سال 1407 زمان توازن عرضه و تقاضا

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این که با تحریک تقاضا نمی توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد، گفت: بازار مسکن روی لبه تیغه و پرتگاه حرکت می کند که در آن همه فروشنده شده اند و مشتری وجود ندارد

0 نظر
در روزهایی که زمان اظهارنظر مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره "نشانه های خروج از رکود مسکن" از هفتگی به روزانه تغییر کرده که رئیس اتحادیه مشاوران املاک واقعیت های بازار مسکن را با استناد به اتفاقات واقعی این بخش تشریح کرد.

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک، نیز در همین خصوص با بیان این که با تحریک تقاضا نمی توان بازار مسکن را از رکود خارج کرد یکی از ویژگی های کنونی این بخش را حرکت روی لبه تبغ و پرتگاه اعلام کرد و گفت: اگر قرار است یک تحرک در مسکن داشته باشیم باید با درآمد عمومی و دهک های متوسطه سازگار باشد نه این که با تحریک تقاضا جهشی یا به قول معروف سونامی ایجاد شود.

وی با اشاره به کاهش تولید مسکن در کشور، سال 1407 را زمان به توازن رسیدن عرضه و تقاضا در بازار مسکن اعلام کرد البته به شرطی که سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

عقبایی در ادامه گفت: قاعدتا باید بازار مسکن از رکود خارج شود و اگر این اتفاق نیفتد وضعیت اقتصادی کشور خوب نخواهد شد. با توجه به رکود اقتصادی، بازار نفت و کاهش بودجه دولت باید یک سری از صنایع فعال شود. چیزی که بتواند خیلی در اقتصاد تحرک ایجاد کند فقط مسکن است. حال باید دید چقدر اینها -دولتی ها- می توانند برای حوزه مسکن سرمایه جذب کنند.

 به گزارش خبرنگار ایران فایل ، قوی ترین موتور جستجوی املاک و مستغلات؛تحریک تقاضا یکی از عوامل است، در بسته خروج از رکود دولت یکی از عوامل تحریک تقاضا بود و با یک عامل نمی توانند بخش مسکن را از رکود خارج کنند، البته به اعتقاد کارشناسان ؛ بسته خروج از رکود درتحریک تقاضا موثر است و موافق افزایش تسهیلات بانکی و موافق افزایش وام در شرایط فعلی اقتصادی باید بود. بر عکس این که برخی می گویند این اقدامات بی تاثیر است، نه تاثیرگذار است و بایدادامه داشته باشد. اما نظرم این است که فقط با یک روش نمی شود و با تحریک تقاضا بسته خروج از رکود را به سرانجام برسانیم.

چراکه وضعیت بازار مسکن به روش ها و راهکاری دیگری نیاز دارد که باید درباره آن اندیشه و اقدام و عمل شود تا بتوان دستاورد تحریک تقاضای عملیاتی بالابرنده تولید مسکن و برقراری توازن را ایجاد کند. اگر رویکرد ما تحریک تقاضا یا افزایش تولید بعد برود به سمت و سوی رونق و این هم به گرانی تبدیل شود دوباره باید بشنینیم و درباره دلایل گرانی استدلال کنیم. چرا مسکن 100 درصد گران شد و چرا از درآمد عمومی مردم بالاتر رفت و در واقع افسارگسیختگی در آن ایجاد می شود. به نظرم بازار مسکن روی یک لبه، تیغه و پرتگاهی حرکت می کند که هم باید رونق ایجاد کند، هم باید افزایش تولید را به دنبال داشته و هم این که باید توازن را برقرار کند و در عین حال نباید گران نشود.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.