امضافروشی مهندسان ساختمان صفر شد

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی استان تهران با بیان اینکه امضافروشی مهندسان ناظر در حال حاضر به صفر رسیده است، گفت: اصلاح قانون نظام‌ مهندسی به دلیل دادن اطلاعات غلط و نادرست به نمایندگان از دستور کار مجلس خارج شد

0 نظر
سعید غفرانی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه پس از انتخاب مهندسان ناظر ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی، آیا امضاهای صوری توسط مهندسان ناظر به صفر رسیده است یا خیر؟ گفت: پس از اجرای برنامه انتخاب مهندسان ناظر توسط سازمان نظام‌مهندسی می‌توانم با قاطعیت بگویم که امضاءفروشی مهندسان ناظر ساختمان صفر شده است و دیگر مثل گذشته که برخی از مهندسان ناظر امضاهای صوری بر روی برگه‌های ساختمانی انجام می‌داده‌اند دیده نمی شود.

وی در خصوص اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان که مدتها بود بحث آن در مجلس به گوش می‌رسید، گفت: اگرچه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان به ما نیز مربوط می‌شود، اما متأسفانه نبود فرایند معمولی ارتباط با نمایندگان از سوی سازمان نظام مهندسی باعث شد تا اصلاح قانون نظام مهندسی از دستورکار مجلس خارج شود.

وی اظهار کرد: قانون نظام مهندسی ساختمان مربوط به دهه هفتاد است، بنابراین هر قانونی که از زمان آن سالها می‌گذرد قطعاً یک نارسایی‌هایی دارد که باید برطرف شود، اما دادن اطلاعات غلط به نمایندگان مجلس باعث شد که فعلاً اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان از دستورکار مجلس خارج شود.

به گفته وی، برای اصلاح قانون نظام‌م��ندسی ساختمان مجدداً باید دولت از طریق دادن لایحه و یا نمایندگان موافق مجلس، این کار دوباره از سر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی نظام مهندسی در تمام کارها از اولویت برنامه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان است، گفت: اجرایی شدن ماده 33 قانون نظام مهندسی یک اصل است که در دوره ششم بر روی آن کارهای زیادی شده است، پس تأکید ما این است که به طور کامل ماده 33 قانون نظام مهندسی اجرایی شود، چرا که با اجرای این ماده، گامی در جهت حفظ سرمایه‌های ملی برخواهیم داشت. غفرانی گفت: ساختمان‌ها، مهندسی، طراحی، احداث و نظارت می‌شوند و بعد از بهره‌برداری مورد پیگیری و نظارت بعدی قرار می گیرند، لذا اجرایی شدن ماده 33 قانون نظام مهندسی هدف اساسی و اصلی ماست.

وی ادامه داد: حال پس از اینکه تعیین مهندسان ناظر ساختمان طی چند سال گذشته از سوی سازمان نظام مهندسی صورت می‌گیرد، در حقیقت ارتباط ناظران ساختمان با مالکان قطع شده است تا کار به مجریان واقعی سپرده شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساختمان‌هایی که بالای یک‌هزار مترمربع هستند باید از مجریان و سازندگان ذیصلاح استفاده کنند، گفت: برای جلوگیری از تخلف از صدور تأییدیه‌ نقشه‌های گاز در ساختمان‌ها اقدامات زیادی صورت گرفته است تا برخی از مهندسان در این بخش نتوانند به هر عنوانی تخلف کنند، چرا که ما متخلفان را به شورای انتظامی معرفی می‌کنیم.

به گفته وی، تاکنون چندین مورد از این تخلفات در تأیید نقشه گاز از سوی برخی متخلفان انجام شده بود که ما آنها را به شورای انتظامی معرفی کردیم.

