برنامه ریزی 12سال آینده بازار مسکن

طرح جامع مسکن سعی دارد 12 سال بازار مسکن را تامین و به نوعی هدف اصلی آن افزایش قدرت خرید مردم است

0 نظر
به گزارش خبرنگار ایران فایل، طرح جامع مسکن یکی از بزرگترین طرح های مسکنی در کشور طی چند سال گذشته به شمار می رود.
این طرح که 12 سال آینده بازار مسکن را رقم می زند سعی دارد به نوعی قدرت خرید مسکن را برای مردم افزایش دهد، به طوری که در حال حاضر قدرت خرید مسکن در تهران 12 سال است وبا اجرایی شدن این طرح این میزان به 8 سال کاهش می یابد.
طرح جامع مسکن مربوط به برنامه چهارم توسعه بوده و این طرح در سال 84 تهیه شد اما امروز بعد از گذشت 10 سال و از همه مهم تر با توجه به تحولات گسترده در بخش های اقتصادی ،سیاسی  نیازمند بازنگری بوده بنابراین این طرح با تغییرات گسترده امسال به تصویب رسید.
براساس این گزارش؛ هدف اصلی این طرح افزایش قدرت خرید و تقاضا در بازار مسکن است و این طرح دارای چندین برنامه فشرده از جمله افزایش نرخ تهسیلات خرید ،نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و از همه مهم تر مسکن اجتماعی ومسکن روستایی  است.
مسکن اجتماعی که در حال حاضر سازمان بهزیستی،بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن مسئولیت ساخت آنها را به عهده دارد و تا کنون  بنیاد مسکن ساخت 8 هزارو 700 واحد مسکونی را آغاز کرده و تهیه زمین این واحدها نیز از سوی وزارت راه وشهرسازی بوده که به نوعی تا به امروز آن را تامین کرده است.
این گزارش می افزاید؛ بهسازی بافت های فرسوده نیز بخش دیگری از این طرح است که سعی شده با افزایش تسهیلات از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان به نوعی تشویق برای بهسازی بافت های فرسوده در میان ساکنان ایجاد شود.
براساس این گزارش؛ در حال حاضر 300 هزار وام ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به مدت شش سال با 9 درصد پایین‌تر از نرخ تسهیلات عمومی به متقاضیان پرداخت می شود و در آخرین پرداخت نیز 35 هزار قرارداد ساخت طی دو ماهه اول امسال به متقاضیان ارائه شده است.
 از سوی دیگر دولت در این برنامه سعی کرد قدرت خرید را بالا ببرد و به  همین منظور تسهیلات مسکن را از 35 میلیون تومان به 80 میلیون تومان افزایش داد .
این تسهیلات در کلان شهرها 80 میلیون تومان، در سایر شهرها 60 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 40 میلیون تومان با نرخ سود 14 درصد و اقساط یک میلیون و100 هزار تومان به متقاضیان پرداخت می شود.
نکته قابل ذکر آن است که  اقساط تسهیلات  80  میلیون را می توان به صورت پلکانی پرداخت کرد به طوری  این اقساط از 970 هزار تومان آغاز و هرساله 5 درصد افزایش می یابد.
براساس این گزارش این تسهیلات به گفته بسیاری از مسئولان از جمله مدیرعامل بانک مسکن رونق را به بازار مسکن باز می گرداند واین بازاری که چندین سال است در رکود به سر می برد را جان دوباره
 می بخشد.
 مدیر عامل بانک مسکن معتقد است؛ افزایش این نرخ تسهیلات نه تنها باعث بالا رفتن قیمت مسکن در بازار نمی شود بلکه باعث تقویت قدرت خرید مسکن در میان اقشار میان درآمد جامعه نیز می شود.
 بخش  دیگر این طرح مسکن روستایی است که این طرح نیز با افزایش تسهیلات تقویت گردید به طوری که تسهیلات این طرح  12 میلیون تومان بود که برای تشویق روستاییان به 15 میلیون تومان افزایش داده شد.
 گفتنی است؛ در بخش ‌روستاها نیز 200 هزار تسهیلات 15 میلیون تومانی با نرخ 5 درصد برای ساخت و ساز در مناطق روستایی پرداخت شده است.
براساس این گزارش دولت یازدهم تا به امروز اقدامات بسیار مهمی جهت رشد و توسعه بازار مسکن به کار گرفته است که یکی از مهم ترین آنها همین طرح جامع مسکن بوده است.
امیدوار هستیم این طرح که قرار است تیرماه امسال بعد از ارزیابی نظرات کارشناسان به طور رسمی رونمایی شود بازار به خواب رفته مسکن را بیدا کند.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.