پیش‌بینی آخوندی از تغییر قیمت مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ورود خانه اولی‌ها به بازار مسکن تقاضای مسکن در بازار را افزایش خواهد داد، گفت: با ورود تقاضا و افزایش آن یک مقدار تغییر قیمت خواهیم داشت

0 نظر
عباس آخوندی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که آیا برای تقویت تقاضا اقداماتی صورت گرفته است، گفت: متقاضیان واقعی از طریق سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم (سقف 8 میلیون تومان) تقویت می‌شوند که تاکنون 330 هزار فقره سپرده‌گذاری در این صندوق انجام شده است. 

وی با اشاره به اینکه زوج‌های جوان می‌توانند تا سقف 160 میلیون تومان از صندوق پس‌انداز یکم تسهیلات اخذ کنند، اظهار داشت: قاعدتاً این سپرده‌گذاری‌ها به تدریج وارد بازار می‌شدند و تقاضای مسکن در بازار برای واحدهای 50 تا 80 متری افزایش خواهد یافت. 

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قطعاً با این تقاضا تا حدودی تغییر قیمت مسکن خواهیم داشت، چرا که مسکن کلی از اقتصاد است و بنابراین میانگین افزایش قیمت سایر کالاهای مسکن نیز دچار دستخوش تغییرات خواهد شد. 

آخوندی تأکید کرد: با وجود 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه و 2 میلیون خانه دوم که شامل همین واحدهای مسکن مهر نیز خواهد بود فعلاً شاهد عرضه مازاد مسکن خواهیم بود. 

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: متقاضیانی که قصد خرید مسکن دارند و یا می خواهند واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کنند، این کار را انجام دهند. 

وی در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس‌جمهور بودید وزیری که سهام‌دار شرکت و یا کارخانه‌ای بود را به عنوان وزیر انتخاب می‌کردید، گفت: شفافیت مهم است، پس اگر بنده سهام‌دار شرکتی بودم که فعال در حوزه ساخت و ساز بود، قطعاً آن وزیر را انتخاب نمی‌کردم. 

* شهرداری نمی تواند مسئولیت کنترل ساختمان‌ها را به نظام مهندسی واگذار کند

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که مسئول کنترل ساختمان چه ارگانی است، گفت: اولین مشکل این است که مسئول کنترل ساختمان طبق قانون شهرداری ها هستند و در ماده 34 قانون نظام مهندسی ساختمان نیز آورده شده است . از زمانیکه بلدیه و قانون بلدیه شکل گرفته است یکی از وظایف شهرداری‌ها این بود تا کنترل کنند که ساختمان‌ها فنی و بهداشتی ساخته شوند و شهر نظمی پیدا کند، همچنین نحوه دسترسی ساختمان ها به معابر بر اساس قواعدی باشد، بنابراین مسئولیت کنترل ساختمان با شهرداری است.

وی با طرح این سوال که آیا شهرداری می تواند مسئولیت خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان بدهد، گفت: مسلما طبق قانون هیچ دستگاهی حق ندارد ماموریت خود را به دستگاه دیگری واگذار کند. داخل دستگاه ها وزرا می‌توانند به معاونان خود تفویض اختیار کنند اما من وزیر راه و شهرسازی نمی‌توانم بگویم که وظایف وزارتخانه راه و شهرسازی را به وزارت بهداشت تفویض می‌کنم.

وی افزود: اینکه آیا سازمان نظام مهندسی ساختمان خود می‌تواند کار کنترل مهندسی ساختمان انجام دهد؟ پاسخ منفی است. زیرا بر اساس قانون، آن فردی که مجاز است کار مهندسی انجام دهدد مهندس است و نه سازمان نظام مهندسی ساختمان. سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان بورکراتیک مانند هر سازمان دیگر‌ی است و این مهندس است که حق قانونی انجام فعالیت مهندسی دارد، بنابراین اگر سازمان نظام مهندسی ادعا کند که می خواهد کنترل نظام مهندسی انجام دهد باز هم کنترل مهندسی یک وظیفه مهندسی است که برعهده مهندسان است.

وی ادامه داد: مشکل سومی که وجود دارد تعارض منافع است، اگر سازمان نظام مهندسی ساختمان که نماینده مهندسان است بخواهد از طرف شهرداری کنترل ساختمان کند، معلوم است که منافع متعارض خواهد بود. شهرداری قرار بود کنترل کند تا محاسبات، طراحی و اجرا همگی درست باشد، اگر این کار را شهرداری به نماینده مهندسان تفویض کند که ابتدای تعارض منافع و ایجاد زمینه فساد است. در واقع اینکار همه جایش اشکال دارد.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.