صدورشناسنامه فنی ساختمان از اول دی

مديرکل تدوين ضوابط، نظارت و صدور پروانه ساختمان شهرداري تهران از صدور شناسنامه فني ساختمان، از اواخر آذرماه در تمام دفاتر خدمات الکترونيک شهر تهران به منظور اجرايي شدن قانون پيش‌فروش ساختمان خبر داد

0 نظر
محمد ابراهيم دادسرشت با اشاره به اينکه قانون پيش‌فروش ساختمان به منظور جلوگيري از فرصت‌طلبي افراد سودجو و در راستاي کاهش پرونده هاي قضايي در آذرماه سال 89 که در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است، گفت: بر اين اساس آيين‌نامه پيش‌فروش ساختمان در خرداد ماه 93 تدوين و دستورالعمل چگونگي صدور شناسنامه فني ساختمان در شهريور ماه سال جاري ابلاغ شد.

مدير کل تدوين ضوابط، نظارت و صدور پروانه گفت: بر اساس ماده 22 قانون پيش‌فروش ساختمان، شهرداري‌ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختماني براي هر واحد ساختماني نيز شناسنامه فني مستقل با ذکر مشخصات کامل و ساير حقوق با شماره مسلسل صادر و به متقاضي تحويل دهند که بر اين اساس ديگر امکان صدور بيش از يک سند پيش‌فروش براي يک واحد ساختماني وجود نخواهد داشت. وي افزود: مطابق دستور‌العمل وزارت شهرسازي، شناسنامه فني و ملکي ساختمان سندي است مشتمل بر سيستم پايداري سازه، تاسيسات برقي و مکانيکي و مشخصات معماري مستحدثات ساختماني، اين در حالي است که اطلاعات شناسنامه فني و ملکي مصرح در قانون نظام مهندسي از زمان طراحي توسط مهندسان طراح و سپس در حين عمليات ساختماني توسط مجري و مهندسين ناظر تکميل و نهايتا با تایيد سازمان نظام مهندس صادر مي‌شود. دادسرشت افزود: شهرداري‌ها در زمان صدور پروانه، مكلف به صدور شناسنامه فني ساختمان براي هر واحد با ذكر مشخصات كامل هستند. وي در ادامه گفت: بر اين اساس فرم جديد شناسنامه فني ساختمان با ابتکار شهرداري تهران تدوين شده و با ابلاغ آن از سوي وزارت راه و شهر‌سازي، مهم‌ترين مانع اجرايي‌شدن قانون پيش‌فروش ساختمان رفع شد. وي افزود: در حال حاضر با توجه به انتشار دستورالعمل صدور شناسنامه فني در شهريور ماه سال جاري در روزنامه رسمي، اجرايي شدن اين قانون براي شهرداري‌هاي کشور الزامي شده است. مديرکل تدوين ضوابط، نظارت و صدور پروانه ساختمان شهرداري تهران گفت: در مرحله اول، امکان ثبت درخواست شناسنامه فني ساختمان براي پروانه‌هاي صادره در ماه جاري ميسر می‌شود و در مرحله بعد موضوع صدور اين شناسنامه همزمان با صدور پروانه ساختماني عملياتي خواهد شد. دادسرشت در زمينه آگهي پيش‌فروش ساختمان نيز تاکيد کرد: بر اساس آيين‌نامه و دستورالعمل اجرایی قانون پيش‌فروش ساختمان، رسانه‌ها و مطبوعات نيز بدون دريافت مجوز از سوي وزارت راه و شهرسازي مجاز به درج آگهي پيش‌فروش ساختمان در رسانه‌هاي خود نيستند. وي در پايان تاکيد کرد شهرداري در زمينه قانون پيش‌فروش ساختمان دو وظيفه دارد، يکي راه‌اندازي سيستم صدور شناسنامه فني در دفاتر خدمات الکترونيک که اين موضوع تا اواخر آذر ماه محقق مي شود و ديگري اعلام آمار واحدهاي منظور در پروانه صادره به اداره ثبت اسناد و املاک که اين موضوع نيز در فرآيند اجرا پيش‌بيني شده است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.