میزان استطاعت مالی خود در بازپرداخت اقساط اطمینان حاصل کنند.

به دلیل ماموریت تخصصی بانک مسکن در زمینه تسهیل شرایط و مسیر تامین مالی بخش مسکن، این بانک با شمار قابل توجهی از مشتریان که به قصد دریافت تسهیلات افتتاح حساب و سپرده گذاری می‌کنند، روبرو است. با وجود اطلاع ‌رسانی گسترده از طریق این پایگاه خبری و دیگر مبادی ارتباطی بانک مسکن با مشتریان درباره نرخ سود، میزان اقساط و مدت بازپرداخت انواع تسهیلات خرید مسکن، همچنان گروهی از مشتریان برای اینکه از در استطاعت بودن تسهیلات برای خود اطمیان حاصل کنند (اطمینان از اینکه می­توانند متناسب با درآمد ماهانه شان، اقساط ماهانه تسهیلات مورد نظر را پرداخت کنند)، به شعب مراجعه و از این طریق اطلاعات کسب می‌کنند.

این در حالی است که سامانه محاسبه اقساط و مجموع سود پرداختی به بانک از طریق سایت رسمی بانک مسکن به نشانی http://bank-maskan.ir در اختیار عموم مردم قرار دارد.

این سامانه در قسمت «محاسبات» سایت بانک مسکن قرار دارد و مشتمل بر دو بخش «محاسبه اقساط» و «محاسبه سود سپرده‌ها» است. متقاضیان دریافت تسهیلات بانک مسکن می‌توانند با مراجعه به این سامانه و وارد کردن اطلاعات مربوط به تسهیلاتی که می‌خواهند از اقساط آن مطلع شوند شامل مبلغ کل تسهیلات، مدت بازپرداخت و سود سالانه، در جریان اقساط ماهانه قرار بگیرند.

بازپرداخت اقساط در بانک مسکن به دو روش ساده و پلکانی ممکن است. در روش ساده، میزان اقساط به شکل ثابت تعیین می‌شود و در طول مدت بازپرداخت تغییر نمی‌کند. اما در روش پلکانی، اقساط در سال اول بازپرداخت به میزان پایین‌تری نسبت به شکل ساده تعیین می‌شود و سپس بر اساس انتخاب مشتری، در دوره‌های مشخص به میزان آن افزوده می‌شود.

این سامانه همه اشکال بازپرداخت اقساط در قالب پلکانی را محاسبه می‌کند. باز پرداخت پلکانی سالانه ۳ درصد، باز پرداخت پلکانی سالانه ۵ درصد، باز پرداخت پلکانی چهارساله و باز پرداخت پلکانی پنج ساله، چهار نوع متداول بازپرداخت تسهیلات به شکل اقساط پلکانی است؛ به این معنا که هر سال درصدی به مبلغ قسط افزوده شود یا اینکه در هر دوره چند ساله، میزان قسط متناسب با مانده تسهیلات افزایش یابد.

مشتریان متقاضی انواع تسهیلات بلندمدت خرید مسکن اعم از تسهیلات از محل اوراق یا از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم و یا دیگر انواع تسهیلات همچون تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند با مراجعه به این سامانه، در جریان اقساط خود قرار بگیرند.

از آنجا که برخی از مشتریان امکان بازپرداخت اقساط در صورت اخذ سقف تسهیلات را ندارند، می‌توانند با اطلاع از میزان اقساط تسهیلات با ارقام کمتر از سقف قابل پرداخت، متناسب با استطاعت خود در صندوق یکم سپرده‌گذاری و یا با خرید اوراق از تسهیلات بدون سپرده استفاده کنند. به بیان دیگر، تسهیلات موجود در بانک مسکن برای پرداخت به متقاضیان خرید خانه، الزاماً در سقف­های مربوطه، پرداخت نمی­‌شود بلکه متناسب با ارزش کارشناسی ملک مورد معامله و همچنین نیاز مالی خریدار، امکان دریافت تسهیلات در مبالغ کمتر از سقف تعیین شده نیز وجود دارد.

به عنوان مثال در صورتی که متقاضیان تسهیلات زوجین صندوق یکم در تهران به جای ۴۰ میلیون تومان، دو فقره سپرده ۲۵ میلیون تومانی نزد بانک داشته باشند، پس از یک سال می‌توانند از ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به جای ۱۶۰ میلیون تومان سقف قابل پرداخت برخوردار شوند که بنا به محاسبات این سامانه با توجه به نرخ سود ۹.۵ درصدی و مدت بازپرداخت ۱۲ ساله، اقساط ماهانه آن در روش محاسبه ساده یک میلیون و ۱۶۶ هزار تومان خواهد بود.

نرخ سود انواع تسهیلات بانک مسکن نیز در جدولی در همین بخش از سایت بانک مسکن گردآوری شده تا محاسبه اقساط به سادگی برای متقاضیان ممکن باشد.

منبع خبر : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.