شدیدترین رکود معاملاتی در بازار مسکن

بازار مسکن بدون آنکه تغییر چشمگیر در قیمت را تجربه کند، به یکی از شدیدترین رکود معاملاتی دچار شده است

0 نظر
به گزارش املاک ایران فایل، آمارهای رسمی از آخرین وضعیت بازار املاک مسکونی در تهران حاکی است: میانگین قیمت آپارتمان های مسکونی در مناطق ٢٢ گانه تهران، در اردیبهشت امسال، در حد متر مربعی نزدیک ٤ میلیون تومان کماکان متوقف مانده است اما خرید و فروش واحد مسکونی در این کلان شهر، ٤١ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش حجم معاملات مسکن در شرایطی که قیمت آپارتمان ثبات بیش از یکساله را تجربه می کند، از ناتوانی مالی جدی خریداران مسکن خبر می دهد.

بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی ، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در دومین ماه امسال، برای دست کم دهمین ماه متوالی، در سطح حدود ٤ میلیون تومان پایدار ماند. هر متر بنای مسکونی در تهران طی اردیبهشت امسال بطور متوسط ٣ میلیون و ٨٩٧ هزار تومان معامله شد که فقط ٤ درصد نسبت به فروردین ٩٤ افزایش پیدا کرد.

البته قیمت نسبت به اردیبهشت سال ٩٣ کمتر از نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

با این حال ، در ماه گذشته، ١٤ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شد که نسبت به اردیبهشت سال گذشته، ٤١ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیش از نیمی از کل معاملات مسکن در ماه گذشته در شهر تهران، مربوط به واحدهای کمتر از ٥ سال ساخت بوده است که این وضعیت، تمرکز معاملات بر آپارتمان های مشمول وام ٨٠ میلیونی را نشان می دهد.

٥٥ درصد کل فروش آپارتمان در تهران به این واحدها اختصاص داشته است بطوریکه ٧ هزار و ٦٦١ واحد مسکونی فروخته شده در اردیبهشت ماه در شهر تهران، سن بنای کمتر ٥ سال ساخت داشته اند.

بانک مسکن وام جدید خرید مسکن (تسهیلات ٨٠ میلیونی خانه اولی) را فقط به واحدهای زیر ٧ سال ساخت پرداخت می کند.

کمترین سهم معاملات مسکن نیز متعلق به آپارتمان های کلنگی بیش از ٢٠ سال ساخت، است.

هم اکنون افزایش خفیف و ناچیز قیمت مسکن ( رشد ٤ درصدی ) در مقایسه با رشد ٣٠ تا ٥٠ درصدی سال های ٩١ و ٩٢ ، از پایداری و ثبات قیمت مسکن حکایت دارد و فرصت مناسبی برای کسانی محسوب می شود که به دنبال جابجایی و تبدیل به احسن کردن آپارتمان خود هستند. 

رکود کنونی در معاملات مسکن که نشان دهنده خلوتی و کسادی بازار است، در طول سال گذشته سابقه نداشته است.

سال گذشته حتی معاملات رشد ٣٠ درصدی را تجربه کرد.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.