تسهیلاتی جدید برای خانه دومی ها به بازار مسکن تزریق شد

شورای پول اعتبار در کنار تصویب تسهیلات 80 میلیون تومانی وام دیگری نیز تایید کرد که نیازمند سپرده گذاری و خرید اوراق نیست و تمامی متقاضیان می توانند آن را از بانک های خصوصی دریافت کنند

0 نظر
به گزارش خبرنگار ایران فایل، بعد از ارائه تسهیلات 80 میلیون تومانی به خانه اولی ها تسهیلات دیگری شورای پول واعتبار در نظر گرفت که این تسهیلات را می توانند تمامی متقاضیان مسکن دریافت کنند.
براساس این گزارش، این تسهیلات بر خلاف سایر وام های مسکن نه نیاز به سپرده گذاری و نه نیاز به خرید اوراق است بلکه تمامی بانک ها از جمله بانک های خصوصی این تسهیلات را پرداخت می کنند.
 لازم به ذکر است که تسهیلات 60 میلیون تومانی در تمامی بانک ها به جز بانک مسکن قابل پرداخت است و این بانک به دلیل پرداخت چندین تسهیلات قادر به پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی نیست.
سود پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی 21 درصد است و متقاضیان نیز باید مانند تسهیلات 80 میلیون تومانی ماهانه یک میلیون تومان بپردازند.
در حال حاضر بانک مسکن اقدام به پرداخت چندین تسهیلات از جمله وام خرید مسکن 35 میلیون تومانی که به همراه جعاله تا 45 میلیون تومان ، راه اندازی صندوق پس انداز مسکن  و ارائه تسهیلات 30 میلیون تومانی مسکن مهر و هم چنین تسهیلات 80 میلیون تومانی است که تسهیلات باعث تضیف این بانک وهمچنین خارج از توان تامین منابع مالی آن شده  است.
تمامی متقاضیانی که خانه اولی نیستند می توانند بالافاصله تسهیلات 60 میلیون تومانی خود را با سود 21 درصد دریافت کنند.این در حالی است که این تسهیلات کاملا متفاوت از تسهیلات 80 میلیون تومانی بانک مسکن است.
با این وجود مشخص است که این وام بر خلاف وام 35 میلیون تومانی که با خرید اوراق با سود حدود 16 درصد به بانک مسکن باز می‌گردد، بر اساس سود عقود مبادله ای که در حال حاضر 21 درصد است برای متقاضیان قسط بندی خواهد شد. البته باید توجه داشت که در صورت اعطای این وام برای ساخت واحد مسکونی سود آن به گونه ای تعیین می‌شود که در ساخت سود مشارکت 24 درصد و هنگام فروش اقساطی به 21 درصد کاهش می‌یابد.
یکی دیگر از تفاوت های مهم  وام های 60 میلیون  با سایر تسهیلات  مسکن نداشتن زمان تعیین شده برای بازپرداخت آن ها است به طوری که این زمان میان بانک ها و متقاضیان  مشخص می شود.
این گزارش می افزاید: متاسفانه در حال حاضر بسیاری بانک ها از جمله بانک های خصوصی  به دلیل اینکه تسهیلات 60 میلیون تومانی نیاز به سپرده گذاری  و خرید اوراق مشارکت ندارد زیربار پرداخت این تسهیلات نمی روند باید منتظر بمانیم و ببینیم که بانک مرکزی چه تصمیمی برای این بانک ها اخذ می کند.
براساس این گزارش وجود چنین شرایطی برای بانک ها ممکن است موجب سستی بانکها در ارائه این تسهیلات شود،این موضوع باعث گردیده مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی به متقاضیان قول همکاری بانکها را دهد.
 میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در این خصوص معتقد است  تسهیلات 60 میلیون تومانی یکی از مطمئن‌ترین وام‌هایی که بانک‌ها می‌توانند پرداخت کنند  و این وام به دلیل  دارا بودم وثیقه مطمئنی مانند ملک در کاهش ریسک بانک ها تاثیر گذار است.
لازم به ذکر است که وام 60 میلیونی مسکن در بانک مسکن پرداخت نمی شود چراکه پرداخت وام خرید مسکن 35 میلیون تومانی که به همراه جعاله تا 45 میلیون تومان افزایش می یابد و همچنین راه اندازی صندوق پس انداز مسکن، قدرت حضور این بانک در تسهیلات 60 میلیون تومانی را به شدت تضیف می کند و توان تامین منابع مالی آن برای این بانک وجود نخواهد داشت.
براساس این گزارش بسیاری از مسئولان وکارشناسان مسکن معتقد هستند که پرداخت این تسهیلات بازار را دگرگون و پر رونق می کند در حال حاضر بسیاری از متقاضیان مسکن چشم انتظار تایید بانک ها برای پرداخت آن هستند.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.