پیش‌بینی مشاورین‌املاک در خصوص بازار مسکن

این روزها به گفته بسیاری از مسئولان مستاجران باید خیالشان از بابت افزایش نیافتن قیمت مسکن راحت باشد این درحالی است که مستاجران دلمشغولی های بسیاری از سوی مالکان خود دارند

0 نظر
به گزارش خبرنگار ایران فایل ، بازار مسکن بعد از پشت سر گذاشتن رکود دوساله این روزها کم کم رنگ رونق به خود گرفته و به گفته بسیاری از مسولان حوزه مسکن بازار خرید وفروش واجاره امسال طلایی خواهد شد.
در همین راستا حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه  قیمت ها امسال هیچ تغییری نخواهد کرد،گفت:خوشبختانه بازار اجاره‌بها امسال ظرفیت افزایش قیمت ندارد و مستاجران خیالشان راحت باشد که پیش بینی می شود قیمت رهن و اجاره آپارتمان در تهران یک درصد هم گران نشود.
وی با بیان اینکه ما هیچ اعتقادی به افزایش اجاره‌بها در فصل بهار یا تابستان نداریم، گفت: قیمت مسکن در یک‌ ماه و نیم گذشته به هیچ عنوان افزایش نیافته و قیمت‌ها همانند سال گذشته است و همین طور باقی خواهد ماند.

وی یادآور شد: تا پایان شهریور ماه، ما هیچ افزایش قیمتی در بخش اجاره و خرید و فروش نخواهیم داشت.
عقبایی با اشاره به اینکه 15 روز اول سال به دلیل تعطیلات، هیچ معامله قیمتی در بخش خرید و فروش یا اجاره صورت نگرفته است، گفت:تا اواسط اردیبهشت ماه میزان معاملات چندان رونقی ندارد، بنابراین قیمت‌ها در این مدت نمی‌تواند تغییر یا حتی افزایش یابد.
گزارشات میدانی نیز حاکی از آن است که قیمت های اجاره در برخی از مناطق تغییری نکرده و مالکان قصد ندارند که اجاره خود را افزایش دهند.
در همین راستا یکی از مشاوران املاک گفت: در حال حاضر قیمت های اجاره افزایش نیافته و منتظر هستیم تا بینیم مالکان قیمت های اجاره خود را چند درصد می خواهند افزایش بدهند.
این در حالی است که مظاهریان معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه یکی از دل مشغولی‌های مردم افزیش قیمت اجاره است ،گفت: رصد قیمت از معاملات بازار مسکن حاکی از آن است که در فروردین ماه امسال تا سال گذشته 6 دهم درصد افزایش قیمت داشته، این در حالی استکه نرخ میزان نرخ تورم بالای 15 درصد بوده و این امر نشان می‌دهد قیمت ها واقعی کاهش یافته است.
وی افزود: در بازار اجاره نیز قیمت مسکن در فروردین ماه امسال نیز نسبت به سال گذشته افزایش نیافته و در مقایسه با نرخ تورم بوده است.
مظاهریان یادرآور شد: پیش بینی می‌شود که در سال جاری بازار مسکن آرام باشد و در تمامی شاخص‌ها قیمت‌ها تغییری نخواهیم داشت.
وی اظهار داشت: در بخش قیمت‌های واحدهای مسکونی نیز بیش از 3.6 دهم درصد در یک سال افزایش نمی‌یابد و در دو حوزه معاملات و بازار اجاره میزان افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم است و شرایط برای خریداران متقاضیان واقعی فراهم خواهد بود.
براساس این گزارش در حال حاضر شاخص دسترسی مسکن در کشورهای پیشرفته 3 تا5 سال است، این در حالی است که در ایران اگر فردی ماهانه یک میلیون و200 هزار تومان حقوق دریافتی داشته باشد می تواند بعد از 12 سال صاحب یک واحد مسکونی 70 متری شود این مشروط به آن است که قیمت ملک تا 12 سال آینده تغییر نکند.
حال باید منتظر ماند و دید که بازار مسکن  در تابستان چه نقشه ای برای مستاجران کشیده و آیا واقعا قیمت‌های اجاره در تابستان و به طور خاص آپارتمان های اجاره ای تهران، هیچ تغییری نخواهد کرد ؟ آیا مستاجران می توانند این امید را داشته باشند که بعد از گذشت 12 سال صاحب واحدی شوند یا خیر ؟

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.