مسکن امسال رونق می‌گیرد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست ما این نیست که ساخت و ساز متوقف شود بلکه ساخت و ساز برای متقاضیان واقعی است، گفت: در حال حاضر تعداد خانه‌های خالی از سکنه در کشور 2 و نیم میلیون واحد مسکونی است که بیش از 250 هزار میلیارد دلار ارزش ثروت ملی را در خود حبس کرده است

0 نظر
عباس آخوندی در حاشیه مراسم سالگرد تاسیس بنیاد مسکن در سخنرانی‌ خود به 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه اشاره کردید. آیا اعتقاد شما بر این است که باید ساخت و ساز متوقف شود تا این میزان واحد مسکونی به فروش برود، گفت: تحلیل من این نیست که ساخت و ساز متوقف شود. برای روشن شدن این موضوع باید اذعان کنم که در سال85 تعداد خانه‌های خالی از سکنه در ایران 630 هزار واحد مسکونی بود که در سال 90 این عدد به یک میلیون و 660 هزار واحد مسکونی و در سال 95 به 2 میلیون و 580 هزار واحد مسکونی رسید.

وی افزود: این یک سیاست کاملا ضد اقتصاد مقاومتی و سیاست اتلاف منابع ملی است. کاری که دولت گذشته در بخش مسکن انجام داد و موجب اتلاف منابع ملی شد. 

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر هر واحد مسکونی خالی از سکنه 350 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود مفهوم این تحلیل این است که این تعداد واحد خالی از سکنه در کشور بیش از 250 هزار میلیارد دلار ارزش ثروت ملی را در خود محبوس کرده و بدون بهره‌برداری مانده است.

آخوندی اضافه کرد: اگر کل سهام شرکت‌های بورسی را 410 هزار میلیارد تومان یا 110 میلیارد دلار تخمین بزنیم این واحدهای خالی از سکنه نشان می‌دهد که 2 و نیم برابر کل ارزش بازار بورس اتلاف منابع در ایران صورت گرفته است. 

وی تصریح کرد: سیاست ما این نیست که ساخت و ساز متوقف شود بلکه سیاست ما این است که ساخت و ساز را متوجه متقاضیان واقعی که یا خانه اولی هستند و یا افرادی که در وضعیت بدی قرار دارند شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر قدرت خرید این افراد افزایش یابد این کار مناسب‌تر از این است که به این سمت برویم که وارد مدیریت شهری سوداگرانه شویم. پس اگر بخواهیم ظرفیت آینده شهرها و ظرفیت زیستی مردم با سوداگر معامله کنیم این سیاست ناشایست همانا وجود 2 و نیم میلیون واحد خالی از سکنه می‌شود. 

آخوندی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که از او پرسید پس چه اقدامی می‌توان انجام داد که این واحدهای خالی از سکنه وارد بازار شوند، آیا برنامه‌ای دارید، گفت: اتفاق بدی رخ می‌دهد اگر به سیاست اقتصادی درست برگردیم و سوداگری را کنار بگذاریم و معامله روی ثروت و زیست مردم کنار گذاشته شود. اتقاقی که رخ می‌دهد این است که ساخت و سازهای جدید به جای اینکه به سمت سوداگرانه برود به سمت تقاضای واقعی خواهد رفت.

وی ادامه داد: آمار خرید و فروش نشان می‌دهد که در این سال‌ها خرید و فروش واحدهای مسکونی بیشتر در مناطق متوسط و پایین بوده اما افزایش صدور پروانه ساختمانی عمدتا در مناطق بالای شهر و واحدهای لوکس خواهد بود. بسیاری شعار می‌دهند ما طرفدار فقرا هستیم اما آنچه در عمل دیده می‌شود با واقعیت هیچ تناسبی ندارد. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سیاست دولت گذشته و به کمک شهرداری نتیجه فاسدی را برای ایران ایجاد کرده است. بحث ما این است که به متقاضی واقعی برگردیم و آن را توانمند کنیم. پس اگر متقاضی واقعی مسکن توانمند شود قاعدتا در شهر امکان پاسخگویی خواهد بود.

آخوندی تاکید کرد: ما به شدت طرفدار ساخت و ساز هستیم اما نه ساخت و سازهای سوداگرانه پس این سیاست ماست.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا امسال بخش مسکن رونق می‌گیرد، گفت: تصور بنده این است که علائم رونق دیده می‌شود و فعالان اقتصادی بخش مسکن نیز در این موضوع تاکید کردند و آمارها هم این را نشان می‌دهد. پس باید تاکید کنم خوشبختانه در این سال‌های گذشته تورم بخش مسکن زیر نرخ تورم میانگین است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: آمارهایی که ما از بانک مسکن دریافت کردیم در سال 95 این بانک برای تسهیلات مشارکت مدنی ساخت به 133 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کردند که این عدد نسبت به سال 94 حدود 47 درصد رشد داشته است.

به گفته وی بانک مسکن برای خرید واحدهای مسکونی به 142 هزار خانوار تسهیلات پرداخت کرده است که این عدد از 74 عدد رشد برخوردار بوده است.

وی تاکید کرد: پس کسانی در سال 93-94 و 95 پس‌انداز کردند در سال 96 وارد بازار می‌شوند. این افراد متقاضیان واقعی هستند.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.