حذف آخرین مانع از بازار خرید اعتباری ملک

در جریان تدوین پیش‌نویس مربوط به «نحوه فعالیت و راه‌اندازی لیزینگ مسکن»، طرح عرضه غیرنقدی یا همان فروش بلندمدت آپارتمان‌های نوساز در قالب بازار خرید اعتباری، روی میز تصمیم‌گیران قرار گرفته که در صورت موافقت نهایی با آن، چالش تامین منابع با سود بالا برای شرکت‌های لیزینگ حل می‌شود

0 نظر
به گزارش خبرنگار ایران فایل، با حذف دو مانع اصلی از پیش پای شرکت‌های لیزینگ برای ورود به حوزه تامین مالی مسکن، اخیرا امکان رفع مانع آخر نیز با ارائه یک پیشنهاد از جانب انبوه‌سازان، فراهم شد. در جریان تدوین پیش‌نویس مربوط به «نحوه فعالیت و راه‌اندازی لیزینگ مسکن»، طرح عرضه غیرنقدی یا همان فروش بلندمدت آپارتمان‌های نوساز در قالب بازار خرید اعتباری، روی میز تصمیم‌گیران قرار گرفته که در صورت موافقت نهایی با آن، چالش تامین منابع با سود بالا برای شرکت‌های لیزینگ حل می‌شود.

در همین ارتباط شیروانی رئیس کانون شرکت های لیزینگ گفت: طبق مصوبه ماه گذشته شوراي پول و اعتبار، حداكثر سود تسهيلات ليزينگ 21درصد تعيين شده است. بنابراين در مدلي كه شركت‌هاي ليزينگ با هماهنگي انبوه‌سازان طراحي كرده‌اند، اجازه دارند در فروش واحدهاي مسكوني به صورت اجاره به شرط تمليك (پرداخت بهاي مسكن در بلندمدت) قيمت نهايي را حداكثر 21درصد اضافه‌تر از بهاي روز فروش نقدي تعيين كنند تا بخشي از ارزش معامله را بابت كارمزد دريافت كرده و بقيه را به سازنده بپردازند.

وی درباره وضعیت لیزینگ مسکن با اشاره به این‌که در حال حاضر سه موضوع در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در حال بررسی است،‌ گفت: پیشنهاد ما این است که مثل سال‌های گذشته شرکت‌های لیزینگ کار مسکن را انجام دهند و پیشنهاد دادیم که در دستورالعمل جدید بانک مرکزی در این مورد لیزینگ‌های غیروابسته به بانک‌ها نیز بتوانند وارد حوزه مسکن شوند.
 
وی همچنین از نشست کانون شرکت‌های لیزینگ با وزارت اقتصاد، مسکن و انبوه‌سازان خبر داد و عنوان کرد: انبوه سازان در این نشست مطرح کردند که نیازی به پول ندارند با این حال خود انبوه سازان در هنگام فروش بخشی از ساختمان را به صورت قسطی به مشتری می‌دهند و مایل بودند این کار در قالب لیزینگ انجام شود.
 
دبیرکل شرکت‌های لیزینگ افزود: علاوه بر آن در ماده 14 قانون نحوه تملک اراضی و املاک نیز پیشنهاد شده است که شرکت‌های لیزینگ به عنوان یکی از روشهای تملک و املاک به تصویب هیأت دولت برسد.
 
وی همچنین با اشاره به این‌که نرخ سود یکی از دغدغه‌های اصلی لیزینگ‌ها است، گفت: پیشنهاد ما این است که نرخ سود این شرکت‌ها در فضای رقابتی تعیین شود نه به صورت دستوری. البته از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود به 21 درصد تشکر می‌کنم اما لازم است شرکت‌ها در فضای رقابت و با رایزنی با خریدار نرخ سود را تعیین کنند.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.