وی افزود:در شهر ری باندی خارج از سازمان نظام مهندسی با جعل اسناد و مدارک موضوع تاییدیه گاز را پی گیری می کردند که خوشبختانه این باند شناسایی و به شورای انتظامی معرفی شدند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: سیاست کلی ما این است که باید در هر جایی که ساختمان‌ها به صورت فنی ساخته نمی‌شوند ورود کنیم تا از وقوع هر حادثه‌ای جلوگیری کنیم، پس باید دقت کنیم ساخت هر واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده که به هر دلیلی تخریب می‌شوند، ساختمانی ساخته نشود که با یک زلزله‌ای ضعیف تخریب و از بین برود.

به گفته وی، به دنبال مصوبه‌ای هستیم که حق نظارت مضاعف بر ساختمان‌هایی که در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شوند را افزایش دهیم تا بتوانیم به این هدف خود برسیم.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت ساخت و ساز در تهران ارتقا یافته است، گفت: نظارت حقیقی و حقوقی بر اقدامات مهندسان ناظر باعث شده کیفیت ساختمان‌ها افزایش یابد.

*15بازدید از 15 هزار گودبرداری و دادن 1400 مورد اخطار و توقف کار

وی در خصوص نظارت بر گودبرداری‌های پرخطر گفت: در دوره ششم فعالیت سازمان نظام مهندسی تهران به موضوع گودبرداری به طور جدی ورود پیدا کردیم به طوری که در سال گذشته 15 تا 16 هزار مورد از گودبرداری‌ها در شهر تهران بازدید کردیم که یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 500 مورد اخطار دادیم و حتی برخی از این گودبرداری‌ها را نیز متوقف کردیم.

*بلندمرتبه‌سازی یک نیاز شهری است اما با مکان یابی مناسب

غفرانی در خصوص اینکه آیا بلندمرتبه‌سازی برای تهران ضروری است یا خیر؟ گفت: بلندمرتبه‌سازی یک نیاز شهری است، اما اشکال و ایرادی که این روزها شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص این گودبرداری‌ها می‌گیرد این است که مکان‌یابی‌هایی که برای ساخت این برج‌ها صورت می‌گیرد خوب نبوده است.

وی ادامه داد: برج‌های بلندمرتبه،‌ هم از لحاظ محیطی و هم از لحاظ محیط داخلی باید پاسخگوی نیازهای جامعه شهری باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در منطقه الهیه برج های بلند ساخته می‌شود، در آن فضای کم،‌ فرصت بلندمرتبه‌سازی به یک تهدید تبدیل می‌شود.

* ساخت برج‌های بیشتر از 11 طبقه باید در کمیسیون ماده 5 تعیین‌تکلیف شود

غفرانی خاطرنشان کرد: ساخت برج‌های بیشتر از 11 طبقه باید در کمیسیون ماده 5 تعیین‌تکلیف شود، بنابراین در این کمیسیون که نمایندگانی از شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و حتی نمایندگان مجلس در آن حضور دارند، می‌تواند در ساخت برج‌های بلندمرتبه کمک‌حال شهر و کشور باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود سازمان نظام‌مهندسی تهران باید حذف شود، گفت: حذف سازمان نظام مهندسی یک موضوع غلطی است، چرا که این سازمان 20 سال است کسب تجربه کرده است و شما در هیچ کشوری نمی‌تواند ببینید که چنین تشکل قوی‌ در ساخت و ساز وجود نداشته باشد.

وی افزود: هر چند معتقدیم سازمان نظام مهندسی نیز باید در ارائه سیاست‌های نظام مهندسی مثمرثمرتر باشد، پس ما تأکید می‌کنم سازمان نظام مهندسی هیچ زمانی نتوانسته به موضوع ساخت و ساز به طور کامل ورود کند و همین باعث شده خدمات آنها نیز نصفه و نیمه ارائه شود.

وی تأکید کرد: سازمان نظام مهندسی بر عرصه ساخت و ساز به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد، چرا که باید اجماعی از همراهی مردم، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و حتی شورای شهر در کنار همدیگر باشند.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.